Het is nu do nov 23, 2017 1:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 9:24 pm 

Hilde schreef:
Ik vind je ook nogal arrogant uit de hoek komen, Frida. Er zijn meer mensen die al langer in de rattenwereld meelopen of veel ervaring en kennis hebben van medische zaken. Al bedacht dat je er zelf naast kan zitten? En suggereren dat Jolanda deze informatie plaatst zonder deskundige bronnen vind ik belachelijk, dat zegt meer over jou dan over Jolanda in mijn ogen.

En nog even opnieuw een reaktie: Zoals ik al eerder aangaf wordt in het oorspronkelijke topic geen enkele bron genoemd. Waarom zou dan iedere willekeurige bezoeker van de website uit moeten gaan van die informatie? Achter die informatie zit niets wetenschappelijks, er wordt informatie gegeven van een aantal jaren geleden en meer ook niet. De afgelopen tijd is er echter veel veranderd en daarmee o.a. ook de doseringen en frequentie van medicatie.
Ook ik loop al 15 jaar lang mee in de rattenwereld. En daarmee weet ik bij lange na niet alles, sterker nog, van een heleboel onderwerpen weet ik helemaal niets en daar reageer ik dan ook helemal niet op. Maar zodra het over medisch gaat spring ik echt in de bres.
Mijn kennis bestaat uit meer dan alleen ervaring van ratten hebben. Ondanks dat ik het nooit wereldkundig heb gemaakt heb ik wel degelijk een medische (universitaire) opleiding doorlopen. Omdat ratten toch voor een groot gedeelte te vergelijken zijn met mensen en ik daarnaast nog wat aanvullende studies heb gevolgd heb ik toch het idee dat ik er wel wat vanaf weet.
En verder denk ik toch dat ik de nodige kennis heb om rattenliefhebbers te kunnen adviseren/sturen en gek genoeg bestaat mijn advies er meestal uit dat mensen met hun ratten naar de DA moeten.

Ik suggereer trouwens helemaal niets (ook al staan er geen bronnen bij de informatie), schijnbaar interpreteer jij iets naar jouw eigen inzicht. Dat kan dus, maar zoals altijd zal de waarheid in het midden liggen! Ik heb niets over Jolanda gezegd of gesuggereerd maar jij wilt dat er blijkbaar van maken. Dat is je goedrecht maar ik neem geen enkele verantwoording voor jouw woorden, interpretaties, etc.

Als jij mij mensen kunt noemen die meerdere uren per dag uitsluitend bezig zijn met de gezondheid van ratten c.q. het controleren van medicatie, het verwerken van nieuwe medische onderzoeken, etc. dan lijkt het mij fijn om met die mensen in contact te komen. Je mag overigens mijn emailadres aan die mensen doorgeven . En als ze lid zijn van dit forum kunnen ze mij ook via PB bereiken.

Gr.
Frida

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 11:29 pm 

Ik snap eigenlijk niet waarom je voor de tweede keer mijn citaat quote en erop reageert, dat heb je gisteren ook al gedaan ;).

Niemand betwist hier dat jij geen verstand van zaken hebt en niemand betwist hier dat jij bepaalde specifieke kennis bezit.

Wellicht kun jij het ook eens van mijn kant bekijken: Jij bent hier nooit op het forum en post nauwelijks. Je duikt af en toe ineens op als een duiveltje uit een doosje en meestal is dat om kritiek te leveren op iets medisch dat geschreven is. Zo ook nu, ineens ben je er weer alsof je bent geïnformeerd door iemand en schrijft meerdere malen achter elkaar dat 50% van de doseringen verkeerd zijn, dat ze verouderd zijn en dat je bronnen mist. Zonder ook maar te komen met de informatie die volgens jou juist is of met bronnen die Jolanda's teksten weerleggen. En ja, ik vind dat jij daarmee impliceert dat Jolanda maar wat uit haar mouw schudt en ik vind dat ik dat mag zeggen op een forum waar ik al heel lang lid van ben.

Om nog even iets inhoudelijks aan de discussie toe te voegen, heb ik een vraag over de bronnen.
Jolanda M schreef:
Over de bronnen kan ik heel kort zijn en het is absoluut geen geheim: mijn dierenarts, Faculteit Diergeneeskunde Utrecht en sommige fabrikanten.

Frida_ schreef:
Bronnen: Faculteit diergeneeskunde, fabrikanten en diverse dierenartsen!

