Het is nu za nov 18, 2017 4:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 17, 2013 8:02 pm 

Ik zie aankomen dat er wat vragen gaan komen naar aanleiding van het nieuwe antibioticagebruik. De reden dat die nieuwe regels er zijn is dat door onderzoek is bewezen dat er steeds meer bacteriën komen die niet meer reageren op antibiotica, oftewel resistent zijn. En er komen steeds meer bacteriën die voor bijna alle antibiotica resistent zijn (voorbeeld is MRSA, afkorting van multiresistente staphylococcus aureus, normaal is staphylococcus aureus niet de engste bacterie, komt oa normaal op onze huid voor, dus meestal een onschuldige, maar hierdoor gevaarlijk). Veel bacteriën kunnen vrij makkelijk uitgewisseld worden tussen mensen en dieren en andersom tussen dieren en mensen ook. Als iemand die bacterie krijgt, of een bacterie die de informatie gekopieerd heeft en dus ook niet meer reageert op de meeste, of alle antibiotica, kan het zo zijn dat het mensenlevens kost, en dat allemaal omdat wij zo graag de makkelijkste weg kiezen en alle antibiotica willen kunnen gebruiken. Daardoor worden nu te vaak antibiotica gebruikt die normaal bewaard worden voor levensbedreigende ziekten/situaties. Het zou zonde zijn als we voortaan bij oma/opa/andere naasten alleen nog maar kunnen duimen en hopen dat ze beter worden ipv antibiotica geven en ze snel zien opknappen.

Ik als dierenarts vind het zelf ook lastig en beperkend, maar als ze dat in Den Haag bedenken, moeten we ons er wel aan houden (we zijn met vele dierenartsen bezig om aan te geven wanneer het echt ongunstig is voor het dier en de eigenaar om te kijken of de regels net iets anders kunnen waardoor we minder beperkt worden). Ik snap daarnaast ook wel waarom die regels er zijn en vind ze ook nuttig, altijd schieten met kanonnen terwijl bij wijze van een emmer water ook genoeg zou zijn is namelijk niet nuttig.

Het is niet zo dat geen enkele antibiotica meer mag, alleen sommige, zoals bijvoorbeeld enrofloxoral mag alleen nog gegeven worden als er een kweek gemaakt is en er groeien bacteriën en deze bacteriën moeten ook nog eens voldoende snel dood gaan van die enrofloxoral. Het is dus niet zo dat het nooit meer mag, maar het wordt beperkt en je mag het alleen gebruiken als het dus echt nuttig is voor die bacterie (en dat kun je niet zien omdat het een abces is, wat je dan wel weet is dat er een bacterie in het spel is, maar welke en of die ook snel genoeg doodgaat van die enrofloxoral weet je alleen na het kweken (helaas duurt dat een week ongeveer, en kost het ook nog eens veel). Met kweken bedoel ik dat ze bijvoorbeeld als er een abces is, daar wat materiaal van afnemen. Dat wordt naar het lab gestuurd en daar wordt wat pus op een voedingsbodem gelegd, en kijken of er wat groeit, dan bekijken welke bacterie het is, daar zijn weer andere testen voor en dan weer op een voedingsbodem leggen met daarop verschillende antibiotica en daaromheen mag dus niks groeien, en afhankelijk hoe groot het rondje is waar niks groeit om dat antibioticadingetje gaat de bacterie snel genoeg dood of niet (meestal worden er een stuk of 8 antibiotica’s tegelijk getest).

De reden dat oa enrofloxoral (en de handige injectie die 2 weken werkt bij honden en katten, genaamd convenia)is, is omdat het 3e generatie middelen zijn, en deze werken nu nog wel en pakken ook heel veel bacterien aan. Dus een hele handige om achter de hand te hebben als er iemand heel ziek wordt en je wel een kanon nodig hebt.

Waar het nu om gaat is oa enrofloxoral wat helaas heel veel gebruikt wordt, en als het niet goed gebruikt wordt helaas de bacteriën vrij snel antistofjes maken, oftewel resistent worden, en als je dan ziek wordt en je hebt met knuffelen die bacterie van je ratje gekregen, kan het zijn dat je zelf niet beter wordt, of erger… Omdat wij veel contact hebben met onze huisdieren (we knuffelen niet zo snel met koeien en varkens ed op een gewone boerderij) en helaas vele eigenaren de antibiotica niet afmaken/er niet in krijgen deels/het bewaren en af en toe eens wat geven/noem iets geks, is er dus stiekum best veel aan de hand bij de gezelschapsdieren en met knuffelen kun je die dus heel makkelijk krijgen van je ratje (of hond of kat). Wat meestal geen probleem is als je gezond bent, maar als je ziek bent, of verminderde weerstand (bijvoorbeeld omdat je ouder bent, heel jong, zwanger, een enge ziekte hebt die je weerstand sloopt) is het ineens wel eng als die bacterie bij je komt en er geen antibiotica meer is die werkt.

