Het is nu wo nov 22, 2017 7:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 22, 2010 11:09 am 

Ratten zijn huisdieren en alle huisdieren brengen hun eigen reuk/geur met zich mee. Soms wordt ervaren dat mannen meer ruiken dan vrouwen maar dat is nogal verschillend. Ratjes zul je altijd ruiken. Het licht er natuurlijk ook aan hoeveel ratten je hebt. 2 ratten zul je aanzienlijk minder ruiken dan 5 ratten in een kooi. Onderstaand een aantal tips waardoor de geur minimaal zou moeten zijn :D

Bodembedekking:
- Gebruik een bodembedekking die goed absorbeert zoals bijvoorbeeld aubiose of ecobed. Voordeel van ecobed is dat het wat groter is en dat niet gelijk de hele vloer onder ligt wanneer ze even stoeien in de kooi :D . Meer info over bodembedekkers is te lezen op viewtopic.php?f=12&t=1910.

- Zet 1 of 2 (grote) hoektoiletjes in de kooi. Je kan ze aanleren erop te poepen door de keuteltjes een tijdje consequent hierin te leggen. Bij mij plassen ze er soms ook in. De toiletjes kun je om de dag schoonmaken en de poep eruit halen. Ik heb er niets in liggen van bodembedekking omdat ze dat bij mij niet fijn vinden, anderen gebruiken hier wel bodembedekking of andere materialen voor.

- Houten huisjes, houten plankjes, houten trappetjes, houten speelgoed... Allemaal heel leuk maar hier trekt urine erg snel in en dit gaat sterk ruiken :confused: ! Beste is om niets van hout in je kooi te gebruiken.

- Alle nestmateriaal zoals papiertjes, wc papier, doekjes, reepjes krant etc. vindt een rat geweldig. Om mee slepen, te spelen, een nest mee te bouwem en uiteraard om het lekker vol te plassen. Vevang deze dingen dan ook regelmatig om urinelucht te voorkomen.

- Hang een hangmat in je kooi. Vinden ze geweldig. Neem gewoon een stoffen vaatdoek en hang hem met 4 wasknijpers vast. Geen dure kosten en makkelijk om de 3 a 4 dagen (doe ik zelf om de week) te wassen en te ruilen.

- Geef ze een huisje / iglo om in te liggen. Dit vinden ze over het algemeen ook heel fijn en ikzelf merk dat ook daar veel geplast wordt en dat plekje maak ik dus wat vaker schoon.

- Gebruik dichte verdiepingen (geen tralies plateaus maar bijvoorbeeld ferplast hoekverdiepjes) want die kun je netjes elke dag of om de dag afnemen met een vaatdoekje en daar blijft niet veel tussen plakken.

- Gebruik bij het schoonmaken van de kooi niet teveel zeep/schoonmaakmiddel want dan gaan ze veel harder hun best doen om hun eigen geur weer terug te krijgen en dus heel veel plassen op de spullen die jij net schoon hebt gemaakt.

- Vergeet tijdens het verschonen van de kooi de tralies niet. Veel mensen vergeten dit wekelijks mee te nemen maar hier kan zich een hoop viezigheid aan vast zetten zonder dat het echt zichtbaar is.

Mocht je dan nog vinden dat je ze teveel ruikt dan kun je eventueel overgaan tot aanschaf van luchtreiniger ;) !

Meer tips over de inrichting van de kooi met betrekking tot speeltjes etc. kun je vinden in diverse andere topics en hier viewtopic.php?f=12&t=1911.

Succes!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 5:31 pm 
Supertips! Dat is een van de weinige dingen waar ik nog vragen over had.

Nu heb ik alleen net mijn kooi helemaal ingericht voor de rittens die ik heb gereserveerd. Met je raad het waarschijnlijk al: hout.

Houten plankjes, stapjes en ladders. Ik dacht daarmee ook aan hun knaag behoefte te kunnen voldoen. Ach de tijd zal het dan maar leren. En anders wordt alles met de tijd gewoon vervangen als het te erg wordt.

genoeg poetsen dus zonder al teveel sop

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 5:38 pm 
Moderator

Bij een knockdown kooi met hoekprofielen is het verstandig eens in de zoveel tijd de kooi helemaal uit elkaar te halen want in de naden van de hoekprofielen kan urine komen wat kan gaan ruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 5:48 pm 

Ik heb werkelijk geen idee wat een knock down kooi is om heel erg eerlijk te zijn.

Ik heb een Ferplast Brio Medium

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 5:54 pm 
Moderator

Een furet XL of een jenny KD (knockdown) bijvoorbeeld

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 5:57 pm 

Angela schreef:
en uiteraard om het lekker vol te plassen.

:whaha:
Sorry, het staat er zo grappig..

Een Knockdown is een kooi die je helemaal uit elkaar kan halen :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 6:06 pm 

Check.

ik heb een voiliere dus. maar die kan ook helemaal uit elkaar hoor als het moet.

Ik heb overigens deostrooi korrels voor op de bodem aangeschaft, maar nu lees ik op internet dat ratten geurtjes niet zo geweldig vinden. Op de bodemplaat heb ik Corbokorrels liggen om te proberen.

Hebben jullie ervaring met deostrooi?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 7:32 pm 
ik ha een keer zon houten huisje.. 2 weken later in cde cointainer gegooid..
stonk echt..

gebruik nu oude kartonnendozen.. kan je elke week weggooien en een sputnik

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 7:32 pm 

Lilian schreef:
Check.

ik heb een voiliere dus. maar die kan ook helemaal uit elkaar hoor als het moet.

Ik heb overigens deostrooi korrels voor op de bodem aangeschaft, maar nu lees ik op internet dat ratten geurtjes niet zo geweldig vinden. Op de bodemplaat heb ik Corbokorrels liggen om te proberen.

als het anders dan hun zelf ruikt zullen ze alleem maar meer gaan plassen.
Ik maak ook alleen de kooi schoon met heet water zodat er geen vreemde geurtjes in hun kooi komen.

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 9:48 pm 

Ik denk dus dat het snel de kooi dus schoonmaken word :weetniet:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 10:44 pm 

Volgens mij is dat deostrooi ook niet goed voor de luchtwegen van de ratten. Ik zou het dus gewoon niet gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2011 11:40 pm 

Check dan gaat het dus direct weer de vuilnisbak in. Maar niet tegen mijn man zeggen dat ik 4,50 euries in de kliko deponeer.
Ach misschien kan ik het anders altijd nog gebruiken voor de katten ofzo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 31, 2011 6:49 am 

Lilian schreef:
Check.

Die deostrooi lijkt me idd niet zo goed voor de gevoelige luchtwegen van ratjes. En ik denk dat je de corbo ook niet lang zult gebruiken, dat valt heel makkelijk uit de kooi, zeker bij jonge ratjes die regelmatig door de kooi vliegen ;) Verder vind ik het wel wat hard voor de rattenpootjes, maar dat is mijn persoonlijke mening. Verder is er niets mis mee.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 31, 2011 11:03 am 

Misschien wel handig voor in de toiletjes, die deozooi?
Nja, ik zou het er niet voor kopen maar daar kun je het best wel in opmaken. Misschien gaan ze dan wel beterin de toiletjes plassen om het geurtje te overstemmen :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 31, 2011 1:27 pm 

Rapalje schreef:
Misschien wel handig voor in de toiletjes, die deozooi?
Nja, ik zou het er niet voor kopen maar daar kun je het best wel in opmaken. Misschien gaan ze dan wel beterin de toiletjes plassen om het geurtje te overstemmen :mrgreen:

Dat is natuurlijk zeker het proberen waard :buiging:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]