Het is nu ma nov 20, 2017 4:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2013 10:57 pm 

Voeren in een bakje kan. In het hok strooien/verstoppen kan ook. Afwisselen van die 2 dingen doe ik meestal. Als ik lui ben krijgen ze het in een bakje, als ik zin heb ga ik het voor ze verstoppen…

Ik zou je wel aanraden het voerbakje pas weer te vullen als het (bijna) helemaal op is. Per rat is zo'n 15 gram per dag voldoende maar dat merk je ook wel. Je kan ze af en toe wegen en dan kan je vaak zelf goed inschatten of ze misschien wat te dik worden en ze dus iets minder eten kunnen krijgen. Daar wordt je vaak vanzelf wel handig in.

Tussentijds het bakje eruit halen is op zich dus niet nodig. Het kan wel als je dat zelf een prettige manier vindt! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 26, 2013 7:18 pm 

Om nog even op het plassen buiten de kooi terug te komen: Jonge ratjes kunnen hun plas nog niet lang ophouden, die zullen nog vaak 'ongelukjes' hebben.
Naarmate ze ouder worden kunnen ze de plasjes langer ophouden en zullen ze minder vaak buiten de kooi plassen, tenzij je ze heel lang uit de kooi haalt en ze geen mogelijkheid hebben zelf terug in de kooi te klimmen of geen toiletje buiten de kooi beschikbaar hebben.
Je kunt het vergelijken met mensenbaby's; die plassen ook overal. Alleen merk je dat bij mensenbaby's niet omdat ze een luier aan hebben.

Ratjes met hun neusje boven hun plasjes/poepjes houden en ze dan 'hardhandig' in de kooi 'gooien' werkt volgens mij helemaal niet en komt het vertouwen in jou niet ten goede, en je wilt toch niet dat ze bang worden van jou ? Doe gewoon oude kleding aan (een jogging/fleece trui of vest oid is ideaal) als je hen uit de kooi haalt, dan is het niet erg als ze op je plassen of een gaatje in je trui/broek knagen, het blijven tenslotte knaagdiertjes :fluiten:

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 30, 2013 3:49 pm 

Oké, bedankt voor de adviezen en tips iedereen! ;D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 2:30 pm 

Heb twee toiletjes voor m'n ratjes gekregen; super! Heb ze wel allebei beneden neergezet en hoop dat 't gaat lukken om ze daar alles in te laten doen. Volgens mij dacht Momo dat 't een voerbakje was, hij wilde z'n eigen keutel gaan eten? o.O

Heb ook één van de twee trapjes er uitgehaald, de achterste. Ga nu kijken of ik iets kan maken/vinden voor aan de zijkant van de kooi, soort 'zwevende traptreden', iemand ideeën of suggesties daarover?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 5:17 pm 
Site Admin

Ik denk dat je klimhoutjes dan wel handig vindt, zoiets: http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ts_id=1095

Hier worden die dingen veel gebruikt, ze vinden ze echt leuk en makkelijk. Ik gebruik ook wel Lava Ledges, maar die zijn wat groter/zwaarder en duurder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 9:11 pm 
Opperfikkiestoker

Je kooi is te klein Jeem, een grotere kooi is een stuk fijner. Voor je ratjes (meer ruimte) voor jou (wordt minder snel vies) en lost ook op dat je tralie plateau's en tralie trappen hebt.
Ik zie dat je in Bemmel woont, je mag altijd eens bij mij langskomen om te kijken wat voor kooi ik heb. Of voor ander advies. Ik woon in Nijmegen.

Dit zou bijv een prachtige kooi zijn (tralie verdiepjes eruit en ferplast hoekverdiepingen erin): http://link.marktplaats.nl/751586081
Of deze (maat groter van wat je nu hebt): http://link.marktplaats.nl/752204843

Of zoiets, maar dat is wel een slagje duurder: http://link.marktplaats.nl/747020567

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 11:08 pm 

Voor die eerste en derde heb ik geen ruimte, daar is mijn kamer echt te klein voor. Maar heb even op die tweede gereageerd per mail; ziet er inderdaad goed uit! Nu even afwachten op een reactie.

Bedankt voor de tip in ieder geval! ;D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]