Het is nu vr nov 24, 2017 8:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 10:58 am 

Ik kreeg dit net door van een collega:
De regels voor het houden van huisdieren worden volgend jaar strenger. Sommige dieren mag je daarom alleen onder voorwaarden houden, andere dieren mogen helemaal niet meer.

De nieuwe eisen zijn opgesteld om dierenleed te voorkomen; sommige dieren zijn niet geschikt om als huisdier te hebben. Andere dieren staan op de lijst omdat ze bedreigd zijn of gevaarlijke ziektes kunnen dragen zoals SARS.

Het ministerie van Economische Zaken heeft drie lijsten opgesteld voor het houden van zoogdieren; reptielen en vogels staan daar bijvoorbeeld niet op. Het ministerie werkt nog aan vergelijkbare lijsten voor andere diersoorten:

Toegestaan als huisdier/productiedier:
•Hond
•Kat
•Konijn
•Bruine rat (alleen de bruine? Dus ik moet Ouro/Obama/Bing en Bono weg doen... en Woodrow ook want die is Agouti :duh: )
•Tamme muis
•Cavia
•Goudhamster
•Gerbil (woestijnrat)
•Nerts
•Paard
•Ezel
•Varken
•Geit
•Rund
•Waterbuffel
•Damhert
•Middeneuropees edelhert
•Schaap

Alleen houden onder voorwaarden:
•Alpaca
•Kameel
•Afrikaanse dwergmuis
•Klein behaard gordeldier
•Campbells dwerghamster
•Himalayaanse gestreepte eekhoorn
•Fret
•Woestijndwerghamster
•Afrikaanse grondeekhoorn
•Rendier
•Laaglandtapir
•Zwartneusklappereekhoorn
•Prevosts klapperrat
•Vicuña
•Richardsongrondeekhoorn
•Grote gevlekte boomeekhoorn
•Perzische woestijnmuis
•Dromedaris
•Finlaysonklappereekhoorn
•Steppelemming
•Witsnuitneusbeer
•Vetstaartgerbil
•Opossum
•Chinchilla
•Chinese gestreepte boomeekhoorn
•Lama
•Sikahert
•Zandwallabie
•Tammarwallabie
•Moeraswallabie
•Bennettwallabie
•Parmawallabie
•Gambiahamsterrat (oh... oh... Rian?)

Alle andere zoogdieren, die niet op een van deze twee lijsten staan, mogen niet worden gehouden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 11:43 am 
Ere-lid

Whoops, er staat geen degoe tussen :scratch:

Op zich goed zo'n lijst maar ik zie er dieren tussen staan waarvan ik denk dat ook die niet als huisdier gehouden zouden moeten worden. En dan een fret alleen onder bepaalde voorwaarden? Dat is nota bene een gefokt dier, ooit voor de jacht.... Die komen in het wild dus niet eens voor.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 12:00 pm 

Ik zie mezelf ook niet met een damhert in de achtertuin hoor... Ik vind het weer zo betuttelend. En hoe willen ze het in godsnaam gaan controleren :weetniet: :scratch: Niemand weet toch dat ik ratten heb en of het al dan niet bruine ratten zijn????

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 12:05 pm 

De tamme rat is een afstammeling van de bruine rat (Rattus Norvegicus) ik denk dat ze die bedoelen? De zwarte rat (die van de pest) komt bijna niet meer voor in Nederland trouwens.

En ik heb altijd al een waterbuffel in m'n tuin willen hebben haha

Het is altijd maar weer de vraag in hoeverre dit soort plannetjes uiteindelijk door worden gevoerd. En het zal waarschijnlijk ook gaan over nieuwe dieren die aangeschaft worden. Als jij een bepaald dier al heb dan komen ze heus niet huis aan huis controleren of dat wel goed gaat of niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 12:11 pm 
Moderator

Zo'n lijst bestaat al een hele tijd, alleen het is er nog nooit doorgekomen. Het lijkt mij ook niet werkbaar voor de overheid om alle huizen te gaan controleren, met de hondenbelasting gaat de controle vaak al fout.

Dat van de fretten vind ik ook raar, vooral omdat een Nerts wel gewoon mag. Ik weet wel dat ze in Amerika in bepaalde staten verboden zijn, maarja, dat is Amerika.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 12:19 pm 
Moderator

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Ka ... este.dhtml

Het artikeltje er maar even bij :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 12:20 pm 

Natuurlijk is 'bruine rat' de soort en gaat dat niet specifiek over de kleur van het vachtje... In het officiele document staat dus ook netjes Rattus norvegicus met als toelichting bruine rat.

