Het is nu za nov 18, 2017 4:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 25, 2011 12:52 pm 

Ik heb net gister al mijn medicijnen van de ratten weggedaan omdat ik niet wist hoelang ze houdbaar waren. Sommige waren echt oud maar sommige waren nog van deze maand maar wel al geopened. Ik heb nu alleen nog bisolvon en babyneusspray staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 25, 2011 1:34 pm 

In principe is elke commerciële siroop 6 maand houdbaar na opening, tenzij het anders op de bijsluiter of verpakking staat. Met doxoral moet je opletten, omdat tetracyclines erg toxisch worden voor de nieren als ze beginnen te degraderen. Bij de minste verkleuring van tetracyclines moet je ze weggooien, en een flesje doxoral zou ik dus ook niet langer dan 2 weken na opening gebruiken. Het hangt van het product af, want bv de fluoroquinolones (baytril, enrofloxoral) worden niet toxisch, gewoon minder werkzaam.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 26, 2011 5:49 pm 

Hilde schreef:
Ik vind je ook nogal arrogant uit de hoek komen, Frida. Er zijn meer mensen die al langer in de rattenwereld meelopen of veel ervaring en kennis hebben van medische zaken. Al bedacht dat je er zelf naast kan zitten? En suggereren dat Jolanda deze informatie plaatst zonder deskundige bronnen vind ik belachelijk, dat zegt meer over jou dan over Jolanda in mijn ogen.

Je geeft zelf aan dat ik zonder bronnen commentaar lever. Mijn reaktie daarop was dat in de originele post ook geen bron wordt gegeven. Vandaar dus!
O ja, ik kan er ook wel eens naast zitten hoor. Maar als dat gebeurt dan is dat meestal omdat ik ook uitga van verouderde gegevens. En heel soms maak ik ook wel eens een fout in een berekening. Ook ik ben dus feilbaar.
Natuurlijk zijn er veel meer mensen met veel ervaring en medische kennis. Maar zijn al die mensen ook dagelijks bezig met de informatie controleren? De doseringen die worden gegeven zouden 3 jaar geleden inderdaad nog kloppen. Maar sindsdien zijn er weer de nodige onderzoeken geweest en is er het nodige gewijzigd in de doseringen. De medische wetenschap is constant in beweging en iets wat 1 jaar geleden (of 3 jaar geleden) is vastgesteld kan echt zomaar worden gewijzigd vanwege de onderzoeksresultaten.

Misschien kom ik dan arrogant over maar ik ben er verdorie wel dagelijks mee bezig. Ik staar me gewoon niet blind op doseringen die een aantal jaren geleden zijn vastgesteld. Alles verandert met de tijd en doseringen dus ook.

Gr.
Frida

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 26, 2011 6:10 pm 
Jolanda M schreef:
Een luchtwegprobleem is in 1e instantie wél een standaard aandoening. Je kunt aan de buitenkant niet zien wat de veroorzaker is zodat je wel een middel in móet zetten. Dan is Doxoral wel degelijk een voorkeursmiddel. Je zou idd een kweek kunnen zetten maar tegen dat je weet wat de veroorzaker is, is de rat allang begraven.
Als je na een paar dagen geen resultaat ziet kun je naar andere middelen grijpen. En voor de goede orde, ik heb een flink aantal ratten met een longontsteking met alleen Doxoral er door heen gekregen.
We hebben deze discussie eerder gevoerd, het is onzinnig om veel antibiotica in een rat te gieten. Het is voor de rat en diens kooigenootjes niet goed én voor de eigenaar niet. De kans op resistentie is levensgroot en dan ben je pas echt in de aap gelogeerd.

Over de bronnen kan ik heel kort zijn en het is absoluut geen geheim: mijn dierenarts, Faculteit Diergeneeskunde Utrecht en sommige fabrikanten.

Ik vind het overigens niet prettig dat je de info die gegeven is afdoet met een broodje aap verhaal.

