Het is nu di nov 21, 2017 1:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ritten bij oudere man?
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 1:33 pm 

Hallo,

Ik heb een tijdje terug een rat geadopteerd. Ik heb hem de naam Hummer gegeven, want het is een flinke vent :P
Hij kwam bij een wilde dieren opvang weg, waar hij door de dierenambulance was binnengebracht nadat hij ergens gevonden was. Gezien dat niemand een oproep deed omdat iemand een rat miste (want wie zou nou vermoeden dat het nog weer levend terug gevonden word? :O ), en dat het de grootste schat van de wereld bleek te zijn (hij was al heel erg tam, zelfs naar mij toe die hij toen voor het eerst zag) heb ik hem in huis genomen.
Nu zit ik dus nog met het dilemma, hij is alleen. Ik heb al langer ratten gehouden, en altijd samen. Want ratjes horen natuurlijk niet alleen te zitten ^_^

Mijn vriendin werkt in een dierenwinkel, en daar is een verkeerde rat afgeleverd. Ze zouden 3 mannen binnen krijgen, maar kregen 2 mannen, en je raad het al...en vrouw. Voordat ze het door hadden was de dame al gedekt, en nu zit ze dus met rittens die aanstaande zaterdag weg mogen. Hartstikke leuk voor mij, want ik mag er eentje uitzoeken :D

Maar nu heb ik even zitten neuzen op internet, want ik heb dit nog nooit gedaan. Voorheen heb ik altijd dames gehad, die ik samen hield al vanaf het begin, en dat ging altijd goed. Maar dat was dan ook dezelfde leeftijd. Maar nu zit ik met een man (eerste keer dat ik een man heb) waar ik de leeftijd niet van weet. Ik weet wel dat hij volgroeid is (hij weegt nu ongeveer 500 gram en is een flinke vent, dus ik vermoed niet dat hij nog een jonkie is xD Zo ziet hij er ovigens ook niet uit) en een volle man.
Op internet had ik ergens gevonden dat ik in dit geval, omdat er een groter leeftijdsverschil dan 4 maanden is, liever 2 rittens moet nemen en die aan Hummer voor stellen, in plaats van 1. Maar dan lees ik weer elders dat 1 ook prima te doen is...

Wat kan ik nu dus beter doen? 1 of 2 rittens?

Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 1:39 pm 

Ik kan je er zeker niet alles over vertellen, maar die zijn hier genoeg. Ik weet wel dat je er inderdaad 2 rittens bij zou moeten zetten en ze kunnen er ook niet meteen bij. De rittens moeten eerst wat groter worden anders zijn ze nog te kwetsbaar voor de grote Hummer. De rest van het advies laat ik over aan anderen :knikt:

Sandra
en de ratjes van de Rattenheuvel
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 1:49 pm 

Ik zou er twee rittens bij zetten. Mede omdat die twee dan lekker met elkaar kunnen ravotten en de wat oudere rat met rust zullen laten. En mocht Hummer dan komen te overlijden dan zijn de twee broertjes toch lekker bij elkaar. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 1:54 pm 

Ja, dat laatste zat ik inderdaad ook aan te denken als ik maar 1 zou nemen...Dan zit ik uiteindelijk weer met een oudere rat die alleen komt, en begint het hele verhaal weer van voren af aan :roll:
Maar is er dan niet een mogelijkheid dat de beide ratjes hummer links laten liggen? Of trekt dat wel bij als dat het geval is? :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 2:01 pm 

Ik heb twee heren van 1,5 jaar oud geintroduceerd met 3 rittens en in eerste instantie gingen de rittens hun eigen gang maar na een dag lagen ze met hun vijfjes opgepropt in het houten huisje... dus het vind elkaar wel leuk blijkbaar. En het kan ook 'mis' gaan in de zin dat Hummer de twee kleintjes niet accepteert omdat hij zo lang alleen is geweest. Maar als Hummer een relaxte rat is lijkt het me niet zo'n probleem. Het ligt ook aan jezelf. Twee van de drie rittens waren nog wat aan de kleine kant dus is heb ze eerst 3 weken in een andere kooi gehad (maar wel pal naast de grote kooi). De oudere heren konden zodoende wel naar de rittens kijken en snuffelen en de intro was echt een gevalletje: appeltje/eitje. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de rittens wel wat zwaarder zijn qua gewicht voor je ze introduceert/samen zet met Hummer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 3:30 pm 
Ere-lid

En met zwaarder wordt bedoelt minstens 150 gram ;) Buiten dat er allerlei redenen zijn om geen ratten uit een dierenwinkel te halen is het verstandig om 2 rittens voor Hummer er bij te halen. Vergelijk het maar met een peuter die bij een bejaard iemand gaat wonen. Zijn ze met z'n 2-en dan kunnen ze lekker met elkaar ravotten en de oudere meer met rust laten.
Voor de intro, lees de tips op de site.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 4:47 pm 

De rittens zijn bij haar in de winkel geboren, en op die manier heb ik ze de afgelopen weken al zien groeien (en natuurlijk groeit de liefde ervoor dan net zo vrolijk mee :roll: )
Ik heb mijn oude aquarium maar even tevoorschijn gehaald. Mooi groot, maar lek voor water. Lijkt me een mooi plekje om de twee (want ik merk hier nu al wel, 1 is niet verstandig..inderdaad, de vergelijking met een oude man en een kleuter lijkt me een goeie vergelijking, en kan ik me zeker in vinden)
En dat gaat dus wegen worden ;) Dankje voor de tip, wilde inderdaad nog wel naar het gewicht vragen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 7:52 pm 

Super dat je een maatje Hummer wilt zoeken!

