Het is nu vr nov 24, 2017 9:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kleine insectjes in voer
BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2013 5:41 pm 

Het voer van de ratjes heb ik verdeeld over twee 'bakken'.. ééntje die in de keuken staat en kleiner is en een grotere in mijn hok waar een voorraad in zit, waar ik één keer per twee weken ongeveer mijn kleine bakje in de keuken mee vul, zodat het eten langer en beter goed blijft, dacht ik...
Vandaag wilde ik namelijk mn kleine bakje in de keuken weer vullen, toen ik zag dat er in het schepje van de voorraad bak 2 kleine zwarte beestjes zaten. Beide leefden ze nog nauwelijks.
Verder heb ik ze niet gezien, maar ook niet echt heel goed gezocht.. ze waren er iniedergeval niet in overvloed zegmaar.

Moet ik dit eten nu weg gooien? Of is het voldoende als ik gewoon goed kijk of er geen insectjes tussen zitten als ik het ze geef?

Zou zonde zijn als ik het nu moet weggooien, maar ik durf het ze ook niet zomaar te geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2013 6:02 pm 

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar misschien zijn het weevils? Het zou kunnen dat de bak in de keuken niet goed gesloten was, en dat ze zo binnen zijn gekomen..Als je het voer niet weg wil gooien, kun je misschien porties invriezen in de diepvries, voordat je je bakje van je eigen kamer bijvult?..Dat is het enige wat ik even kan bedenken.
Persoonlijk zou ik het voer niet meer geven, maar misschien heeft iemand anders een beter idee wat het kan zijn :huh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2013 6:17 pm 

Dat zijn waarschijnlijk kleine torretjes, dat komt wel vaker voor. Gewoon invriezen dan gaan ze dood. Voor je ratten kan het geen kwaad. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2013 6:26 pm 

Heb zowel tor als weevil gegoogled en ze lijken er allebei op eigenlijk..
Is de een op de een of andere manier erger da de ander?

De bak zat zo gelosten als kon, maar blijkbaar kunnen ze er toch nog in, dus ik zal maar op zoek moeten gaan naar een nieuwe bak..
Het eten invriezen is slim inderdaad, heb maar heel weinig diepvriesruimte, dus zal t in porties moeten doen, maar dat lijkt me de enige oplossing.

Moet 24uur denk ik he? is wel n beetje rottig want wilde de kleine bak niet voor niets bijvullen, maar er zit nog wel net genoeg in de kleine.

Dankjulliewel voor de tips!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2013 6:32 pm 

Een weevil is een torretje, maar dan een andere naam. 24 uur invriezen is genoeg denk ik zo..wat ik eens heb gelezen is dat de eitjes ook gewoon in het voer kunnen voorkomen, en als dat voer dan in een iets vochtige omgeving is, dat de eitjes dan uitkomen. Misschien een broodje aap verhaal, maar het loont misschien om te kijken of de ton niet wat vochtig is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2013 6:56 pm 

ah oke, dat wist ik niet :oops:
Het klinkt wel vrij logisch.. heb ook al eens eten gekocht waar kleine rupsjes in bleken te zitten.
De zak was nog niet open gemaakt, dus die zullen er ook al in hebben gezeten en uit zijn gekomen op de een of andere manier.. heb dat direct weg gegooid destijds. Maar het klinkt dus niet heel gek.
Heb net een deel in de vriezer gedaan (:
Vond t vooral gek dat ik er dus niet zo snel een in t eten kan vinden, maar dat ze dus wel beide in het schepje lagen, waar geen eten in lag..

Maargoed, hoef t iniedergeval niet weg te gooien :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2013 7:32 pm 

Waar heb je het voer vandaan?
Soms staat het voer al even bij de handelaar/winkel ed.
Als het voer ouder is dan een paar maanden (weet niet zeker maar geloof dat dit een maand of 4 a 5 is) verliest het ook z'n voedingswaarde heb ik gehoord... Zelf koop ik ongeveer voer voor hooguit 3 maanden. Ga er vanuit dat het voer hooguit 2 maanden oud is bij aankoop. (hoop ik althans).
Denk ook niet dat de torretjes op zich kwaad kunnen voor de ratjes, ze lusten graag insecten :whaha:
Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2013 7:49 pm 

Ik heb het voer op internet besteld. Weet al nieteens meer precies waar eigenlijk :$.
Heb ook voor ongeveer 3 maanden ingekocht & ik verwacht er nu nog een maand mee te kunnen eigenlijk.. Koop zelf ook liever niet voor langer in, ook omdat ik het soms leuk vind om wat te variëren.
&ik vroeg me ook al af of de insectjes wel zo'n kwaad kunnen, omdat ik weet dat sommige insecten regelmatig worden gevoerd, maar neem t risico liever niet :mrgreen:

Je kunt er waarschijnlijk (helaas) niet vanuit gaan dat t pas 2 maanden oud is..
Heb t n keer bij petsplace gekocht en toen zaten er dus die rupsen in, al toen ik de zak voor het eerst open maakte :confused:.. Ben toen niet ermee terug gegaan omdat ik net aan het verhuizen was in die tijd, maar ik mag toch hopen dat dat een uitzondering was..

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2013 11:25 pm 

Ik heb het eens gehad in een zak Teurlings 105, daar zaten snuitkevertjes in.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2013 7:47 am 

Die rupsjes komen ook regelmatig voor in zakken voer en ook in verse zakken. Als dat te lang staat worden het motjes...bij sommige dierenwinkels zie je die motjes vaak al in de winkel vliegen..

Dat voer met rupsjes kan je ook gewoon invriezen. ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]