Luchtwegproblemen: Een reutel (vaak taai slijm), astma, COPD, longontsteking, luchtwegvernauwing of zelfs een hartaandoening die zich uit in luchtwegproblemen. Dat zijn een heleboel verschillende aandoeningen die zich vaak ogenschijnlijk uiten als luchtwegproblemen en in mijn ogen dan ook echt niet standaard.
Bij een reutel (ongecompliceerde luchtweginfectie) is doxoral inderdaad 1e keus. Bij andere diagnoses niet perse en soms zelfs af te raden. Het staat of valt met de diagnose van de dierenarts.
Bij luchtwegproblemen moet je inderdaad iets inzetten en het middel wat wordt ingezet is altijd een wilde gok omdat er over het algemeen niet de tijd is om een kweek af te wachten. Maar toch kunnen dierenartsen wel een aardige diagnose stellen zonder een kweek. Reutels, vocht en vernauwing van de luchtwegen is goed van elkaar te onderscheiden.

Ik ben het ermee eens dat je een rat niet altijd vol moet gieten met antibiotica maar dan om een andere reden. Ieder luchtwegprobleem heeft zijn eigen medicatie nodig en dat hoeft lang niet altijd antibiotica te zijn. Wat resistentie betreft: Als antibiotica alleen wordt gegeven op voorschrijving van een DA en de dosering goed is dan is de kans op resistentie erg laag. Het gevaar zit vooral in de mensen die op eigen houtje antibiotica in een te lage dosering geven.
Echt, je kan wel meerdere keren dezelfde antibiotica aan een rat geven zonder dat er resistentie ontstaat. Het moet alleen wel de goede dosering zijn.

Gr.
Frida

BerichtGeplaatst: wo jan 26, 2011 6:25 pm 
Mijn laatste reaktie in dit topic: Doseringen van medicatie zijn niet standaard. De medische wetenschap verandert constant en daarmee verandert ook regelmatig de dosering en toediening/dosering van medicijnen. Er is geen standaarddosering die je jarenlang kunt volhouden. Doseringen moeten regelmatig worden aangepast evenals de frequentie (1, 2 of 3 maal daags).
Zo ongeveer alle medicatie moet daarbij ook worden omgerekend naar doseringen voor ratten (vanwege metabolisme). Als je die berekeningen uitvoert zal je zien dat doseringen van een paar jaar geleden afwijken van de huidige doseringen.

Bronnen: Faculteit diergeneeskunde, fabrikanten en diverse dierenartsen!

Gr.
Frida

BerichtGeplaatst: wo jan 26, 2011 6:32 pm 
Edit: de doseringen zijn uiteraard gebaseerd op (meerdere) omrekentabellen omdat er voor ratten zelf weinig tot geen medicatie beschikbaar is. Ratten zijn afhankelijk van medicatie die al op de markt is.

BerichtGeplaatst: wo jan 26, 2011 8:48 pm 

Ga ik wel wat zeggen, ga ik niet wat zeggen, ik zeg toch maar wat.

Ik heb heel erg mijn bedenkingen bij het topic, al snap ik de goede bedoelingen van jullie.
Even mijn punten:

PUNT 1
Hoewel jullie de informatie met alle goede bedoelingen plaatsen, zijn jullie niet bang dat mensen zelf gaan dokteren? Er staat duidelijk bij dat je een da moet bezoeken, maar ik denk dat je ook wel na kunt gaan dat er mensen zijn die gaan denken ‘owwww, als dat de standaardbehandeling is, dan kan ik dat ook wel zelf’. Nu snap ik dat het risico daarbij voor de gebruiker is, maar volgens mij plaatsen jullie het topic voor het welzijn van de rat ;)

PUNT 2
De wetenschap staat niet stil. Medicijnen veranderen, ziektebeelden veranderen, ziekteverwekkers veranderen, dus behandelingen ook. Hoe wil je ervoor zorgen dat je altijd de juiste (als die er al is) doseringen en behandelingen in het topic hebt staan?

PUNT 3
Iedere dierenarts heeft een manier van behandelen, maar als die afwijkt van wat jullie schrijven, wil dat dan zeggen dat het verkeerd is? Ik denk dat de juiste diagnose vaker misgaat dan het behandelen.