Het is ook niet zo dat niks meer mag, enrofloxoral is bijvoorbeeld een 3e keus middel. Dat wil zeggen dat er voor dat probleem nog 2 andere antibiotica’s zijn die wel mogen en bewezen ook goed werken voor dat probleem.
Kortom, niet alles mag meer, maar voor het meeste zijn alternatieven en de dierenartsen zijn ermee bezig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 17, 2013 8:20 pm 
Ere-lid

Top dat je dit geplaatst hebt!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 17, 2013 8:28 pm 
Moderator

Duidelijk stuk Karin :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 17, 2013 8:51 pm 

Thanks. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 17, 2013 9:44 pm 
Opperfikkiestoker

Duidelijk geschreven, heel goed!
En eigenlijk sta ik ook wel achter strengere regelgeving, alleen bij ratten kan soms een week wachten hun dood betekenen en dat vind ik wel een belangrijk punt.

Ik begrijp uit je stuk ook dat er een probleem ligt bij de eigenaren zelf, mensen maken de kuur niet af, weten waarschijnlijk niet waarom dit zo belangrijk is. Wordt er ook ingezet (via posters ofzo) op het bewust maken van mensen hiervan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 17, 2013 9:49 pm 

De reden waarom mensen zich niet aan het recept houden weet ik niet. We vertellen altijd het belang ervan, maar ja... als het te ingewikkeld is... kiest men blijkbaar voor de makkelijke weg ipv te overleggen (er zijn wel mensen die overleggen, maar helaas zijn dat er weinig).
Maar het is wel een goed plan, ga ik meenemen in de discussie hierover. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 10:15 am 

Vera schreef:
En eigenlijk sta ik ook wel achter strengere regelgeving, alleen bij ratten kan soms een week wachten hun dood betekenen en dat vind ik wel een belangrijk punt.

:stupid:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 4:46 pm 

Aan de ene kant is het wel goed dat er strengere regels zijn, maar ik weet niet of dit wel beter is en gaat worden.
Als er dan andere antibiotica's worden gegeven dan krijg je toch ook weer hetzelfde 'probleem'?
En wat hier eerder ook al werd gezegd, bij ratjes is het vaak een kwestie van leven of dood.
Nou ja, ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Donja, Gipsy, Lara, Niza, Quincy, Sebastiaan, Yara, Zoë

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 5:31 pm 
Site Admin

Vera schreef:

Ik begrijp uit je stuk ook dat er een probleem ligt bij de eigenaren zelf, mensen maken de kuur niet af, weten waarschijnlijk niet waarom dit zo belangrijk is. Wordt er ook ingezet (via posters ofzo) op het bewust maken van mensen hiervan?

:stupid:

Het beleid is wel begrijpelijk gezien vanuit het grote geheel, maar persoonlijk vind ik het toch jammer. Als ik denk aan iets als een middenoorontsteking, waarbij de combi Enro + Synulox toch vaak gangbaar is (en hier gelukkig al vaak voor goed resultaat heeft gezorgd) moet ik er niet aan denken om een week te moeten wachten voor een doodziek ratje aan de Enro mag. :confused: Daarnaast hakt zoiets er financieel ook best in, het kweekje kost veel en dan nog eens de 'normale' behandelkosten en evt. reiskosten. Ik ben bang dat dat mensen er dan ook weer van gaat weerhouden om voor de beste behandeling te kiezen...

Meer wijzen op het belang van goed AB-gebruik lijkt me ook erg belangrijk, maar er zullen altijd wel mensen zijn die dat aan hun laars lappen helaas.

De 'standaard' Enro na een operatie zit er dus ook niet meer in voortaan? Ik geef het lang niet altijd, bij castraties en kleine tumoren die makkelijk te verwijderen waren bv. niet, maar na buikoperatie o.i.d vond ik dat toch altijd wel prettig...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 7:52 pm 

Linda1986 schreef:
Als er dan andere antibiotica's worden gegeven dan krijg je toch ook weer hetzelfde 'probleem'?

Het idee is dat je de nieuwe generatie antibiotica achter de hand houdt zodat bacteriën hier niet resistent voor kunnen worden. Dan kun je deze gebruiken wanneer het écht nodig is en in andere gevallen gebruik je gewoon een andere AB, die wellicht minder effectief zullen zijn maar anders worden bacteriën voor álle ABs resistent. Beter dat je iets achter de hand hebt dan helemaal niets. Ik geloof dat er op een gegeven moment een nieuwe "generatie" vrij komt en dan wordt dat de AB om achter de hand te houden en de vorige kan dan vaker gebruikt worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 10:00 pm 

