Het is nu ma nov 20, 2017 4:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zelf rattenvoer maken?
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2012 4:58 pm 

Hey,

Ik krijg over 3 daagjes mijn 2 nieuwe rittens. Maar wil zelf voer maken.

Weten jullie toevallig wat er in het voer moet zitten en wat je het beste allemaal kan gebruiken.

Groetjes Laura

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2012 5:18 pm 
Opperfikkiestoker

Ik zou het zo niet weten, ik meng ook wel een beetje. Maar mijn basis is nog altijd dwergkonijnen voer, waar ik dan dingen aan toevoeg (zoals ook rattenvoer en losse granen en groenten).
Je zou de zoekfunctie van het forum eens kunnen gebruiken, volgens mij is er best wel wat te vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2012 6:05 pm 

Bedankt voor de tip

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 10:50 am 
Moderator

Ik zou eerst een goed rattenvoer voeren en dan de tijd nemen om te lezen en leren over zelf voer mengen.

Je kan een voer mengen op basis van een konijnenvoer zonder staafjes. Je kan dan bijvoorbeeld muesli toevoegen, hoogwaardige hondenbrokjes, pasta, gedroogde groente/kruiden.
Bij het mengen op een bestaand voer hoef je geen supplementen bij te geven omdat deze aan het konijnenvoer zijn toegevoegd. Het nadeel vind ik dat er brokjes inzitten waarvan ik niet weet wat het is en dat er niet op staat hoeveel van welke ingrediënten erin zitten.

Zelf meng ik op basis van hele granen volgens de scuttling gourmet. Alle ingrediënten in mijn voer voeg ik los toe, dus hele granen, bewerkte granen, zaden, gedroogde groente en kruiden en eventueel een bron van eiwitten. Zelf geef ik eiwitten als snack erbij in de vorm van (gedroogde) vis/zeedieren, hoogwaardig honden/kattenvoer, gemengde insecten, gekookt/gebakken ei ect.
Het voordeel is dat ik precies weet wat ik geef en ik steeds wat kan afwisselen met de ingrediënten en kan aanpassen op de behoeften van de groep. Het nadeel is dat er in de losse ingrediënten geen extra vitamines en mineralen zijn toegevoegd zoals dat wel bij een volledig voer wordt gedaan, je moet dus supplementen geven om tekorten op te vangen.

Als je geïnteresseerd bent in zelf mengen kan je the scuttling gourmet bestellen, het is alleen wel Engels. http://www.shunamiterats.co.uk/scuttling.shtml
De supplementen kan je bestellen bij de Nederlandse Ratrations website: http://www.ratrations.nl ... zij verkoopt ook voer op basis van te scuttling gourmet en andere leuke en lekkere dingetjes voor ratten.

Ik bestel nu trouwens veel ingrediënten bij http://www.dierenkruiden.nl en http://www.baroen.nl ... ratrations gaat het assortiment losse ingrediënten nog uitbreiden als het beter gaat lopen, maar ze is pas net begonnen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 10:56 am 

Dankje wel voor de informatie :knikt:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]