Rara, waar komen die verschillen in 50% van de doseringen vandaan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 11:35 pm 

En nog een kleine toevoeging: deze discussie zou heel anders verlopen zijn als jij er niet met volle kracht in gegaan was, maar simpelweg in je eerste post de vraag had gesteld: Jolanda, ik heb bij de helft van de doseringen heel andere getallen staan, mag ik vragen wat jouw bronnen zijn, want ik zou het vervelend vinden als er verkeerde informatie in de omloop is. En natuurlijk kun je wel melden dat je het überhaupt niet eens ben met het topic, maar dat is een andere discussie en die verweef jij in elkaar, in mijn visie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 10:32 am 
Ere-lid

Frida, je geeft nu alleen kritiek terwijl je niet wil aangeven welke doseringen er niet zouden kloppen. Er kan dus ook niet gecontroleerd worden of wat jij beweert klopt.
Je geeft doseringen door per PB, denk je nu echt dat mensen deze info niet delen met anderen? Ook dan kun je alleen maar hopen dat de info die door gegeven wordt correct is.
Ik geef de voorkeur aan openheid, het doc gaat dus niet off-line maar zal bijgewerkt worden als dit nodig is.

Nog wat info over ab resistentie
Citaat:
Resistentie kan verschillende oorzaken hebben.
Elk levend organisme, dus ook een micro-organisme, is continu bezig zich zo goed mogelijk aan te passen aan veranderingen in de omgeving. In een omgeving waarin (veel) antibiotica voorkomen, bedenken zij 'trucs' om te overleven. Door deze aanpassing worden ze resistent.
Deze resistentie kunnen ze overdragen op hun nakomelingen én op andere micro-organismen in hun omgeving. Er zijn aanwijzingen dat ook door 'toevallige' of 'spontane' mutaties in het erfelijk materiaal (DNA) van micro-organismen resistentie kan ontstaan.
Op die manier kan er dus resistentie optreden tijdens de behandeling of kunnen dieren al vanaf het begin geïnfecteerd zijn met resistente bacteriën.
Bron: http://www.causus.be/doorverwijzing.cfm?Id=99

Citaat:
Resistentie wordt vooral bevorderd door het massaal onnuttig en onterecht gebruik van antibiotica in situaties waar ze geen enkel of een nauwelijks aantoonbaar effect hebben op het ziekteproces.<knip>
De snelheid van de resistentietoename en de verspreiding van deze resistentie over meer en meer soorten bacteriën doen vrezen dat men binnen één of twee decennia geen betrouwbare middelen meer zal hebben om ernstige bacteriële infecties te bestrijden.
Bron: http://www.red-antibiotica.org/Webtekst ... ker_worden

En nog wat nuttige links:
http://www.microbiologie.info/de_werkin ... iotica.htm
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... PBA10a.htm
Voor wie er belangstelling voor heeft, google eens op bv "resistentie antibiotica" Veel info wordt gegeven over ab gebruik voor mensen maar is te vertalen naar dieren.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 12:22 pm 

@ Frida: jammer dat je nu niet meer reageert.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 10, 2011 6:48 pm 

Eigenlijk was ik er persoonlijk wel een beetje klaar mee. En daarnaast heb ik een priveleven waarin op het moment ook nogal wat heftige dingen gebeuren. En mijn priveleven gaat/ging altijd voor een rattenforum. Je zult waarschijnlijk ook hebben gezien dat ik een tijdje niet eens meer op het forum ben geweest. 1 keer wel maar dat was omdat ik een emailtje kreeg dat ik een PB had.

In ieder geval: Ik loop niet voor een discussie weg, soms zijn er omstandigheden waardoor ik even andere prioriteiten voor mezelf moet stellen.

Ik ga dus echt niet aangeven welke doseringen niet kloppen en dat heeft nog steeds tot reden dat ik het zelfdokteren niet wil "stimuleren". Via dit forum geef ik ook niet vaak doseringen in een PB door. Als er om wordt gevraagd dan doe ik dat wel maar dat is niet iets heel regelmatigs. Die doseringen zijn dan ook echt gebaseerd op het gewicht van de rat en dus altijd afgerond. Als mensen met die doseringen denken een goede dosering voor een andere rat te berekenen dan kan het al snel fout gaan. Voor je het weet is er een behoorlijk doseringsverschil die bij grotere dieren nog redelijk te verwaarlozen zou zijn maar bij ratten het verschil uitmaakt tussen onderdoseren (en daarmee een aanzienlijke kans op resistentie) of overdoseren (en daarmee de kans om organen te beschadigen). Ratten zijn maar kleine dieren en daardoor is doseren maatwerk.
Mensen kunnen inderdaad doseringen delen met anderen maar de kans dat daar een misrekening wordt gemaakt is dus best groot. Zodra je uitgaat van een afgeronde dosering(en dat kan naar boven of beneden zijn) dan gaat het al snel mis. En dat kan een sneeuwbaleffect hebben. Bereken iets 3 keer vanuit een afgeronde dosering, dan kan je er vanuit gaan dat het echt niet meer klopt.