PUNT 4
Hoe duidelijk en juist is de informatie?
(voorbeeld)
Citaat:
Abces
Een abces is een met pus gevulde zwelling, vaak veroorzaakt door een bijtwond.
Bij mannetjes ontstaan vaak rond de penis abcessen, oorzaak is mogelijk de geurklieren die ontstoken raken.
De meest nare aandoening is een abces aan de kaak, het zgn kaakabces. Vaak is de onderliggende oorzaak een tumor in het hoofd. Is dat het geval dan is inslapen de enige ratwaardige oplossing.
Behandeling: openen van het abces en spoelen met betadine oplossing. Daarna de ontstane wond vullen met Clindacutin zalf. Dit moet net zo lang herhaald worden totdat het abces verdwenen is. Daarnaast is het verstandig om een antibiotica in te zetten als bv Clavubactin of Synulox

Even als voorbeeld dit deel: waarop slaat de behandeling? Kaakabces? Penisabces? Gewoon abces?
Ik heb veel ratten met abces gehad, zelf behandeld, laten behandelen, maar ik heb nog vrijwel nooit ab gekregen bij een abces (uitzonderingen daargelaten). Vraag me dan ook af of het verstandig is om bij een behandeling neer te zetten dat het verstandig is een ab in te zetten.

Ik post dit niet om te stangen, als aanvulling op anderen oid, maar gewoon om mijn mening hierin te geven ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 26, 2011 8:58 pm 

Citaat is niet helemaal goed gegaan ...

Gefikst door mod

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 26, 2011 9:37 pm 

Iedereen mag ook gewoon zijn mening geven hoor! Daar is dit topic voor. ;) Ik zal onderstaand even aangeven wat ik van de punten vind. Ik was namelijk groot voorstander van openbare behandelingen en doseringen. :clown:

Punt 1: Ik denk zelf dat het risico dat er verkeerde diagnoses gesteld worden en verkeerde medicaties worden gegeven groter is dan het risico van zelf doktoren. Punt is nl. dat wanneer nu iemand om een dosering vraagt er vaak door mensen via PB gereageerd wordt. Onderstaand een aantal willekeurige topics waarin geen doseringen gecontroleerd kunnen worden maar wel worden doorgegeven. Dat vind ik eigenlijk nog vervelender dan dat je er toezicht op hebt. (Ik zeg niet dat de mensen in de links niets van doseringen weten, is puur om te laten zien dat er via PB veel informatie over gewisseld wordt en dan zou ik dat liever open in het topic zien zodat mensen, zoals onder andere Frida, kunnen doseringen kunnen corrigeren of er in ieder geval op in kunnen gaan op basis van veranderingen/andere kennis)

viewtopic.php?f=14&t=7021&p=172689&hilit=dosering#p172689

viewtopic.php?f=14&t=6842&p=169037&hilit=dosering#p169037

viewtopic.php?f=14&t=6645&p=165030&hilit=dosering#p165030

viewtopic.php?f=14&t=6541&p=162787&hilit=dosering#p162787

Als mensen er dan toch voor kiezen om zelf te doktoren dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Je kan toch geen handjes vast gaan houden. Iedereen die al eens ab heeft gekregen voor een dier en wat over houdt kan op enig moment beslissen om zelf te doktoren. We zetten erbij dat dit NIET de bedoeling is van het topic. En dat is ook echt niet de bedoeling....

Punt 2: Veel da's zoeken doseringen voor ratten op in boeken. De boeken die ik bij verschillende da's heb gezien zijn oud en veranderen ook niet elke maand. Daarmee zeg ik niet dat Frida ongelijk heeft maar dat veel da's nog minder kennis hebben van ratten en medicatie dan de gevorderde ratten liefhebber.
Als iedereen maar via PB doseringen blijft doorgeven veranderen die wel aan de hand van nieuwe ontwikkelingen? Ik ben bang van niet. Zeker weten doen we dat niet omdat we het niet kunnen zien ;) .

