Het is nu ma nov 20, 2017 1:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 9:16 pm 

Hallo iedereen,

Ben hier nieuw op dit forum, dit zal ook mijn eerste post zijn. Eergisteren (vrijdag avond) werd ik door mijn moeders verrast met twee ratjes, wilde ze al een tijdje en ben er ook echt super blij mee!

Het zijn twee mannetjes van zeven weken, Momo & Pabu. Pabu is licht beige, Momo is wat donkerder beige met witte zijkanten, beiden hebben ze rode oogjes. Het zijn trouwens ook broertjes, Pabu is wat groter, Momo is wat kleiner en nieuwsgieriger.

Weet al wat voor bodembedekking en voer ik moet vermijden, ook heeft de jongen/man waar ze vandaan komen verteld hoe ik ze 't beste 'zindelijk' kan maken wat betreft op schoot e.d. Hij heeft gezegd dat als ze geplast of gepoept hebben op mijn schoot (überhaupt buiten de kooi) ik ze vast moet pakken zodat ze niet weg kunnen (zonder ze pijn te doen uiteraard!) en het snuitje boven de plas/keutel moet houden, dan wat harder praten tegen ze en vervolgens in de kooi laten 'vallen'. Zijn er mensen die hier andere ideeën over hebben? Hoor het graag!

Ook hoop ik dat iemand me kan 'helpen', ik wil namelijk erg graag dat de ratjes wat vaker buiten de kooi zijn. Maar ik ben een beetje bang om ze los te laten lopen? Heb een kamer van ongeveer vier bij zes, maar ze kunnen bijv. onder m'n bed, achter/onder kastjes, de verwarming etc. Moet ik ze toch gewoon rond laten lopen en hopen dat ze weer naar me toekomen, of?

Alvast bedankt voor het lezen!

xx Jeem

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 9:33 pm 
Opperfikkiestoker

Leuk dat je ratjes hebt gekregen. Allereerst wil ik even reageren op die manier van zindelijk maken. Ik heb hier nog nooit van gehoord en schrok er ook heel erg van. Dat is echt geen manier om ratten zindelijk te maken. Je maakt hiermee je ratjes alleen maar bang. Hier doen ze alleen hun behoefte op schoot als ze er lang uit zijn, dus niet meer op kunnen houden. Ik weet dat er mensen zijn die bijv. Wctjes op de bank zetten en dat ze daar hun behoefte in doen. Ik laat gewoon de kooi open en dan kunnen ze terug als ze naar de wc moeten.

Ik laat ze over de bank lopen, maar over een tafel of bed (bijv met fleece deken erover) kan ook prima. Als je ze over de grond laat lopen, maak dan je kamer ratproof.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 10:27 pm 

Wow, meen je dat? o.o Dat is absoluut niet de bedoeling, natuurlijk! Blij dat je me hiervan op de hoogte hebt gebracht, Vera.

Heb ze tot nu toe ook nog niet heel lang op schoot gehad, tot nu toe nog niet langer dan max. 15 minuten aaneengesloten. Wc'tjes, kan ik daarvoor gewoon kleine bakjes gebruiken?

Andere dingen/tips die ik zéker moet weten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 10:30 pm 

Volgens mij wordt die manier van zindelijk maken weleens voor honden gebruikt. Bij ratten zou ik dat ook nooit doen. Zielig en denk niet dat het werkt.

Meestal zijn ze in het begin een beetje zenuwachtig en doen ze daardoor buiten hun hok mogelijk nog weleens een poepje of plasje. Meestal stopt dit snel. De eerste periode kan je hun poepjes steeds in de poepbak leggen zodat ze weten dat dat de wc is. Soms leren ze het zichzelf al aan om alles in de poepbak te doen.

Mijn ervaring is wel dat mannetjes nog weleens buiten hun hok blijven druppelen. (Sommigen zeggen dat het ook weleens bij vrouwtjes voorkomt..)

