Het is nu ma nov 20, 2017 5:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 05, 2013 10:12 pm 

Er zijn overigens wel dingen die ze echt NIET mogen.
Een aantal:
- koemelk
- alle koolsoorten (dus ook spruitjes)
- zout (kant en klaar maaltijden kunnen niet gegeven worden omdat daar te veel zout in zit maar denk ook aan noten die gezout zijn enzo)
- vet (worsten en dergelijke zijn en te zout en te vet. Wanneer iets in olie is gebakken is het wel goed)
- plakkerig (een rat kan niet iets ophoesten zoals wij mensen. Wanneer ze zich dus verslikken kunnen ze stikken. Let daarom op plakkerige substanties die niet goed zijn om te geven. Voorbeelden: pindakaas, brood (gedroogd of geroosterd brood mag wel!), banaan etc…. Of iets plakkerig is kan je vaak zelf wel bedenken. Bij twijfel is mijn advies: niet geven!

Uiteraard is deze lijst niet compleet. Bij twijfel kan de zoekmachine van dit forum (zie rechts bovenin) vaak uitkomst bieden. Erg handig. En je kan bij twijfel natuurlijk altijd vragen of iets wel of niet kan.

(Ik weet dat dit niet echt je vraag was maar zelf vind ik het erg fijn te weten wat wel en niet kan!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 05, 2013 10:25 pm 
Opperfikkiestoker

kool mogen ze wel hoor. En verse banaan ook (gedroogd ook overigens). En van (koe)melk kunnen ze niet tegen lactose, dus lactose arme producten (kattemelk, yochurt enz) kunnen wel gewoon.

tis een beetje je gezond verstand gebuiken, sommige dingen zijn niet goed voor ze dus kun je beter niet geven. Maar wij mensen eten ook wel eens iets wat we beter niet kunnen eten. Dus niet te paniekerig doen over dingen die niet gezond zijn voor ratten. Wel moet je oppassen dat je natuurlijk geen dingen geeft die giftig zijn.

Uit dit voorbeeld bijv is eigenlijk alles geen ramp als ze het eens binnen krijgen. Kool krijgen ze hier vaker, vinden ze erg lekker (cavia's kunnen niet tegen kool, daar komt het vandaan denk ik). Ze krijgen hier wel eens een slokje/likje melk als ze dat jatten van mij. Niet zo erg, in het ergste geval hebben ze een dagje diaree. Te zout en te vet eten mensen ook wel eens, maar je moet er idd wel goed mee oppassen. En met plakkerige dingen ook, maar ze kunnen zich soms ook gewoon in hun eigen speeksel verslikken, dus het is geen garantie dat er niets kan gebeuren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 06, 2013 1:01 pm 

nog een vraag aan jullie
we hebben nu onze Tom en Jerry een dag of 3 hier en het lijkt wel of ze echt niks doen???
ze lijken alleen maar te slapen en op een plateautje te liggen. we halen ze er wel uit ongeveer 3 a 4 eer per dag maar dit lijkt geen effect te hebben.
moet ik gewoon meer geduld hebben of moet ik ze misschien wat meer uitdaging geven.
ik probeer ook al een paar dagen verschillende snoepjes waar ze misschien wel voor naar ons komen maar ook dat lukt niet het lijkt wel of ze het niet ruiken??

jullie enig idee wat ik kan doen of moet ik het gewoon nog zo laten gaan??

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 06, 2013 1:11 pm 

Hi !
Ik heb mixed voer en labbrokken. Toch denk ik echt dat ze voorkeur hebben naar labbrokken ( Die van mij iig hihi) want die zijn steeds op en dan pas eten ze derest, wat ze idd uitzoeken haha.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 06, 2013 7:03 pm 

Sherly, op welk moment van de dag haal je ze meestal uit de kooi? Ratten zijn natuurlijk schemerdieren, dus overdag zijn ze niet actief. Daarnaast is het vrij warm deze week, dat kan er ook voor zorgen dat ze wat lethargisch zijn.

Sowieso zijn mannetjes over het algemeen rustig van aard. Mijn ventjes van 3 maanden voeren overdag geen klap uit. Ze laten het ook duidelijk merken als ze niet gestoord willen worden. (Soms rennen ze naar de Sputnik omdat ze weten dat ik ze daar niet uit kan halen. :lol:) In de ochtend en avond staan ze echter te bedelen om aandacht en hebben ze energie voor tien. Ik heb hiervoor jarenlang dames gehad, dus het was in het begin erg wennen, maar nu weet ik niet beter. En knuffelen kunnen de heren als de beste, daar hadden mijn dames meestal geen tijd voor. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 07, 2013 12:33 am 

fred ik denk ook dat het aan het weer heeft gelegen.