Citaat:
Wellicht kun jij het ook eens van mijn kant bekijken: Jij bent hier nooit op het forum en post nauwelijks. Je duikt af en toe ineens op als een duiveltje uit een doosje en meestal is dat om kritiek te leveren op iets medisch dat geschreven is. Zo ook nu, ineens ben je er weer alsof je bent geïnformeerd door iemand en schrijft meerdere malen achter elkaar dat 50% van de doseringen verkeerd zijn, dat ze verouderd zijn en dat je bronnen mist.

Ik reageer inderdaad niet zo vaak op forums. Ik lees er wel vaak en reageer als ik het gevoel heb dat het misschien de verkeerde kant uit gaat. Naar mijn idee ben ik toch ook al een behoorlijke tijd lid van dit forum en als dat een maatstaf zou zijn, qua knowhow, dan betekent dat in principe dat mensen die net lid zijn niet serieus worden genomen en als mensen langer lid zijn ze absoluut wel serieus moeten worden genomen. Daarmee zou dan voorbij worden gegaan aan de kennis van eventuele nieuwe forumleden. Tja, als mensen alleen serieus moeten worden genomen op basis van het aantal reakties dat ze geven dan is het eind al snel zoek denk ik.

Voor alle duidelijkheid: Nee, ik word niet geinformeerd. Ik lees gewoon zelf wanneer mij dat uit komt (en dat is niet dagelijks of zelfs wekelijks). Ik ben ook niet begonnen over bronnen. Het werd mij juist verweten dat ik zonder bronnen iets zeg en daarop heb ik gereageerd dat ik zelf ook geen bronnen zag in het desbetreffende topic.

Jij mag helemaal zeggen wat je zelf wilt hoor. Maar ik neem voor mezelf die vrijheid dan ook.
En nee, ik impliceer niets, het lijkt meer op een kwestie van interpretatie. En misschien worden mijn reakties wel anders geinterpreteerd dan ik ze zelf bedoel.

Gr.
Frida

(en als ik wat langer niet reageer dan heeft dat te maken met persoonlijke omstandigheden)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 11, 2011 11:22 am 

Frida schreef:
Eigenlijk was ik er persoonlijk wel een beetje klaar mee.
Ik ging er ook al vanuit dat de discussie was gestopt, omdat er alleen maar dingen herhaald waren, maar jij postte zelf nog een lang bericht op 27 januari ;)

Frida schreef:
Ik ga dus echt niet aangeven welke doseringen niet kloppen en dat heeft nog steeds tot reden dat ik het zelfdokteren niet wil "stimuleren".
Nu kan ik met jou mee gaan spelen en voor elk medicijn jou een pb sturen voor mijn fictieve rat zodat ik kan achterhalen waar jij nu anders doseert, dat ga ik dus niet doen. Ik ga ervan uit dat onze doseringen kloppen. Jouw mening is al vanaf het begin van dit topic duidelijk, herhalen hoeft niet, je snapt zelf toch hoop ik ook wel dat dit zo langzamerhand meer irriteert dan toevoegt ;) .

Frida schreef:
Ik reageer inderdaad niet zo vaak op forums. Ik lees er wel vaak en reageer als ik het gevoel heb dat het misschien de verkeerde kant uit gaat. Naar mijn idee ben ik toch ook al een behoorlijke tijd lid van dit forum en als dat een maatstaf zou zijn, qua knowhow, dan betekent dat in principe dat mensen die net lid zijn niet serieus worden genomen en als mensen langer lid zijn ze absoluut wel serieus moeten worden genomen. Daarmee zou dan voorbij worden gegaan aan de kennis van eventuele nieuwe forumleden. Tja, als mensen alleen serieus moeten worden genomen op basis van het aantal reakties dat ze geven dan is het eind al snel zoek denk ik.
Je mist mijn hele punt, je mist compleet mijn handreiking en interpreteert het compleet anders, dus ik ga hier niet op reageren.