Punt 3: Een dierenarts die anders wil/kan behandelen dat kan natuurlijk. En dat is niet per definitie fout. Naar mijn mening wel twijfelachtig en de moeite waard om op zijn minste te toetsen op het forum omdat maar al te vaak blijkt dat dierenartsen hele rare en bizarre adviezen geven. Zo is en MOO bij veel artsen een "hersentumor". Heb ik eens het advies gekregen om een benauwde rat in een klein kooitje te zetten met warm water met damp en een handdoek erover. Heb ik ook een arts gehad die lieve niet wilde castreren omdat de kans 50/50 was op overleven van narcose, rat kon dan beter alleen blijven zitten :evil: .

Punt 4: Ik heb hier een aantal abcessen gehad en elk abces heb ik moeten spoelen. Ook nog nooit uit mezelf ab gegeven bij een abces maar als een abces dermate groot of smerig is dan ga ik naar een dierenarts. Als een abces bij de kaak zit of op een rotplek dan ga ik naar een dierenarts. Als een abces echter al open is gegaan en het is bijvoorbeeld midden in de nacht of je hebt hele slechte ervaringen met een weekendarts dan vind ik het helemaal geen vervelend advies om te spoelen.

Kort samengevat (nou ja, inmiddels een vrij lang verhaal geworden), je kan het nooit goed doen. Het zijn richtlijnen. Natuurlijk veranderen er zaken maar dan horen we dat graag als mensen een update hebben! Als er iets mis is met je dier, ga dan naar een dierenarts!

NB: stel dat we het topic met medicatie weg zouden halen en dan wel als regel zouden stellen dat men openbaar moet communiceren over medicatie en doseringen en niet via PB, zou dat dan verschil maken? Dan is het betreffende (vaak verouderde topic) ook te vinden met de zoekfunctie en gaan mensen daar vanuit. Ik denk dat dit dan toch de beste beslissing is om het openbaar aan te geven.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 1:53 am 

Ik vind het een handig en bruikbaar initiatief. Er blijft inderdaad een kans dat men laks wordt en het probleem zelf probeert op te lossen zonder daconsult. Het is onmogelijk te controleren of dit daadwerkelijk gebeurt... (je kan mensen moelijk de dierenartsfactuur laten inscannen voor ze toegang krijgen ;) ). Een besloten deel voor een selectie forummers is denk ik geen optie omdat minder ervaren rattenliefhebbers deze informatie juist goed kunnen gebruiken.
Ik hoor trouwens vaker van ervaren eigenaars dat zij zelf ook een voorraad medicijnen thuis hebben voor het geval dat.. (voor in het weekend of iets dergelijks). Dat is wel met twee maten meten natuurlijk wanneer je het over zelf dokteren hebt...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 8:52 am 

ik heb ook meds thuis liggen, voor het geval dat. Maar! ik bel eerst de dierenarts om te overleggen, en als het niet duidelijk is ga ik langs de da. waarop de da dan vraagt of ik het desbetreffende medicijn nog thuis heb of niet.

verder vind ik het nuttige info, maar raadpleeg wel eerst je da

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 3:32 pm 

Angela schreef:
Iedereen mag ook gewoon zijn mening geven hoor! Daar is dit topic voor. ;) Ik zal onderstaand even aangeven wat ik van de punten vind. Ik was namelijk groot voorstander van openbare behandelingen en doseringen. :clown:

Kort samengevat (nou ja, inmiddels een vrij lang verhaal geworden), je kan het nooit goed doen. Het zijn richtlijnen. Natuurlijk veranderen er zaken maar dan horen we dat graag als mensen een update hebben! Als er iets mis is met je dier, ga dan naar een dierenarts!

NB: stel dat we het topic met medicatie weg zouden halen en dan wel als regel zouden stellen dat men openbaar moet communiceren over medicatie en doseringen en niet via PB, zou dat dan verschil maken? Dan is het betreffende (vaak verouderde topic) ook te vinden met de zoekfunctie en gaan mensen daar vanuit. Ik denk dat dit dan toch de beste beslissing is om het openbaar aan te geven.

