Hilde schreef:
Je hebt je punt nu wel gemaakt, Frida. Alles wat je schrijft is niet nieuw, laat staan constructief zonder bronnen of informatie die volgens jou wel klopt.
Als we het over bronnen gaan hebben dan zijn jullie ook niet erg mededeelzaam. Er wordt bij jullie informatie ook geen enkele bron genoemd. Die zou ik dan toch ook heel graag zien. Misschien inderdaad oud nieuws maar goede info wordt vaak niet onthouden terwijl de "broodje aap" verhalen zich zeer snel verspreiden.
En ook al is het niet nieuw voor de mensen die al een hele tijd meelezen, het kan nieuw zijn voor mensen die net begonnen zijn met ratten.
Ik denk dat mijn inbreng wel degelijk constructief is: Als voorbeeld dan toch maar weer de luchtwegproblemen. Een luchtweprobleem is geen standaardaandoening. Als een rat reutelt dan kunnen daar veel oorzaken voor zijn. Sommigen zijn inderdaad bacterieel en moeten met antibiotica worden behandeld. Andere luchtwegproblemen hebben helemaal geen bacteriele oorzaak en daarbij is antibiotica dan zinloos (bv COPD, Astma).
De luchtweginfecties die een bacteriele oorzaak hebben kunnen ook al niet onder 1 noemer worden geschaard. Sommige aandoeningen kunnen misschien wel goed met doxoral worden behandeld maar er zijn er ook nog wat waarbij doxoral helemaal niet zal helpen.
Luchtwegproblemen bij ratten zijn in die zin algemeen dat ze (helaas) vaak voorkomen. Evengoed moet bij ieder luchtwegprobleem een diagnose worden gesteld en daarop moet een behandeling worden vastgesteld. En nee, dat is lang niet altijd doxoral.
Het zou heerlijk zijn als dat wel het geval was. Eigenlijk hoeft er dan geen dierenarts meer aan te pas te komen. Een telefoontje met: "mijn rat heeft een luchtwegprobleem" kan dan worden opgelost omdat er doxoral wordt klaargelegd wat zo kan worden opgehaald. Helaas is de realiteit gewoon anders. Luchtwegproblemen zijn niet algemeen en kunnen ook niet zodanig worden behandeld.
Wat wel als algemeen kan worden beschouwd is dat broomhexine (bisolvon) in de meeste gevallen een positieve aanvulling kan zijn. Naast hetslijmverdunnende effect waardoor ziekteverwekkers (in het slijm) makkelijker naar buiten worden gewerkt zorgt het er ook voor dat verschillende antibiotica dieper in de slijmvliezen kunnen doordringen en daardoor ter plaatse beter hun werk kunnen doen.
Sorry dat ik op bepaalde gebieden gewoon meer thuis ben dan de gemiddelde rattenliefhebber. Maar de doseringen hier kloppen gewoon voor zeker 50% niet en de algemene medicatie bij algemene aandoeningen is helaas een utopie.
Gr.
Frida