En nu weer on-topic. Je quote netjes om alle daadwerkelijke inhoudelijke onderwerpen heen. Wil je hier nog op reageren?

Hilde schreef:
Om nog even iets inhoudelijks aan de discussie toe te voegen, heb ik een vraag over de bronnen.
Jolanda M schreef:
Over de bronnen kan ik heel kort zijn en het is absoluut geen geheim: mijn dierenarts, Faculteit Diergeneeskunde Utrecht en sommige fabrikanten.

Frida_ schreef:
Bronnen: Faculteit diergeneeskunde, fabrikanten en diverse dierenartsen!

Rara, waar komen die verschillen in 50% van de doseringen vandaan?

Jolanda M schreef:
Nog wat info over ab resistentie
Citaat:
Resistentie kan verschillende oorzaken hebben.
Elk levend organisme, dus ook een micro-organisme, is continu bezig zich zo goed mogelijk aan te passen aan veranderingen in de omgeving. In een omgeving waarin (veel) antibiotica voorkomen, bedenken zij 'trucs' om te overleven. Door deze aanpassing worden ze resistent.
Deze resistentie kunnen ze overdragen op hun nakomelingen én op andere micro-organismen in hun omgeving. Er zijn aanwijzingen dat ook door 'toevallige' of 'spontane' mutaties in het erfelijk materiaal (DNA) van micro-organismen resistentie kan ontstaan.
Op die manier kan er dus resistentie optreden tijdens de behandeling of kunnen dieren al vanaf het begin geïnfecteerd zijn met resistente bacteriën.
Bron: http://www.causus.be/doorverwijzing.cfm?Id=99

Citaat:
Resistentie wordt vooral bevorderd door het massaal onnuttig en onterecht gebruik van antibiotica in situaties waar ze geen enkel of een nauwelijks aantoonbaar effect hebben op het ziekteproces.<knip>
De snelheid van de resistentietoename en de verspreiding van deze resistentie over meer en meer soorten bacteriën doen vrezen dat men binnen één of twee decennia geen betrouwbare middelen meer zal hebben om ernstige bacteriële infecties te bestrijden.
Bron: http://www.red-antibiotica.org/Webtekst ... ker_worden

En nog wat nuttige links:
http://www.microbiologie.info/de_werkin ... iotica.htm
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... PBA10a.htm
Voor wie er belangstelling voor heeft, google eens op bv "resistentie antibiotica" Veel info wordt gegeven over ab gebruik voor mensen maar is te vertalen naar dieren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2012 12:28 pm 

Ik zie dat bij aandoeningen en medicatie, achterhand verlamming niet staat. Misschien een idee om die toe te voegen omdat dat ook vaak voorkomt?
Ik las op een andere site dat stimuleren van beweging en bepaalde fitamines kunnen helpen het proces te vertragen.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Toshi lijkt nu ook beginnende achterhandverlaming te krijken dus ik kan dergelijke tips goed gebruiken!
(Toshi en Tomo zijn nu ongeveer 2,5 jaar)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2012 12:43 pm 

Achterhandsverlamming is een typische ouderdomskwaal waar, naar mijn ervaring/mening, niet echt medicatie voor is. Laten blijven bewegen wordt inderdaad wel aangeraden. Dus zolang ze het kunnen ook gewoon op verdiepinkjes laten klimmen, laten lopen naar het voerbakje en waterflesje en op de bank of buiten de kooi laten blijven bewegen. Masseren is denk ik niet bewezen maar als ik Barry bij me had dan had ik wel altijd wat aandacht voor zijn achterpootjes met beetje aaien, kneden... Leek hij ook niet echt erg te vinden.. :D

Wat fijn dat Toshi en Tomo zo'n mooie leeftijd hebben behaald nu. Ik hoop dat ze nog even meekunnen en dat de achterhandsverlammming heel langzaam gaat! :knikt:

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2012 1:40 pm 
Moderator

Laten bewegen, masseren kan inderdaad wel helpen want dat is goed voor de bloedsomloop. Daarnaast vitamine B-complex (Karin raadde mij dat ook aan) en oudjes kan je ook vitamine C bijgeven omdat ze het zelf minder aanmaken.
Visolie kan ook helpen, dat houd de gewrichten soepel.
Het is volgens mij allemaal niet echt bewezen, maar wel door de een of ander toegepast. Je kan alleen zo moeilijk weten hoe het was gegaan zonder deze vitamines, of het echt veel verschil maakt want bij elke rat is de mate van achterhandverlamming anders en het verloop daarin.