Normaal bemoei ik me er eigenlijk ook weinig mee, ik lees wel, maar post weinig :P

Dat mensen openbaar communiceren over doseringen vind ik sowieso slimmer! Juist omdat mensen dan kunnen ingrijpen als er verkeerde informatie gegeven wordt!

Medicatie helemaal weghalen ... lastig om 100% ja of 100% nee te zeggen. Ik blijf erbij dat ik mijn bedenkingen houd, maar anderzijds zullen mensen idd adviezen blijven geven. Denk dat het dus ook erg zinvol is om HEEEEEEEEEEEL duidelijk te blijven zeggen dat er geen standaard behandeling is en dat er niet zomaar afgeweken moet worden van medicatie.
Ik zou bijvoorbeeld het woordje behandeling ook aanvullen met 'veel voorkomende behandeling oid'.

Zo, nu is mijn hoofd even leeg :P

Punt 1: Ben het er niet helemaal mee eens dat het risico van verkeerde diagnoses/medicaties groter is dat het risico van zelf doktoren. Want als je zelf aan de slag wilt, moet je wel heel goed weten wat je moet doen. Iemand kan zeggen een pruttel: maar is dat een snotneus? Longontsteking? Hartprobleem? Dan kun je met zelf doktoren ook erg de fout ingaan.
Ik denk dat je dan de aandoeningen in het topic veel uitgebreider moet gaan vermelden.

Nu snap ik dat het beter is dat (als mensen advies willen geven) het controleerbaar is/dan wel aan te passen en dus niet via pb.
Maar eigenlijk moet je dan, als je achter de behandelswijze van jullie informatie staat, zeggen 'verwijs naar dat topic'.

Punt 2:Er zijn zeker genoeg da's die ook oude informatie hebben. En niet iedere da heeft evenveel verstand van ratten. Idee om een duidelijk topic te maken van de dierenartsen die je kunt bezoeken (of juist niet). (meer uitgebreide en overzichtelijker '(slechte) ervaringen met dierenartsen'? Vooral voor nieuwkomers ook erg handig.

Maar is het voor jullie niet een optie om een afspraak met jullie bronnen te maken, dat als er grote veranderingen zijn, dat zij dat dan door kunnen geven?

Punt 3: Nakijken kan zeker geen kwaad en bij twijfel is het ook zeker raadzaam om navraag te doen. Maar als een da een bepaalde ab voorschrijft (misschien omdat het dier een bepaalde geschiedenis heeft), dan denk ik gewoon dat je op moet letten dat er niet teveel getrekt wordt aan een dier omdat hier dan andere info staat.
Punt is dat genoeg rattenliefhebbers ook maar half luisteren of half vragen, vervolgens hier komen om advies maar zelf halve info geven. DAT maakt het nog extra lastig allemaal.

Kijk, dat wat jij zegt met MOO, dat slaat idd ook nergens op. En dat van de castratie ook niet. Zo heb ik zelf met een rat gezeten waarvan de balzak opengebeten was. Advies: vasthouden met een koud washandje en morgen langskomen. Lijkt me overbodig om te zeggen dat ik nooit meer bij die da geweest ben.

Daarom denk ik ook dat een duidelijk da-topic wel een goede aanvulling zal zijn.

Punt 4: Kijk, dat spoelen is natuurlijk goed (tenzij kaakabces, dan zou ik altijd naar de da gaan, desnoods een eind verder weg), maar wat mij niet duidelijk is: op welk soort abces slaat de behandeling?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 4:32 pm 
Ere-lid

