Het is nu vr nov 24, 2017 10:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: eerste ratjes?
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 12:23 am 

Hoihoi!

Ik ben er goed over na aan het denken om ratjes te nemen en zit eigenlijk nog met een paar vragen.

Kan ik beter 2 ratjes nemen of 3 ratjes nemen?(mijn voorkeur gaat uit naar 2)En hoe zou je zo'n groepje het beste samen kunnen stellen? Qua leeftijden allemaal het zelfde of juist niet? En zouden dit dan zusjes moeten zijn of juist niet (ik wil graag vrouwtjes). Kunnen jullie mij hier mee helpen?

En zou dit passen in een kooi met Jenny afmetingen?

Profiel  

Berichttitel: Re: eerste ratjes?
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 8:54 am 

Welkom! Leuk dat je ratjes als huisdier wil, kan het alleen maar aanraden :zon:

Dit stukje heb ik laatst geschreven, even copy paste:
Citaat:
Ratten zijn groepsdieren en je kan bij mij dus geen rat alleen krijgen. Natuurlijk zijn er mensen die anders beweren, maar ga bij jezelf na waarom deze mensen dat beweren… oke, je neemt dus minstens twee ratten in huis. Als je net begint met ratten en je vindt het spannend om je gelijk te binden aan ratten als huisdier, neem er dan drie. Dit klinkt nu misschien raar, 1 meer nemen terwijl ik niet zeker ben? JA! Ratten zijn groepsdieren, en stel dat er zomaar 1 komt te overlijden…? Dan zit je andere rat alleen. Natuurlijk als je er drie neemt kunnen er ook twee overlijden. De kans dat een rat vroegtijdig overlijdt, is echter niet zo heel groot, maar twee ratten die eerder overlijden is gewoon vreselijke pech en hoor je gelukkig niet vaak. Dus als je nog niet zeker bent en het wil aankijken adviseer ik om 3 rittens te reserveren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 8:56 am 

Nou wilde nog wat toevoegen maar kan post niet meer aanpassen xD

Wilde nog zeggen, 2 kan dus ook prima en dan kan je er later altijd nog 2 bijzetten. :) Want ik lees dat daar je voorkeur naar uitgaat, nu 2 nemen. Dus dat kan prima hoor :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 9:02 am 

Ik vind het in ieder geval super dat je er over nadenkt!!!! ;) V.w.b. je vragen. Ik zou beginnen met twee ratjes van dezelfde leeftijd. En natuurlijk moet je of twee vrouwtjes of twee mannetjes nemen. (Waarom wil je trouwens vrouwtjes?)

Het hoeven niet perse zusjes te zijn al is dat wel het makkelijkst omdat ze dan vanaf het begin bij elkaar zijn geweest.

En twee ratjes passen absoluut in een Jenny. Ook als je later er nog een bij zou willen.... of twee.... :D

En als je besloten hebt om voor twee rittens te gaan zou ik het eerst kijken bij een opvang. Ga alsjeblieft niet naar een dierenwinkel of zo. Daar weet je zeker dat je ratjes uit de broodfok komen en waarschijnlijk niet zo oud zullen worden. Dat weet je ook niet bij een opvang maar alle ratten die die verkocht worden bij een dierenwinkel of bij mensen geboren worden die een mannetje en vrouwtje bij elkaaar hebben gezet zonder de consequenties van een nestje in te zien komen uiteindelijk bij de opvang terecht. Het voordeel dan is dat de Opvanger de ratjes wel aandacht kan geven en in de hand neemt/knuffelt waardoor de uiteindelijke baas er alleen profijt van heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 11:16 am 

Fijn dat je goed nagedacht hebt over het denken over het nemen van ratjes.

Ik sluit me aan bij alle bovenstaande posten,

Zelf zou ik bij opvang of rattery gaan kijken naar 2 ratjes die al samen hebben gezeten. Zo hoef je niet in intro te doen.