Een aquarium lucht niet genoeg voor ratjes naar mijn mening, of zit er bovenaan een ventilatiestuk? Dat moet echt wel flink zijn, ammoniak in de plasjes ruikt echt sterk als je niet ventileert en is super slecht voor de longetjes.

Wat betreft de dierenwinkel, niet doen, maar dat is jouw keuze.

En het gewicht inderdaad in de gaten houden, al dacht ik dat het 200 moest zijn? :clown: Maar ik kan het fout hebben. Voor de intro wel echt tijd nemen, want als het fout gaat kan 1 flinke bijt op een ratje van 150 gram al veel schade doen.

Ik hoop dat alles voorspoedig verloopt :thumbsup:

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 8:08 pm 

Ik heb een rooster van Hummer zijn vogelkooi (hihi, rattenkooien die kleiner waren, waren duurder xD Dan nemen we gewoon een binnenvoilliere :P hoog en goedkoper xD) en die past over de bak heen, met nog een oud rooster die ik had liggen (had op de website al gelezen over de ventilatie inderdaad :knikt: )
Ben ook zeker van plan om de volgende rittens bij een echte rattery te gaan halen. Helaas sluit de winkel waar mijn vriendin nu werkt, en wil ik graag nog 2 humpeltjes daar redden, omdat ik niet weet waar ze anders terecht komen. De vader en moeder zijn al geplaatst gelukkig, maar nu nog een aantal rittens. 2 daarvan ga ik dus meenemen.
Als ik een ruime 150, en als ik het niet vertrouw 200 gram aanhoud, zal ik dan goed zitten qua gewicht?
En het lijkt me het handigst om ze op neutraal terrein voor te stellen, zoals bijvoorbeeld mijn bed, of de bank. Of kan het ook anders? :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 8:13 pm 

Ik zou even de introductie info op de site van dit forum lezen, maar in het kort is dit naar mijn mening een geschikte manier:

1. een duna/vogelkooitje/klein kooitje
2. doe de ratten erin, ik zou ze gewoon alledrie tegelijk erin doen
3. zie aan hoe het gaat, gaat het goed, geen ruzies, geen gaten in bontjassen, etc, dan zou ik ze lekker een dag
of twee laten zitten.
4. als het goed gaat hou ik meestal twee dagen aan, daarna plaats ik ze terug in de normale (grondig met heet water schoongemaakte) kooi. (gebruik geen zeep).
5. als dat goed blijft gaan doe ik een dag of 2 later er een open hangmat in, en zo steeds wat meer totdat het weer lekker vol zit.

200 gram zit je zeker wel goed denk ik, je zei dat hummer vrij groot is, dus dan is tegen de 200 misschien slimmer als maar 150? Maar dat weet iemand anders vast beter dan ik dat weet.

En gewoon zorgen dat je erbij kunt zijn. Meestal heb ik een dag of 3 vrij met intro's, in een weekend ofzo, en dan zet ik de duna gewoon naast mijn bureau of achter me op de bank, dan kan ik er makkelijk tussen komen mocht er een ruzie ofzo komen.

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 8:15 pm 

Ik zou inderdaad eerder voor 200 gr. gaan voor een ritten. En ik zet ze allemaal bij elkaar in een vervoersbakje om ze met elkaar kennis te laten maken en toen ben ik de grote kooi gaan schoonmaken en toen alles was ingericht en klaar was heb ik ze gewoon bij elkaar in de grote kooi gezet. Kleintjes eerst omdat het voor hen nieuw is en dan de oudjes (in jouw geval Hummer) er als laatste bij. Dat werkt voor mij het beste.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2013 3:47 pm 

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Met trots kan ik zeggen dat de broertjes Bentley en Cooper vanaf vanmiddag bij mij zijn komen wonen, en nu druk hun nieuwe hok te zitten inspecteren :joepie:
ik kreeg een belletje dat ze gisteren al weg mochten, en dat ze graag wilden weten welke ik wilde hebben, zodat die gereserveerd konden staan, en opgehaald konden worden wanneer ik daar tijd voor had. Vanuit school dus meteen de jochies opgehaald. Ze hebben inmiddels hun slaaphuisje al gevonden. Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het koppelen gaat wanneer ze oud/zwaar genoeg zijn, en als ik vragen heb dan zien jullie ze zeker verschijnen.

Voor nu alvast allemaal al hartelijk dank voor alle vriendelijke, maar vooral ook zeer behulpzame antwoorden! :jippie:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]