Met kritiek is niets mis, mits het opbouwend is en er dus iets mee gedaan kan worden.
Ik pik er even stukjes tussen uit:
Citaat:
Punt 1: Ben het er niet helemaal mee eens dat het risico van verkeerde diagnoses/medicaties groter is dat het risico van zelf doktoren. Want als je zelf aan de slag wilt, moet je wel heel goed weten wat je moet doen. Iemand kan zeggen een pruttel: maar is dat een snotneus? Longontsteking? Hartprobleem? Dan kun je met zelf doktoren ook erg de fout ingaan.
Ik denk dat je dan de aandoeningen in het topic veel uitgebreider moet gaan vermelden.
Nogmaals, het is bedoeld om mensen een idee te geven wat hun ratje kan mankeren en welke medicatie gebruikt zou kunnen worden. Zodat men meer beslagen ten ijs komt bij de dierenarts. Nergens wordt gesuggereerd dat men zelf moet gaan dokteren.
Natuurlijk loert dat wel om het hoekje, maar mensen die zelf willen dokteren doen dat toch wel. Dat zijn vaak mensen die bij de dw om raad vragen en met bv Sivotine weer vertrekken.
Het is niet de bedoeling om aandoeningen uitgebreider te behandelen, dit zijn de aandoeningen die het vaakst voorkomen. Ik ben geen da en ik heb ook niet de intentie om op die stoel te gaan zitten.
Het enige wat ik wil voorkomen is dat mensen afgescheept worden met een verkeerde diagnose en/of de verkeerde medicatie.

Citaat:
Nu snap ik dat het beter is dat (als mensen advies willen geven) het controleerbaar is/dan wel aan te passen en dus niet via pb.
Maar eigenlijk moet je dan, als je achter de behandelswijze van jullie informatie staat, zeggen 'verwijs naar dat topic'.
Dit snap ik niet, hoe bedoel je?

Citaat:
Punt 2:Er zijn zeker genoeg da's die ook oude informatie hebben. En niet iedere da heeft evenveel verstand van ratten. Idee om een duidelijk topic te maken van de dierenartsen die je kunt bezoeken (of juist niet). (meer uitgebreide en overzichtelijker '(slechte) ervaringen met dierenartsen'? Vooral voor nieuwkomers ook erg handig.
Er is een forumdeel waar dierenartsen in staan waar men goede ervaringen mee heeft. Probleem is echter dat dierenartsen nogal eens hun praktijk van de hand doen en er een nieuwe komt die de ballen verstand heeft van ratten.
Een topic over slechte ervaringen met da's is er al. Duidelijker kan/mag niet omdat je dan da's zwart maakt.

Citaat:
Punt 4: Kijk, dat spoelen is natuurlijk goed (tenzij kaakabces, dan zou ik altijd naar de da gaan, desnoods een eind verder weg), maar wat mij niet duidelijk is: op welk soort abces slaat de behandeling?
Daar heb je een punt waar ik iets mee kan. :-) Ik ga zorgen dat dit duidelijker wordt.

Citaat:
De wetenschap staat niet stil. Medicijnen veranderen, ziektebeelden veranderen, ziekteverwekkers veranderen, dus behandelingen ook. Hoe wil je ervoor zorgen dat je altijd de juiste (als die er al is) doseringen en behandelingen in het topic hebt staan?
Door dit aldoor bij te houden!

Citaat:
Iedere dierenarts heeft een manier van behandelen, maar als die afwijkt van wat jullie schrijven, wil dat dan zeggen dat het verkeerd is? Ik denk dat de juiste diagnose vaker misgaat dan het behandelen.
Nee, dat wil niet zeggen dat het verkeerd is, maar door de info kun je wel bij de da aangeven dat je van een ander middel of aandoening hebt gehoord. Een da die mee wil denken kan dan beargumenteren waarom aan iets anders gedacht wordt of waarom niet voor die medicatie gekozen wordt.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 8:35 pm 

Angela schreef:

Punt 1: Ik denk zelf dat het risico dat er verkeerde diagnoses gesteld worden en verkeerde medicaties worden gegeven groter is dan het risico van zelf doktoren. Punt is nl. dat wanneer nu iemand om een dosering vraagt er vaak door mensen via PB gereageerd wordt. Onderstaand een aantal willekeurige topics waarin geen doseringen gecontroleerd kunnen worden maar wel worden doorgegeven. Dat vind ik eigenlijk nog vervelender dan dat je er toezicht op hebt. (Ik zeg niet dat de mensen in de links niets van doseringen weten, is puur om te laten zien dat er via PB veel informatie over gewisseld wordt en dan zou ik dat liever open in het topic zien zodat mensen, zoals onder andere Frida, kunnen doseringen kunnen corrigeren of er in ieder geval op in kunnen gaan op basis van veranderingen/andere kennis)

