Het is nu ma nov 20, 2017 3:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Middelen tegen mijt/luis
BerichtGeplaatst: ma maart 18, 2013 7:43 pm 
Ere-lid

Merk je rode (bewegende) stipjes in de vacht of witte aan de haren vast geplakte stipjes? Dan heeft je rat zeer waarschijnlijk luis.
Heeft je ratje bultjes aan de oren, kleine korstjes rondom de schouderbladen en krabt het dier zich veel, dan is er mogelijk sprake van mijt (ik laat even in het midden om welke soort het gaat).

Behandelen met:
Met Ivermectine (bv anti-luchtpijpmijt van Beaphar, is een middel voor vogels maar het gaat om de werkzame stof) of
met Stronghold roze (voor honden en katten tot 2,5 kg)
Alle ratten moeten behandeld worden, de kooi en de inrichting moet goed gereinigd worden met flink heet water.

Behandeling:
Ivermectine - 1 druppel per 200 gram rat, 2x herhalen met 1 week er tussen
Stronghold roze - 1 druppel per 200 gram rat, na 2 weken herhalen en eventueel een 3e keer na weer 2 weken.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 20, 2013 10:36 am 

Stronghold blauw bevat dezelfde hoeveelheid selamectine als Stronghold roze, alleen met 1 pipet blauw kun je 2x zoveel ratten behandelen (in een pipet zit 0,75 ml ipv 0,25 ml.) Handig voor mensen met grotere groepen. :-)

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 20, 2013 11:16 am 
Ere-lid

Ik heb dat nagezocht, maar er zit veel meer werkzame stof in zodat je sowieso de dosering aan moet passen en dat is bijna ondoenlijk

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 21, 2013 3:35 am 

In stronghold roze zit 15 mg selamectine op 0,25 ml en stronghold blauw bevat 45 mg selamectine op 0,75 ml - de concentratie van beide middelen is dus gelijk, namelijk 60 mg/ml.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 21, 2013 9:50 am 
Ere-lid

Als dit zo is, is blauw ook te gebruiken. Ik kon de verhoudingen niet vinden, blijkbaar niet goed gezocht :-)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 21, 2013 7:03 pm 

Joanna (aankomend dierenarts) heeft op het Rat 'n Roll forum ook eens gezegd dat je ook Stronghold blauw kunt gebruiken.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 30, 2013 6:46 pm 

Hey iedereen,

Spijtig genoeg heb ik net gemerkt dat m'n twee mannetjes met rode bewegende stipjes zitten. :ploprat:
Ik heb ze meteen behandeld met Stronghold Roze en heel het kot met warm water gekuist, hangmatjes vervangen en hun knuffeldekentje weggedaan.
Alle plekjes waar ze graag zaten in de living zijn ontsmet.

Nu vroeg ik mij alleen af (aangezien ik deze twee vaak vastpak) of deze beestjes ook op mensen kruipen en ik mij nu ook moet behandelen met 1 of ander middel?
Heeft er iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 01, 2013 6:24 pm 

Nee hoor, je hoeft jezelf niet te behandelen. Het is wél verstandig om kleding die je de laatste tijd hebt gedragen toen je met de ratjes bezig was, ook te wassen.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 01, 2013 9:07 pm 

Ok.

Heel hard bedankt!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 11:03 am 

Hallo iedereen,

Mijn ratje Venne heeft een raar plekje op/aan haar vulva. Ik ben vorige week woensdag met haar naar de dierenarts geweest, omdat het open was gegaan en flink was gaan bloeden. De dierenarts vermoedde een bloedblaar, wratje of tumor. Ze heeft er wat geel poeder op gedaan om het bloeden te stelpen en Venne ging weer mee naar huis. Als het niet iets is wat vanzelf weg gaat, kan ik ook beslissen om het te laten verwijderen. Met het gele poeder erop verschrompelde het plekje tot bijna niets, verdween vervolgens en was niet veel later weer aanwezig. Zo ook afgelopen zondag. Zondagavond heb ik het plekje nog aan mijn ouders laten zien en gisteren, toen ik met mijn stiefvader een foto wilde maken voor op het forum, konden we het allebei weer nergens ontdekken. Hoe stom het ook klinkt: ik was blij niet meer de enige zijn die dit opmerkte en ik niet enkel zag wat ik wilde zien. Daarop heb ik gisteren weer contact gehad met de dierenarts, maar zij blijft bij een bloedblaar of tumor. Ik zet zelf mijn vraagtekens bij een tumor en mijn dierenarts kan me ook niet uitleggen welke tumor er verdwijnt en weer terug komt. Daarnaast blijft ze vrolijk en levendig en eet en drinkt ze nog precies hetzelfde. Een bloedblaar zou vanzelf weg moeten gaan. Ik heb zelfs nog gevraagd of het een verzakking van één van de organen zou kunnen zijn, maar volgens de dierenarts zit het absoluut uitwendig.

Omdat ik Venne zeker in de gaten blijf houden en de boel toch niet helemaal vertrouw heb ik me weer eens zitten verdiepen in allerlei soorten kwaaltjes en symptomen. Schurftmijt trok mijn aandacht, alleen hebben geen van mijn ratten de zogenaamde bloemkooloortjes. Als ik erover nadenk zijn ze zich wel vaak aan het krabben. Bij nadere inspectie heb ik bij Venne ook een gelige verdikking van de huid op één van de achterpoten opgemerkt en weer een ander heeft een enkel plekje op haar staart en een wondje in de buurt van haar schouderbladen. Als ik het internet mag geloven zou het ook het vreemde plekje op/aan de vulva kunnen verklaren.

De vraag is: kan het kwaad om ze sowieso alle 4 te behandelen met Beaphar?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 11:24 am 
Moderator

Ik vind het maar een vreemd verhaal. Caledonia hier heeft een wratje op haar staart en als die open is kan deze ook flink bloeden, hij is alleen nooit vanzelf verdwenen en weer terug gegaan.
Als je het niet vertrouwd wat je dierenarts zegt zou je een second opinion kunnen vragen aan een ander.

Maar als je mijt vermoed moet je ze allemaal behandelen ja :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 11:53 am 

Daarom denkt mijn dierenarts dus aan een bloedblaar. Die kan verdwijnen, maar als het niet goed leeg is vult het zich opnieuw. Met de second opinion ben ik inderdaad ook bezig. Momenteel even uitzoeken welke dierenarts er in de buurt zit en die ook een beetje ervaring heeft met ratten en andere kleine knaagdieren. Dat is ook even puzzelen. Vanmiddag in ieder geval even op zoek naar Beaphar. Dank je wel voor je snelle antwoord. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 11:57 am 
Ere-lid

Wazig. Ik zou, als je het weer ziet, naar een andere da gaan. Waar woon je, dan kunnen we misschien 1 aanraden.
Als je beestjes vermoed kun je inderdaad daar tegen behandelen

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 12:11 pm 

Ik woon in Rotterdam.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 1:47 pm 

Ik heb zojuist de spray van Beaphar gehaald. Dosering voor ratten is 2 spray-nevels (+/- 1ml) volgens de verpakking. Stomme vraag misschien.. Moet ik dit direct op m'n diertjes spuiten (met een afstand van 30cm) of kan ik de 2 spraynevels ook op mijn handen spuiten en ze daarmee insmeren? Laatste optie lijkt me veiliger en effectiever..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]