Het is nu do nov 23, 2017 11:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welk vlees/vis?
BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 6:17 pm 

Ik vroeg me af welk vlees en/of vis jullie je ratjes geven..
Vanavond ga ik namelijk wokken en krijgen ze een stukje kip en wat groente mee. Speciaal voor hun voeg ik pas kruiden toe zodra het gaar is, waardoor er geen zout op het vlees en de groente zit en doordat ik het wok zit er echt nauwelijks tot geen olie in de pan.
Alleen als ik wok krijgen ze dus vlees of vis, dit is dan altijd kip, kalkoen of een stukje koolvis, maar vroeg me af wat jullie ze geven?

Ik geef ze verder namelijk nooit vis of vlees, omdat er dan naar mijn mening wat teveel olie in de pan gaat of omdat het soort vlees mij niet geschikt lijkt (bijvoorbeeld spek of worst) omdat me dit erg vet lijkt.. Ik heb Franky in het verleden wel eens een heel klein stukje boterhamworst gegeven, maar bedacht me later dat ze hier ook zout bij doen..
Dusss, iemand tips :)?

Ook heb ik vandaag witlof gekocht, omdat ik hier vaak voorbij zag komen dat dit zo geliefd & ook gewoon gezond is.
Zelf heb ik het alleen nog nooit gegeten en heb dus ook echt geen idee hoe ik het aan hun moet geven. Gewoon eventjes de blaadjes wassen en ze stukjes geven? Of eerst koken? Heb t al geprobeerd op te zoeken maar kon het niet vinden.. &welke hoeveelheid zouden jullie zeggen per ratje? Vind het vaak een beetje lastig in te schatten :clown:

Profiel  

Berichttitel: Re: Welk vlees/vis?
BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 6:21 pm 

ik geef alle groentes gewoon rauw. Vlees geef ik heel soms als onze katten vlees krijgen, een beetje daarvan. Nooit vlees van onzelf dat maken we klaar in de boter is slecht voor ze.

Sandra
en de ratjes van de Rattenheuvel
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 6:32 pm 
Opperfikkiestoker

Hier krijgen ze gewoon wat de pot schaft. Behalve als het inderdaad echt gekruid is. Wat betreft vlees, voor zover ik weet is varken en rund slecht te verteren voor ratten, kip en vis daarintegen juist makkelijk te verteren. Dus als we kip of vis eten krijgen ze daar iets van (niet rauw) en bijvoorbeeld om kippenbotjes wordt hier ook gevochten.
Wat betreft de groenten/pasta/rijst/aardappels, die krijgen ze hier ook allemaal en ook zowel rauw als gekookt al gewokt als gebakken. Behalve de aardappels, die krijgen ze niet rauw (rauwe aardappels zijn giftig, ook voor mensen).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 7:25 pm 

Groenten die wij (mensen) rauw eten (tomaat, komkommer, wortel, witlof enz.) mogen ratjes ook rauw eten. Groenten die wij voor onszelf koken (boontjes enz.) kun je voor ratjes ook beter koken. Witlof kán dus rauw of gekookt gegeven worden, maar gekookt bevat het nogal veel vocht waardoor er kans is op diarree. Ikzelf geef het alleen rauw.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 11:15 pm 
Moderator

Ik geef ze wat ik zelf ook eet. Kip, lam, paard, haring, varken, koe, ze lusten het allemaal. Kippenbotjes en karbonadekluiven krijgen ze ook. Let wel, stukjes vlees met mate, vis zoveel als ik ze wil geven (ik vind het zelf te lekker). Vis (het vlees dus, niet krokante kibbelingkorsten) mogen ze min of meer onbeperkt hebben. Niet meteen een hele haring aan drie ratten voeren ;) Vlees kun je evt ook in olijfolie bakken, dat mogen ze ook zonder ernstige beperking hebben. Stukje paardenworst (1/6 plakje van ca 4 mm dik) krijgen ze ook gewoon.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 07, 2013 11:17 pm 

Ik geef alle groente rauw behalve peulvruchten omdat die rauw giftig zijn.
voedingscentrum schreef:
Natuurlijke gifstoffen
In peulvruchten komt de natuurlijke gifstof lectine voor. Hierdoor kunnen rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten de werking van de darmen ernstig ontregelen en uiteindelijk zelfs de nieren beschadigen. De verschijnselen van een lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms daalt de bloeddruk.
Daarom moeten gedroogde peulvruchten niet rauw gegeten worden. Lectines in niet gekookte, gedroogde peulvruchten maak je onschadelijk door ze te weken en ze minimaal 10 minuten te koken. Peulvruchten uit de diepvries, pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden lectines in. Niet alle lectines zijn gevaarlijk. Lectines in erwten en linzen zijn praktisch ongevaarlijk voor de mens.

Ohja en aubergine is ook rauw giftig (geef ik eigenlijk nooit...) net als aardappel idd.

Maar er werd eigenlijk gevraagd naar vlees/vis :mrgreen:
Bij mij krijgen ze kip, vette vis, kippenbotjes, meelwormen, gekookt of gebakken eitje en garnalen.
Soms een blikje applaws of iets vergelijkbaars.
Beetje olijfolie krijgen ze ook niets van hoor, dat zijn gezonde vetten.
Ik geef ze de eerste weken om de dag en dan twee keer per week tot een maand of zes en dan een keer per week
tot één/ anderhalf jaar ongeveer daarna echt alleen een keer als extraatje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 2:22 am 

Mima schreef:
Maar er werd eigenlijk gevraagd naar vlees/vis :mrgreen:

In de laatste alinea vroeg ze ook naar hoe (rauw of gekookt) je witlof kunt geven ;)

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 8:43 am 

Lof kun je ook rauw geven. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 10:23 am 

Ik ben vegetarier en helaas moeten mijn ratjes daar ook onder lijden. In hun voer zitten wel al dierlijke voedingstoffen en ze krijgen zo nu en dan een hardgekookt ei (meestal 2 want het gaat hier om 7 ratten) om het toch wat dierlijker te maken! :)

Verder krijgen ze wel veel groentes en wat fruit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 2:23 pm 

haha oeps, was ik aan het wachten totdat er reacties kwamen, was ik zelf vergeten aan te zetten dat ik er een melding van zou krijgen :fluiten:

Maar wat n tips :D! Daar kan ik zeker wat mee.
Ze krijgen straks hun eerste stukje witlof (tenminste voor franky), ben benieuwd wat ze ervan vinden :).
Ik geef het gewoon rauw aan ze als dat toch kan, bespaart mij werk en hun eventueel diarree

Mijn olijfolie is op, dus die zal ik op mn boodschappenlijstje toevoegen!
Fijn om te weten dat dat niet zo'n kwaad kan, want dan kan ik ze wat gevarieerder vlees geven en zijn ze ook niet afhankelijk van wanneer ik wok :)
Ook goed om te weten dat ze garnalen mogen! Ben ik zelf namelijk dol op & had eerlijk gezegd nog niet gekeken of ze dat mochten hebben.

Bedankt!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]