viewtopic.php?f=14&t=7021&p=172689&hilit=dosering#p172689

viewtopic.php?f=14&t=6842&p=169037&hilit=dosering#p169037

viewtopic.php?f=14&t=6645&p=165030&hilit=dosering#p165030

viewtopic.php?f=14&t=6541&p=162787&hilit=dosering#p162787

Als mensen er dan toch voor kiezen om zelf te doktoren dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Je kan toch geen handjes vast gaan houden. Iedereen die al eens ab heeft gekregen voor een dier en wat over houdt kan op enig moment beslissen om zelf te doktoren. We zetten erbij dat dit NIET de bedoeling is van het topic. En dat is ook echt niet de bedoeling....

Punt 2: Veel da's zoeken doseringen voor ratten op in boeken. De boeken die ik bij verschillende da's heb gezien zijn oud en veranderen ook niet elke maand. Daarmee zeg ik niet dat Frida ongelijk heeft maar dat veel da's nog minder kennis hebben van ratten en medicatie dan de gevorderde ratten liefhebber.
Als iedereen maar via PB doseringen blijft doorgeven veranderen die wel aan de hand van nieuwe ontwikkelingen? Ik ben bang van niet. Zeker weten doen we dat niet omdat we het niet kunnen zien ;) .

Punt 3: Een dierenarts die anders wil/kan behandelen dat kan natuurlijk. En dat is niet per definitie fout. Naar mijn mening wel twijfelachtig en de moeite waard om op zijn minste te toetsen op het forum omdat maar al te vaak blijkt dat dierenartsen hele rare en bizarre adviezen geven. Zo is en MOO bij veel artsen een "hersentumor". Heb ik eens het advies gekregen om een benauwde rat in een klein kooitje te zetten met warm water met damp en een handdoek erover. Heb ik ook een arts gehad die lieve niet wilde castreren omdat de kans 50/50 was op overleven van narcose, rat kon dan beter alleen blijven zitten :evil: .

Punt 4: Ik heb hier een aantal abcessen gehad en elk abces heb ik moeten spoelen. Ook nog nooit uit mezelf ab gegeven bij een abces maar als een abces dermate groot of smerig is dan ga ik naar een dierenarts. Als een abces bij de kaak zit of op een rotplek dan ga ik naar een dierenarts. Als een abces echter al open is gegaan en het is bijvoorbeeld midden in de nacht of je hebt hele slechte ervaringen met een weekendarts dan vind ik het helemaal geen vervelend advies om te spoelen.

En ak

Quotes inkorten gaf/geeft technische problemen dus vandaar dat ik niet op alles reageer.
Ik denk dat zelf dokteren nog steeds heel eng is. Er zijn helaas veel mensen die iets lezen op internet/rattenfora en vervolgens zelf conclusies trekken. Ale ze met restjes medicatie aan de slag gaan zonder een dierenarts te raadplegen kan dat heel erg fout aflopen. Vandaar dat ik doseringen altijd via PB doorgeef, ik hoop ermee tevoorkomen dat mensen zelf "ongefundeerde" doseringen aan ratten gaan geven. Sterker nog: Ik hoop dat mensen helemaal niet zelf medicatie gaan geven. Een dierenarts is er niet voor niets, alleen hebben een aantal dierenartsen wel problemen met de juiste dosering voor ratten. En daarmee hoop ik te kunnen helpen.

De verantwoordelijkheid ligt praktisch altijd bij de eigenaar zelf. Die kan zich inlezen op fora en daar conclusies uit trekken of simpelweg vertrouwen op de dierenartsls het op doseringen aankomt dan blijken helaas toch veel dierenartsen de plank mis te slaan.

Gr.
Frida

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 8:37 pm 

De quotes beheren in bovenstaand bericht is een puinhoop geworden, sorry.

Gr.
Frida

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]