Het is nu vr nov 17, 2017 11:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 1:52 pm 
Moderator

Ik zou dan wel even handschoenen aantrekken als je het zo wil doen...of een zakje om je hand als je geen handschoenkastje hebt.
Sprayen kan ook, dan wel opletten dat je de ogen afdekt van de ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 1:54 pm 

Tip voor mensen die hun ratten (in de toekomst) willen/moeten behandelen. Vraag om de Beaphar druppels! Deze zijn beter te doseren dan de pipetten of de spray.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 4:33 pm 
Opperfikkiestoker

Of terug brengen en alsnog om de druppels (anti luchtpijp mijt) vragen. En niet op je handen sprayen, tis puur gif dus lijkt me niet geweldig (wordt opgenomen via de huid).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 4:24 pm 

hoihoi!
Ik zie dus net dat mijn ratjes luis hebben (rode/bruine hele kleine beestjes die ik zie bewegen op hun huid)
Nu wil ik het zelf gaan behandelen. Ik heb dit nog nooit eerder gehad.
Maar zoals ik het lees valt het allemaal wel mee om zelf te doen. Nu heb ik alleen 1 vraag.
het is nu zondag. ik heb zaterdag mijn kooi verschoont. Ik heb de 'oude' spullen van de kooi in de vaatwasser gedaan buiten een paar dingen. Deze liggen nu bij de rest van mijn kooispulletjes. Omdat ik niet alles heet heb gewassen. Moet ik nu ALLES wat in de kast ligt aan rattenspullen schoonmaken? of maakt dat niet uit? (want ik ga er even vanuit dat ze het gister ook al hadden)

Groetjes,
Maya

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 5:35 pm 

Ik vrees het wel :( , ik zou zeker met luis heel erg voorzichtig zijn want voor je het weet heb je een plaag ,ik heb gelukkig hier nog nooit luis gehad , maar wel Mijt en dat vind ik al een drama dus ik zou persoonlijk geen risico's nemen .

.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 6:45 pm 
Opperfikkiestoker

Luizen leven op de gastheer, in tegenstelling tot bijv vlooien. Dus nee, je hoeft niet alles te wassen. Wel je dieren (goed) behandelen. Luizen sterven helaas ook veel langzamer dan bijv vlooien, dus het is extra belangrijk een goed middel te gebruiken (en dus geen ondoseerbare pipetjes of spray).
Daarnaast kun je dus je hangmatjes bijv in een plasticzak stoppen en die (voor de zekerheid) 48 uur luchtdicht afsluiten. De neten ed zitten op de dieren zelf en niet op hangmatjes oid. Dus met luis valt het over het algemeen wel mee. Ze zijn ook soortspecifiek dus je hoeft ook niet bang te zijn voor jezelf.
Op de ratjes zelf kun je nog wat langer luizen zien, dat komt dat het wat langer kan duren voor ze dood gaan. De herhalingsbehandelingen zijn dus ook zeer belangrijk bij luizen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 6:47 pm 

is het niet zo dat bv bloedluis alleen op de rat komt om te "eten" en verder in alle denkbare hoeken en gaten van de kooi en spullen zitten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 10:23 pm 
Opperfikkiestoker

Bloedluis zoals kippen ed die krijgen? Die komt bij ratten niet voor?
Wat jij beschrijft ken ik van vlooien. Daarvoor is de 'vuistregel' dat ong 5% op het dier leeft en de andere 95% (inclusief de larven) in de omgeving van het dier. Daarbij is het inderdaad zo dat de vlo alleen op het dier zit om 'te eten'. De larven eten de poepjes van volwassen vlooien, daar zit als het ware nog bloed in (als je met een vlooienkam kamt, kun je ook mooi zien wat zand is en wat vlooienpoep, op een nat papiertje krijg je rode vlekjes van de vlooienpoep, zand blijft gewoon zand).
Maar 'gewone' luizen leven dus op de gastheer en niet in de omgeving.

Toevallig 2 weken geleden een hondje in de praktijk gehad met luizen en toen nog aantal dingen nagevraagd aan oa de vertegenwoordiger van stonghold. En die gaf dus bijv aan dat vlooien met stonghold binnen een paar uur dood zijn maar dat luizen veel langer kunnen overleven (iets met dat die minder vaak bloed zuigen) en dat het belangrijk is dat het herhaald wordt (normaal voor honden voor de vlooien is dat veel minder van toepassing).

Ik heb gelukkig nog nooit van bloedluis bij ratten gehoord. 'Gewone' luizen van ratten zijn relatief onschuldig, net zoals mijt. Met een goede dosering en een goede hygiëne is dat zo weg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 12:25 am 

Bloedluis bestaat helaas wel bij ratten , een paar jaar geleden had een rattery in Asperen een uitbraak van Bloedluis waar de ene na de andere rat aan dood is gegaan , vandaar dat ik als de dood ben voor die griezels (ik weet nu niet of het via vogels/kippen of zo bij haar ratten terecht is gekomen, ik herinner me alleen het drama).

Dit staat op internet:

http://www.kleineknaagdieren.nl/artikel ... -bloedmijt

En Hier:

Luizen en bloedluizen.

Ook ratten kunnen last hebben van luizen je hebt de gewone luis en de bloedluis. De bloedluis overleeft niet op mensen maar dus wel op je geliefde huisdier.Deze luis in te herkennen in de vacht van je rat als kleine rode stipjes die als je er lang genoeg naar kijkt bewegen. Bloedluis is gevaarlijk voor de rat zij drinken erg veel bloed wat tot bloedarmoede kan leiden, en uit eindelijk dus de dood. Bloedluizen kunnen wel een jaar zonder voedsel en planten zich snel voort, Wat ook typisch is voor deze luis is dat hij
zich niet altijd op de rat bevind maar ook in zijn directe omgeving (zijn hok).
Behandel de rat zo snel mogelijk! en ook hier is erg belangrijk:
- Behandel alle ratten
- Reinig het hok grondig
- Hangmatjes wassen (het liefst daarna in de droger)
- Reinig plateautjes en overige speeltjes ook goed
- Gebruik bij schoonmaken een ontsmettingsmiddel

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 10, 2015 1:42 pm 

oeff.. dat wordt een middagje poetsen dus.. en de vaatwasser zijn best laten doen (die wast heter dan dat ik dat kan doen!)

ik ga er even vanuit dat het luis is, ik zie ze bewegen..
Ik hou het even goed in de gate. Ik heb nu beaphar anti-luchtpijpmijt druppels gekocht.
Mocht dit niet helpen ga ik naar de DA???

kan ik nog meer doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 10, 2015 1:49 pm 

en en en.. mag ik evt. wat langer door gaan met behandelen? of is dit schadelijk voor de beestjes?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 11, 2015 12:03 pm 
Opperfikkiestoker

Je moet het zowiezo 2 keer nog herhalen he. Eventueel zou een 3de keer herhalen ook wel kunnen denk ik. Maar als je niets meer ziet zou ik het niet doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 11, 2015 8:11 pm 

dat wist ik.. ik ben alleen heel bang dat ik het verknal met schoonmaken.. en dat ze dan toch niet helemaal weg gaan blah blah.. Neurotisch..
Het komt goed!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]