Dit is trouwens wat ik geef bij achterhandverlamming aan vitamine B, even gekopieerd vanuit het topic van Whiskey en Lynx.

Citaat:
Vitamine B-complex van het etos huismerk '200% ADH krachtig'
En daar zit in (zodat je het eventueel kan vergelijken met andere huismerken):
Vitamine B1: 2,8 mg
Vitamine B2: 3,2 mg
niacine: 36 mg
panthotheenzuur: 12 mg
vitamine B6: 4 mg
Vitamine B12: 2 mcg
Foliumzuur: 400 mcg
Biotine: 225 mcg
PABA: 10 mg
Choline: 10 mg
Inositol: 10 mg
Biergist: 100 mg

En daarvan geef ik een kwart tablet per dag en doe ik er een beetje siroop door :)

Een overschot van vitamine B wordt trouwens weer uitgeplast, het is geen vetoplosbare vitamine. Vitamine C ook, maar daar zou ik alsnog niet teveel van geven ivm de urine, beetje zuur is goed, te zuur kan weer andere problemen geven in de blaas.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2012 5:55 pm 

Ik heb het ook eens over vit-B gehad met Karin, helaas is MaX kort daarna overleden. Hij kreeg de vit-B toen nog veel te kort om resultaat te (kunnen) zien. Iemand op het Rat 'n Roll-forum gaf haar ratje Anna, neurobion (is ook iets met vitamine-B)
Maar zij woont in België, ik weet niet of dat hier in Nederland ook te koop is.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2012 9:14 pm 

Ik ben vandaag bij de dierenarts geweest.
Hij zei dat het theoretisch ook bv een tumor kan zijn die op de ruggenmerg drukt.
Daarom rade hij me aan om pijnstilling te proberen om te kijken of hij pijn heeft en zoja die te blijven gebruikten tot het einde. Ik heb het over de vitamine gehad, maar hij zei dat er in het voer al alle vitamines zitten.

Met Tomo gaat het nu nog een heel stuk beter. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen als Toshi straks niet meer kan en Tomo alleen achter zou blijven.
En ik weet dat 2,5 een hele mooie leeftijd is... Maar ik ben er toch wel een beetje kapot van... :snik:

Hoelang is te verwachten dat het nog gaat? Op internet vond ik tussen de 2 weken en de 2 maanden. Klopt dit een beetje?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2012 10:35 pm 

Een tumor die ergens op drukt lijkt me niet echt de juiste diagnose. Zoals je het vertelt is het echt gewoon ouderdom... Pijnstilling geven kan in feite geen kwaad. Langdurig pijnstilling geven is niet goed voor de organen maar bij ratjes van 2.5 vind ik dat zelf niet meer heel relevant, als de pijnstilling inderdaad de levenskwaliteit verbetert...

Hoe lang nog...Tja, moeilijk. Dat ligt er echt aan hoe snel het gaat. Dat kan weken zijn of maanden... En 2.5 is zeker een mooie leeftijd maar verdriet blijft. Dat weet ik helaas maar al te goed... :hug:

Tzt even kijken hoe je laatste ventje eraan toe is en dan kijken bij een opvang of je hem daar nog wil plaatsen misschien? Ik maak uit je posts even op dat je geen nieuwe ratjes wil?

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2012 11:22 pm 

M&M's team schreef:
Iemand op het Rat 'n Roll-forum gaf haar ratje Anna, neurobion (is ook iets met vitamine-B)

Anna kreeg die vitamine-B vanaf dat ze 2,5 jaar was, ze is 3 jaar en 3 maanden geworden. Het is natuurlijk maar de vraag hoe oud ze was geworden zonder, en of ze ook zo oud was geworden als ze er iets anders (andere aandoening) bij had gekregen. Maar het is, net zoals Angela zegt, gewoon afwachten.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 28, 2012 4:48 pm 

En waar haal je die vitamine B en wat voor dosering?

Ik wil inderdaad geen nieuwe meer. Ik heb het laatste jaar steeds meer last van mijn allergie gekregen. Ik zou een dier daarvoor nooit weg doen, maar het is wel een rede geen nieuwe in huis te halen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]