Het is nu do nov 23, 2017 3:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2013 5:20 pm 

................. 4 ratten????

Nu hebben we nog de Remy, die voor twee maar net geschikt is.
Binnenkort komen er twee rittens bij en ben ik mij nu aan het oriënteren voor een andere kooi.

Als de furet xl niet geschikt is welke zouden jullie dan adviseren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2013 5:27 pm 
Site Admin

Ja, de XL is ruim genoeg voor vier ratten, ik geloof dat er volgens de meeste calculators maximaal 8 ratten in gehouden kunnen worden. Het is wel een enorm bakbeest hoor, ik vind hem niet prettig met inrichten en hij is heel diep waardoor hij ver de kamer in lijkt te komen. Voor de ratjes heel leuk, maar als je het bij 4 houdt is een Jenny ook een prima kooi van een iets handzamer formaat. :knikt:

Overigens is een Remy niet geschikt voor ratten, ook niet voor 2, fijn dus dat je naar een andere kooi uitkijkt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2013 7:27 pm 
Opperfikkiestoker

Eens met Jill. Eventueel kan een Furat (furet plus) ook. Die is 10 cm lager dan een jenny en naar mijn idee (goed vol ingericht) voor 3-4 ratjes geschikt. Dus als je bij 4 ratten wil blijven is dat ook een optie. Een jenny daarintegen is voor 4-5 ratten geschikt dus mocht je mss uitbreiding willen dan is dat misschien een fijner maatje kooi.
De Furet XL vind ik persoonlijk erg 'lomp'. De kooi is 4kant en daardoor erg diep en lastiger in te richten (of je moet lange armen hebben :lol: ). Echter qua ruimte is deze zeker geschikt. Ik weet niet precies voor hoeveel ratten maar ik dacht zo'n 6-8 ratten.

Fijn dat je vervanging zoekt voor je Remy kooi (dat ze die nog als rattenkooi verkopen :nee: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2013 10:05 pm 

Voor het geval dat je er eentje zoekt, ik heb nog een mooie furet xl te koop, eventueel tower :mrgreen:
Eventueel mogelijk dat mijn man de kooi meeneemt en richting R'dam ergens afzet...

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 28, 2013 3:18 pm 

Zoals hierboven al gezegd is de xl heel geschikt voor 4 ratten (: officieel mogen er dacht ik een stuk of 8 in.. Ik heb er zelf 4 flinke meneren in zitten en vind dat ze zo precies genoeg ruimte hebben, (groter mag altijd maar kleiner vind ik niet...) maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik vind m zelf best wel handig in gebruik, als ik niet achterin kan komen door het voorste deurtje dan ga k gewoon via het bovenste deurtje :p het enige nadeel vind ik dat hij best wel lomp staat in de kamer vanwege de afmetingen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2014 10:11 pm 

Ik ben heel blij met de XL. Bij mij staat hij als extra kooi in de rattenkamer. 4 ratten kunnen prima!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 3:03 am 

Inmiddels zijn we een weekje op vakantie geweest en hebben we daar nagedacht over een andere kooi.
Ik denk zelf nu aan de ferplast furat. Die is voor 4 vrouwtjes geschikt en een flinke slag groter dan de Remy.
De kooi kan dan op de plek blijven staan waar die nu ook al staat en dat is gezellig in de zithoek en niet op de tocht.

tzt zal ik wel foto`s showen als we de kooi binnen hebben en de meiden er in zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 3:04 am 

@ vicky: bedankt voor je aanbod. Hopelijk kan je hem gauw verkopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 10:33 am 

Een Ferplast Jenny is net 10 cm hoger en kunnen er max 5 in, en zijn daarbij over het algemeen een stuk goedkoper in aanschaf omdat te demonteren zijn. Weet niet of het demonteren per se een must is? Anders zou je die ook kunnen overwegen. Voor jonge vrouwtjes vind ik persoonlijk een Jenny net iets meer geschikt. Heb je ook wat meer ruimte om wat meer in de kooi te doen, groot loopwiel enzo neemt toch vaak veel ruimte in beslag maar meestal wel echt een must bij jonge vrouwtjes. :)

Verder heb ik 3 Ferplast Furat KD's gehad en een Jenny, had van 2 KD's op elkaar een tower gemaakt dat kan gewoon als je een gat in de bodem maakt. Dus dat kan je ook nog overwegen, is ook erg leuk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 12:00 pm 

@Ilona: Ik heb net de furat besteld. Zo`n wiel gaat er niet in komen, die vind in teveel herrie maken.
Van de furat gaan ze vast ook veel plezier hebben, zeker nadat ze eerst in de Remy zaten.
Verder heb ik er een hoekplateau en loopplankje bij besteld.
Bedoel je dat ze twee furats boven elkaar zou kunnen maken? Lijkt mij ook een heel leuk idee. Dat is dan waarschijnlijk weer onze volgende project.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 12:01 pm 

@Ilona: Ik heb net de furat besteld. Zo`n wiel gaat er niet in komen, die vind in teveel herrie maken.
Van de furat gaan ze vast ook veel plezier hebben, zeker nadat ze eerst in de Remy zaten.
Verder heb ik er een hoekplateau en loopplankje bij besteld.
Bedoel je dat ze twee furats boven elkaar zou kunnen maken? Lijkt mij ook een heel leuk idee. Dat is dan waarschijnlijk weer onze volgende project.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 12:26 pm 

Het hangt af van het type wiel of ze al dan niet (te) veel herrie maken.
Ik heb er verschillende gehad,
en er nooit 1 gehoord.
Maar dat komt omdat mijn boys te lui zijn om ze te gebruiken! :whaha:
Toen ik een tijdje 3 rittens mocht opvangen had ik er bij hun ook 1 in de kooi (woodent?)
zij maakte er wel gebruik van en hoorde het nauwelijks....

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 1:01 pm 
Opperfikkiestoker

Metalen loopwielen maken nouwelijks geluid hoor. Ja, hij piept wel eens maar een drupje olijfoli doet al wonderen. Zonde dat je dat niet wil doen/proberen. Is echt heel goed voor ratjes om hun energie(/frustraties) kwijt te kunnen in een loopwiel.

En ja, 2 furatten op elkaar ja. Ze zijn soms ook wel 2de hands te krijgen (zo heb ik er 2 op de kop getikt) voor een euro of 40. Ik persoonlijk zou er 2 a 3 hoekplateau's in doen, maak je 'extra' ruimte mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 07, 2014 12:33 am 

Mijn mannen hebben al lange tijd een silent spinner, onze Willem heeft daar kilometers in gerend en ook Pieke is regelmatig met zijn work out bezig. Jaaps hupst er ook in en ook sjaggie Sjo maakt er gebruik van. Kooi staat in de woonkamer en ik hoor het amper...

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 07, 2014 7:48 am 

Jammer dat je de ratjes geen loopwiel wilt geven. Zoals Vera al aangaf, af en toe een druppeltje sla- of olijfolie en je hoort ze amper. Sommige van mijn ratjes hebben er heel veel plezier van gehad, Milish dacht zelfs dat ze er in weg kon rennen voor de stofzuiger :clown:

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]