Je kan ze makkelijk op de bank of tafel laten lopen of lekker bij je in een oude trui nemen. Dan gaan ze vanzelf wel in je nek zitten of in je trui liggen meestal. (zeker als ze wat ouder worden). Mocht je ze op de tafel laten lopen, zorg er dan wel voor dat ze een huisje of iets dergelijks op tafel hebben zodat ze zich wel ergens kunnen verstoppen.

Veel plezier met je nieuwe mannenvrienden. Het lijkt me leuk een foto van ze te zien! (als het je lukt er 1 te uploaden, ik heb er zelf vaak problemen mee.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 10:34 pm 

Ja, kleine bakjes kunnen. Het is wel fijn als het groot genoeg is zodat een hele rat er gemakkelijk in past. Verder is het handig als je de wc'tjes vult met een andere bodembedekking dan de rest van het hok zodat ze zelf goed het verschil snappen.

Wij hebben hier als normale bodembeddekking ecobed en voor in de wc'tjes gebruiken we corbo korrels.

Nog andere tips? Nou, vooral lekker van ze genieten en aandacht geven! Het is ook altijd wel erg fijn voor ze als ze een aantal slaapplekjes hebben. Huisjes/hangmatjes/een sputnik.

Verder zou ik proberen veel dingen op het forum te lezen. Er staat heel veel nuttige info. Ook bv. over wat ze allemaal wel en niet mogen eten. En als je van iets niet zeker bent kan je het makkelijk in de zoekfunctie intypen en krijg je vaak al genoeg antwoorden!

Veel plezier!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 10:39 pm 

Een foto heb ik wel, zal eens kijken of ik 'm geüpload krijg! ;D

Heb nu eigenlijk geen poepbakje, kan ik ook gewoon een 'deel' van de kooi proberen als wc te laten gebruiken? Er zit aan één (korte) zijkant van de kooi namelijk een stangetje van de ene naar de andere kant, onder de trapjes, dat 't extra verstevigd. (Zal ook hiervan proberen een foto te maken zodat her wat duidelijker is.)
Maar dit stangetje creëert dus een smalle strook aan één korte zijkant van de kooi, waar ook de trapjes uitkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2013 11:32 pm 

Dit is wat ik bedoelde:
Afbeelding

En dit zijn Momo & Pabu! <3
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 12:30 am 

Momo en Pabu zijn knapperds. Leuke namen ook! :)

Zo te zien heb je een Montagna Jolly; die heb ik ook als extra kooi. Ik heb die trappen eruit gesloopt, ik vond dat ze veel onnodige ruimte innamen. (De plateaus zou ik er sowieso uithalen en vervangen door kunststof plateaus, mocht je dat nog niet gedaan hebben; de tralies zijn namelijk niet goed voor hun voeten.) In de toekomst kun je trouwens overwegen een wat groter formaat kooi aan te schaffen, maar dat is een persoonlijke keuze.

Overigens is het mij in al die jaren nooit gelukt om mijn ratten te leren hun behoefte exclusief in een poepbak te doen. Maar het schijnt mogelijk te zijn, dus ik wens je veel succes. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 1:45 am 

Weer wat bijgeleerd! Merian (mam's verloofde) heeft ooit namelijk een ratje gehad die ze gevonden had, deze kooi had ze nog. Maar ik zit ook te denken of ik één van de twee trapjes er niet inderdaad uit zal halen... Heb op de bovenste plateaus oude sokken gelegd, dat kan ook, denk ik? Misschien dat ik later de plateaus vervang, want een grotere kooi zit er voorlopig niet echt in voor me. Past simpelweg niet in m'n kamer :c

En dank je, vind ze ook echt heel mooi *____* Oh, is het ook normaal dat als ze stoeien, er één van de twee soms piept? Wil gewoon even zeker zijn!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 9:52 am 

Wat een knapperds!! Ze zijn leuk.

Wat betreft het piepen, dat is best normaal ja. zeker in het begin. Zolang ze elkaar niet bijten (tot bloedens aan toe) hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken! (Tenzij ze natuurlijk meer aan het vechten zijn dan lief zijn voor elkaar.)

