Het is nu do nov 23, 2017 1:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za okt 05, 2013 10:24 pm 

Hallo allemaal,

Ik ben net lid geworden van dit forum omdat ik graag jullie advies en eventueel tips zou willen over het volgende.
Wij (mijn vriend en ik) zijn op zoek naar een nieuw vriendinnetje voor ons tamme ratje Roos, een vrouwtje van nu ongeveer een halfjaar. Tot nu toe was ze altijd samen met haar zusje Milka, maar helaas is Milka een paar weken geleden overleden. Volgens de dierenarts was het een ontsteking aan de luchtwegen, medicijnen mochten helaas niet baten. Ik heb er veel verdriet van, we zorgen zo goed voor onze dames en steken er veel energie en tijd in. Milka was van de ene op de andere dag dood ziek, ik heb het er moeilijk mee dat ik niet meer voor haar heb kunnen doen.
Maar nog veel moeilijker is het nu natuurlijk voor Roos, want die zit alleen en dat breekt ons hart. Omdat ratjes uiteraard altijd minstens met z'n 2en horen te zijn, zijn we nu dus op zoek naar een nieuw ratje voor erbij. Ik heb een aantal jaren terug ook ratjes gehad, maar met deze kwestie heb ik geen ervaring. In de dierenwinkel kregen wij het advies om een ritten (of meerdere) erbij te zetten, een vrouwtje van dezelfde leeftijd zou eerder voor problemen of ruzies kunnen zorgen. Maar gezien ik soms wel eens twijfel aan de deskundigheid van het personeel in de dierenwinkels wilde ik toch nog eens verder informeren.
Ik vroeg mij af of jullie mij misschien meer kunnen vertellen over wat het verstandigste is in onze situatie, en of jullie misschien nog tips hebben over hoe ik Roos en het nieuwe ratje het beste kan introduceren.
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes Julia, Jurjen en Roosje :rattenpootje:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 06, 2013 9:41 am 
Ere-lid

Heel veel sterkte met het verlies van jullie meidje!

Het is echt niet onmogelijk om een leeftijdsgenootje te introduceren. Lees de info op de site over hoe dit aan te pakken. Als je leeftijdsverschil wilt, zou je kunnen denken aan 2 rittens of jongere ratten. Kies je voor rittens, zorg dan dat deze minstens 150 gram wegen, dan hebben ze meer body mocht de intro wat hardtandig verlopen.
Je zou kunnen rondkijken bij de diverse opvangs, wellicht dat er een leuk meidje (of meer) is dat jullie aanspreekt. Het is dan wel handig om Roos mee te nemen.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 06, 2013 2:28 pm 

En haal je ratje(s) Niet bij een dierenwinkel maar uit een opvang of goede rattery ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 6:45 pm 

Bedankt voor jullie reacties!
We gaan vanavond 2 hele lieve snoezige rittens ophalen, dus het gaat weer helemaal goed komen met Roos :D We vinden de introductie nog wel erg spannend, we duimen dat alles goed gaat. Heb zojuist de kooi helemaal schoon gemaakt en we laten ze straks in het halletje (neutraal terrein) aan elkaar wennen.
Ik houd jullie op de hoogte van hoe het gegaan is!

Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 8:30 pm 

Leuk dat er rittens bij komen!!!
Ik zou ze eerst even wegen en kijken of ze a groot genoeg zijn voor een intro.
Zelf start ik een intro liever in de ochtend, mocht er iets mis gaan hoef je niet naar de spoedarts.
En ze zijn 's morgens ook allemaal wat rustiger, en tegen de avond juist actiever.
Succes :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 10, 2013 8:33 am 

Wat fijn dat Roos vriendinnetjes krijgt, goed van jullie.
Misschien ook beter om ze niet meteen in de kooi van Roos te zetten. Ik neem aan dat dit een grote kooi is. Bij een intro kun je ze beter een poosje in een kleine huisvesting zetten, zonder matjes ed, dan zijn ze op mekaar aangewezen. Van daaruit ga je uitbreiden met een matje, huisje en daarna in de grote kooi. Op die manier heb je het beste resultaat. En zeer zeker de rittens wegen, ze moeten wel 'Roos-proof" zijn en bestand om zich te verdedigen.
Succes ermee

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]