Waar komen die nieuwe regels vandaan dan? Is er een wetswijziging - en per wanneer?
Houdt dit in dat dierenartsen niet meer zomaar Baytril gaan voorschrijven bij alles zoals sommigen nu doen?
En hoe zit het in de bedrijfsmatige dierenhouderij?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 7:48 am 

Klopt het dat dierenartsen, zoals de dierenarts hier in de buurt zegt, worden gecontroleerd op het voorschrijven van AB ? En wat kan er als 'vervanger' van Enro gegeven worden ? M.a.w. welke mag/mogen nog wel ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 8:13 am 

De wetswijziging was in januari al, dus al even geleden. Eerder was er al wel veel berichtgeving over dat men aan het bekijken was wat het beleid moest gaan worden. Momenteel zijn de dierenartsen dus bezig de knelpunten aan te geven.
En idd standaard Baytril/enrofloxoral voorschrijven mag niet meer. Dit mag alleen gegeven worden na een kweek (er zijn wel uitzonderingsgevallen, maar die zijn heel nauwkeurig omschreven, maar voor ratjes is dat inderdaad niet fijn.).
Het balletje is gaan rollen toen bleek dat er veel resistentie was in de veehouderij (om het zo even te noemen), vooral bij varkens en pluimvee werd veel gebruikt. Er zijn voor iedereen strengere regels, de gezelschapsdieren hebben ze toch meegenomen ivm het nauwe contact wat we met onze huisdieren hebben.
Het kan zijn dat er een inspectie langskomt inderdaad en dan zul je goed moeten kunnen uitleggen waar de baytril heengegaan is ed, voor je gezien wordt als een gevaar voor de volksgezondheid...
Er zijn voor elke aandoening andere keueze's die gemaakt worden, dat was altijd al zo en dat blijft zo. Het heeft denk ik weinig zin om voor elke aandoening op te schrijven welke keuze's bovenaan staan. Er is een nieuw formularium voor honden en katten, helaas niet voor ratten, dus dat zal net als vroeger daarop gebaseerd worden, dus bij twijfel kun je evt daarnaar vragen :).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 8:52 am 

Dat is duidelijke taal. Alleen zo jammer dat het eenvoudig gezegd niet nodig zou zijn geweest als men zich beter aan de voorgeschreven dosis houdt en de kuur afmaakt.
Twee voorbeelden: Een klant van mij kan niks meer, leeft in een soort van cocon, 23 uur in bed en 1 uurtje eruit. Wanneer er een dokter nodig is, worden wij tegengewerkt, puur omdat ze bang zijn dat er een abkuur komt. Het is nl moeilijk om deze te geven ivbm slikken. De laatste kuur heb ik er doorgedrukt, vloeibaar gekregen en ik ging er elke tijd naar toe om de kuur met een spuitje te geven. Ik was daar een half uur mee bezig, eigen tijd.
In mijn ogen geen probleem, maar toen mw zichtbaar opknapte, moest ik stoppen, want het was over en niet meer nodig! Heb daar fikse discussies gehad, zenuwslopend, maar toch de kuur afgemaakt. Dit allemaal uitgelegd over resistentie enz. Maakte niks uit, mw is toch al 92 jaar.... Zij bedelven haar onder liefde, willen haar niet plagen met ab, maar ze snappen niet dat dit de verkeerde liefde is.
Iemand anders heeft een flinke herder, krijgt een abkuurtje voor vijf dagen, na drie dagen gestopt, het was 'zo'n gedoe' om het erin te krijgen, hij rook het en floepte het weer eruit. Was moeilijk, want ze moest ook op tijd de deur uit om te werken.... Zoiemand staat dat heel normaal te vertellen, de hond is toch opgeknapt? Waar doe ik dan moeilijk over?
Nou, met dank aan deze mensen moeten we dus straks nog dieper in de buidel gaan tasten en alles op kweek zetten. Dan ook nog zeuren dat de artsen steeds duurder worden..... Jammer

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 29, 2013 12:13 pm 

Bedankt Karin voor deze informatie, helder verhaal.

Verkeerd antibioticaverbruik is niet het enige probleem. Ik heb ook begrepen (gewoon van tv) dat er op dit moment veeeel minder geïnvesteerd wordt op het vinden van nieuwe antibiotica varianten omdat er weinig geld voor beschikbaar is. Heeft allemaal met de bezuinigingen te maken. En als er geen nieuwe antibiotica varianten bijkomen dan is het ook wel weer logisch dat we langer met de bestaande antibiotica moeten doen en dus voorzichtiger ermee om moeten gaan.

En dan mag een land als nederland nog redelijk van geluk spreken want in Spanje bv. wordt zoveel meer antibiotica uitgeschreven dat ze daar nog veel meer last hebben van resistentie. (Nou moet ik wel zeggen dat dit voorbeelden van mensen zijn en dat ik niet weet hoe het daar met de dieren zit)

Maar goed, we zien het allemaal liever anders natuurlijk!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]