Maar waarom is het erg dat er eisen worden gesteld aan het houden van dieren (denk aan benodigde ruimte etc)? Juist forumbezoekers hier zouden moeten weten dat het heel veel ellende zou schelen als er fatsoenlijke eisen worden gesteld aan eigenaren van dieren. Controle is inderdaad wel erg lastig, maar wat mij betreft mocht die lijst van vrij te houden dieren nog wat kleiner worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 12:21 pm 

En hier staan de officiële documenten zodat je het kan lezen zonder dat een journalist het heeft hoeven herschrijven.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... nleed.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 12:31 pm 
Ere-lid

Weet je, er zijn 2 dingen. Zo'n lijst is aardig maar zolang de eisen gesteld aan huisvesting in dierenwinkels het minimale is kom je nergens.
Dat wil niet zeggen dar er geen begin gemaakt moet worden, sommige dieren kunnen echt niet als huisdier gehouden worden en vaak zijn deze dieren wildvang waarbij de ouderdieren omkomen.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 12:41 pm 

Maar zou zo'n lijst nu net niet de aanleiding kunnen zijn de dierenhandel aan te pakken? Nu zijn de 'standaard' kleine knagers helemaal vogelvrij. Als vast zou worden gesteld wat geschikte leefomstandigheden zijn zouden die ook moeten gaan gelden voor dierenwinkels, lijkt mij. Vandaar dat ik het erg jammer vind dat er nog een categorie is waar feitelijk geen eisen voor worden gesteld.

Handhaving is helaas een groot praktisch bezwaar, maar in principe ben ik helemaal voor het stellen van eisen voor het houden van dieren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 4:21 pm 

Ik heb gisteren nog een hele discussie bij de DW gehad wat begon over voer en uiteindelijk terecht kwam op het leveren van dieren (door de DW) en het geven van verkeerde info als het gaat om kooien. Ik vind het wel een lovend streven maar wie gaat dan wat bepalen...???

En gisteren kwam de DW natuurlijk ook nog even met het 'broodje aap' verhaal dat hun leverancier een rat had die 7 jaar oud was geworden.... sure! :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 4:48 pm 

@ Jolanda: De degoe staat op de zwarte lijst...

De zwarte lijst:
Loewak
Kleine mara
Bergkangoeroe
Tayra
Beermarter
Mara
Steppezebra
Grijze reuzenkangoeroe
Genetkat
Red-tailed squirrel
Witstaartstekelvarken
Noord-Amerikaanse vliegende eekhoorn
Steppevos
Poolvos
Japanse eekhoorn
Amerikaanse rode eekhoorn
Dwergmangoeste
Capybara
Vosmangoest
Dertienstreepgrondeekhoorn
Zebramangoeste
Wasbeerhond
Rode neusbeer
Siberische hamster
Suikereekhoorn
Siberische grondeekhoorn
Rocky-Mountainsprairiehond
Degoe
Wasbeer
Rode reuzenkangoeroe
Krabbenetende wasbeer
Zwarte beer
Rolstaartbeer
Gestreepte skunk
Zwartstaartprairiehond
Nijlroezet
Bizon
Witbuikegel
Utahprairiehond
Witstaartprairiehond
Bruine beer
Woestijnspringmuis
Mexicaanse prairiehond
Dingo (verwilderde hond)
Fennek
Goudhaas
Vos
Eland
Serval
Luipaardkat
Peruaanse witnekeekhoorn

Wat ik nergens terug kan vinden is wat dan de specifieke voorwaarden zijn voor het houden van de dieren op de 'voorwaarden' lijst...?
Wie gaat er bepalen wat voor welk dier goed is? Moet er een vergunning komen voor het houden van deze dieren?
Zowiezo een beetje vreemd, want fretten worden best veel als huisdier gehouden, en dat mag straks niet meer altijd.
Nertsen worden voor het bont gefokt en dat mag dan wel zomaar?

En ja, in een ideale wereld zouden alle huisdierbaasjes aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen voordat ze dieren mogen houden, maar wie gaat het controleren en wie bepaalt wat deze voorwaarden zijn...?
In theorie vind ik het een goed plan, nu hopen dat er ook goed is nagedacht over de uitvoerbaarheid...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 7:05 pm 

Ratten mogen gewoon hoor. De degoe is al belachelijk, maar ook de russische dwerghamster zou verboden zijn! Dieren als mangoedten, stinkdieren, prairiehondjes, vossen en genetkatten klinken misschien wat vreemd, maar kunnen door echte liefhebbers prima gehouden worden. Belachelijk slecht gefundeerd prutswerk dit lijstje. En hoe willen ze het gaan handhaven? Nergens geld voor maar wel voor dit soort onzin. Ik ben er echt kwaad over.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 10:38 pm 

Zie de olifant er niet tussen staan,
en wou er zo graag nog ns eentje voor op mn balkon!
Maar zonder gekheid,
idd sommige dieren horen niet als huisdier te leven,
maar soms moet je uitzonderingen maken.
En als het om het welzijn van een beessie gaat moet je niet te moeilijk doen met allemaal regeltjes.
En er staan ook dieren op de "verbodenlijst"of de met regeltjes lijst die al zolang gedomestiseerd zijn.....
(ten dele dan,want hun wilde familie leden moet je natuurlijk wild laten)
Maar kijk nou eens hier op het forum.
Hoeveel hebben er hier geen halfwildjes of wildjes?
Waarom?
Omdat ie het buiten nooit hadden gered,
dat moet je niet aan banden leggen dat moet je steunen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 11:19 pm 
Opperfikkiestoker

Dat mag ook. De ratten die wij hebben en de ratten die buiten lopen zijn allemaal dezelfde. De 'bruine' rat, Rattus norvegicus. Dus bij ratten kan het niet eens dat de tamme variant op de 'goed' lijst staat, en de wilde variant op de 'fout' lijst ;)

Verder sluit ik me bij Rian aan!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]