vandaag hebben ze lekker gespeeld.
nou ja heel de dag hebben ze lekker liggen dromen en ik heb aan het einde van de dag nog de kooi schoon gemaakt en daarna hebben ze die lekker ontdekt daarna weer lekker gaan slapen en rond 9 uur waren ze enorm actief, en dan soms even rustig en dan weer actief.
ook gelijk in die tijd ze er uit gehaald en even rond laten lopen.
Tom is echt de man met de ballen hahah die komt nu zelf de kooi uit via onze arm maar Jerry wilt nog niet echt maar ja ik denk dat hij nog even moet afkijken van Tom hoe dat moet.
Ook hebben we nu een speeltje in de kooi gelegd waar de snoepjes uit vallen als ze deze verplaatsen en wat leuk vinden ze dat zeg, dus ik weet nu ook gelijk wat ze lekker vinden
ik denk dat ik er ook wat andere dingen in ga doen en kijken wat ze er van vinden om zo er achter te komen wat ze wel en niet lekker vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 07, 2013 5:52 am 

Fijn! Jerry zal binnenkort z'n broer wel volgen. Ze wonen natuurlijk ook nog maar kort bij jullie, even moeten wennen is normaal. :)

Wat voor snoepjes geef je ze? Die yoghurtdrops kun je beter niet te vaak geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 07, 2013 9:42 am 

Hier geven we ze als snoepje een stukje appel, blauwe bes of aardbei. Zijn ze dol op en is nog gezond ook.
Mijn eerdere ratjes kregen wel yoghurtdrops en daar zijn ze ook echt gek op maar deze zijn niet zo goed voor ze (vooral omdat een rat zijn tandjes niet kan poetsen zoals wij mensen)

Ik heb vooral ook gemerkt dat het niet nodig is om ze zoete snoepjes te geven omdat ze stukjes fruit, groente en ongezouten noten ook echt als traktatie zien!

Maar goed, volgens mij had ik hier eerder al iets over gezegd.. :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 07, 2013 10:02 am 

ik heb in het speeltje de snoeopjes gegeven van het merk
mix-xie's knaagdieren rongeurd bolletjes melange met mais
denk dat ze dat best mogen hebben. maar vanavond ga ik er eens stukjes appel en meloen in doen misschien vinden ze dat ook erg lekker. ik probeer af te wisselen. ook heb ik kalfs peesjes voor ze zouden ze dat ook lekker vinden??? en mag ik die wel geven??

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 07, 2013 3:41 pm 

Meloen mjammie!! Dat gaat helemaal goed komen vanavond let maar op!
Over vlees-dingen heb ik geen verstand. Iemand anders kan je vast helpen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 07, 2013 7:35 pm 

Bedoel je die snacks voor de hond? Dat kan geen kwaad, het is gewoon ingedroogd vlees zonder toevoegingen. Denk wel dat ze dat lekker zullen vinden!

Die Mix-xie's snacks ken ik niet, maar af en toe als traktatie geven is natuurlijk prima. Fruit en groente is altijd goed!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 07, 2013 9:51 pm 

ja fred die voor de honden die bedoel ik.
ik leg ze nog even weg maar denk dat ze dat ook wel lekker vinden.
maar de meloen vonden ze enorm lekker,
ze werden er wel hyperactief van leek wel hahahah.
maar ja ze waren ook net wakker hahahah.

gelukkig gaat het nu prima met ze Tom is de verzekerde en komt al regelmatig op ons lopen als we onze arm in de kooi steken dan komt hij snuffelen en dan loopt hij zo onder mijn pyjama door en over ons om verder te kijken.
Nu komt Jerry ook steeds verder kijken hij heeft al over mijn arm gelopen vanavond hij komt nog niet verder dan de rand van de kooi op mijn arm maar het is weer een stapje voor uit. we vinden het enorm leuk.

nu alleen nog een paar keer overdag ze er uit halen,
we hebben een dochtertje van 3 dus die gaat op tijd naar bed en overdag zijn ze niet echt actief.
dus nu kan ze ze nog niet echt veel vast houden omdat we het rustig aan willen doen en ze overdag toch veel slapen.7
ik denk maar zo als ze slapen dan groeien ze en dat hebben ze nodig met deze leeftijd.
denk dat dat ook wel kan veranderen als we er overdag wat meer mee gaan doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 9:29 am 

Maiskolven:
Je kunt ze zo van het land in de kooi mikken...
Als je ze in wilt vriezen moet je ze plukken/roppen/knippen en dan de schutbladen om de kolf laten zitten. Bij thuiskomst de schutbladen en die 'haren' op de top er af halen en in een plastic zakje in de diepvries mikken.

Dus niet koken! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 4:06 pm 

Hoe zit het met rauw brusselslof? Ik mik elke avond een stronk bij de konijnen, maar misschien als ze dat mogen kan ik ook een blaadje aan de mannen geven.

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2013 4:52 pm 
Opperfikkiestoker

Na even googlen, je bedoelt gewoon witlof toch? Ja zeker mogen ratjes dat hebben, hier vinden ze het werkelijk heerlijk. Ik geef het ook altijd aan nestjes omdat het de melkproductie stimuleerd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]