Op de plateau's sokken leggen zou voorlopig wel een oplossing kunnen zijn. Toch zal je waarschijnlijk snel merken dat de sokken door het hele hok meegenomen gaan worden en dan zit je al snel weer met tralieplateau's. Maar als het wel lukt (misschien dat je de sokken op een of andere manier vast maakt) dan is dat natuurlijk top!

Het riggeltje als poepbak kan je proberen. Heb het zelf nog nooit zo geprobeerd en ook anderen hier nooit over gehoord dus geen idee of het werkt maar het zou natuurlijk kunnen werken. Het handige aan een losse wc vind ik dat je deze tussentijds makkelijk snel even helemaal schoon kan maken. Ach, je kan ook later altijd nog voor een paar euro een losse wc kopen.
bv: http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ucts_id=70

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 10:01 am 

Dat piepen hoeft niet altijd mis te zijn, hoor... Hier wordt er al gepiept bij een hardhandige wasbeurt of als er gestoeid wordt, niks om je meteen zorgen over te maken. Je gaat heel goed het verschil leren...
Verder zou ik idd de verdiepingen of goed bedekken of eruit halen zodat ze niet met hun voetjes voortdurend op de tralies moeten zitten. Heel veel plezier met je ratjes...

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 2:55 pm 
Opperfikkiestoker

Een gaber jolly kooi is te klein voor ratjes. Als minimum wordt vaak gehanteerd 70x45x70 of 80x50x63 (savic freddy 2). Ratten hebben flink veel ruimte nodig. Op marktplaats kun je vaak goedkoop kooien vinden. Een jenny (80x50x80) is er vaak goedkoop en dat is een prima kooi voor 4 ratjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 4:04 pm 

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties en antwoorden! Super tof dat ik hier gewoon met m'n vragen terecht kan; weet ik zeker dat ik goed zit. De dierenwinkel had me namelijk ook een zoutsteen verkocht, toen ik vertelde dat ik net nieuwe ratjes had, kom ik er achter dat ze die dus eigenlijk niet mogen... -zucht- Natuurlijk was de verpakking tóén al open :')
Hmm, oké, dacht dat deze wel groot genoeg was Ö Zal eens kijken binnenkort!

Ja, dat piepen is meestal tijdens het stoeien, gaan ze de hele kooi door, maar nooit echt lang en volgens mij bijten ze elkaar ook niet heel erg hard of zo. Daarnaast zijn ze gelukkig vaker lief tegen elkaar dan dat ze stoeien, dus blijkbaar hoef ik me daar geen zorgen over te maken ;D Ze slapen ook vaak tegen/op/naast elkaar, dat is zo schattig c:

Over de zijkant als toilet, ben het nu dus aan het uitproberen en er liggen er al meer dan eerst, dan in de rest van het hok! De sokken heb ik een randje door de tralies aan de zijkant gedaan, tot nu toe blijven die hartstikke goed zitten!

Hoe doen jullie het met voeren trouwens? Heb al gezien dat er meer mensen hier de brokjes verstoppen of uitstrooien. Ik doe het wel in een etensbakje, tot nu toe, maar die hangt dan wel zo dat ze een beetje moeten klauteren om erbij te kunnen. De vraag is nu, moet ik het bakje er de hele dag in laten of is het beter om op (bepaalde) periodes/tijden het bakje in de kooi te zetten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 9:18 pm 

Leuke mannetjes,

de lichte is volgens mij effen champagne en de donkere geel jappanner, veel plezier met ze

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 10:24 pm 

Leuke ratjes,

En piepen stelt niet zo heel veel voor hoor, bij mij doen ze het ook regelmatig dan zijn ze gewoon aan spelen of beetje ''ruzie'' maken om een brokje. En bij rittens is het juist goed voor de onderlinge rangorde

In mijn nestjes gaat het er soms hard aan toe met piepen en elkaar op de rug gooien om vervolgens paar min later bij elkaar te gaan liggen slapen.

En zoals hierboven al aantal keer vermeld zijn tralies niet al te best voor de pootjes.

Dus een andere kooi zou goede optie zijn

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]