En weet niet of leeftijd een rol speelt, maar 2 zusjes uit zelfde nest zijn even oud. Bij een opvang kunnen ook wel 2 zusjes zitten maar ook 2 dames die uit verschillende nestjes komen en aan elkaar gekoppeld zijn. Een opvang heeft dus ook wat oudere ratjes, maar dat is een afweging die je persoonlijk moet maken.

En de kooi daar passen gerust 2 ratjes in, en in de toekomst ook 3 of 4.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 1:18 pm 

Helemaal eens met bovenstaande posts.
Ook is het erg handig om op dit forum wat topics te lezen om zo meer over ratjes te weten te komen. En voor vragen kan je ook de "zoeken" button gebruiken. Heel vaak krijg je dan je antwoord wel.

2 of 3 ratjes is helemaal aan jezelf. Als je voorkeur uitgaat naar 2 dan zou ik dat gewoon doen.

En inderdaad, ga alsjeblieft niet naar een dierenwinkel/marktplaats..
Er zitten zoveel ratjes in de opvang die heeel graag bij jou willen wonen! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 4:27 pm 

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben geen voorstander van dieren uit een dierenwinkel dus dit gaat hem ook zeker niet worden.
Weten jullie misschien een goeie rattery of opvang in Gelderland/achterhoek?

Moet het er alleen nog even door krijgen bij mijn ouders en een mooie kooi vinden, maar het begint zeker wel te kriebelen!

Is er trouwens nog een verschil tussen dumboratjes of gewone ratjes? Dit zag ik laatst langs komen maar heb er eigenlijk nog niet echt iets overkunnen vinden.

En dan heb ik ook nog iets gelezen over hoge dierenarts kosten. Zijn ze vaak ziek dan? Of kost het gewoon zo veel?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 4:59 pm 
Site Admin

Dierenartskosten kunnen inderdaad flink oplopen, ratjes zijn helaas gevoelig voor verschillende ziektes. Vooral tumoren komen regelmatig voor (bij vrouwtjes wat vaker dan bij mannetjes vanwege de melkklieren) en ook luchtwegproblemen komen relatief veel voor. Daarnaast zijn er nog andere kwaaltjes natuurlijk, maar het voert wat ver om alles op te noemen, met een kijkje in het gezondheidsforum hier kan je wel een idee krijgen. :)
Tumoren zijn vaak goed te opereren, om de kans bij vrouwtjes te verkleinen kan je daarnaast ook nog kiezen voor preventieve castratie (omdat melkkliertumoren hormoongerelateerd zijn).

Ik denk dat je gemiddeld toch op 150-200 per ratje (voor een heel rattenleven) moet rekenen. Je kan geluk hebben, maar ook dikke pech en dan wordt het nog duurder. Overigens zal een goede rattery of opvang wel van je verlangen dat je bereid bent om kosten voor je ratjes te maken, vaak wordt dit vooraf wel besproken. (Ik schrijf dus niet dat je dit niet wil hoor, maar even ter info)

In Duiven zit opvang Parzival van Jolanda (hier op het forum), in Apeldoorn zit mijn opvang maar dat is al meer uit de richting als je uit de Achterhoek komt. Verder zit rattery Ratpack ook in Duiven, en in Elst zit Topolino. Ik weet niet alle ratteries uit mijn hoofd, maar er zijn vast mensen die dit kunnen aanvullen. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 5:15 pm 

Rattery Rapalje zit in nijmegen. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2014 6:32 pm 
Moderator

Succes met je zoektocht naar een stel leuken ratten. De genoemde opvangen en rattery's kan ik zeker aanraden!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 08, 2014 9:43 am 
Ere-lid

En opvangs hebben vaak ook kooien te koop. Bij Parzival is een mooie Jenny KD te koop :-)
Succes met zoeken!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 08, 2014 9:59 am 

Wat leuk dat je ratjes wilt gaan houden, wat super dat je eerst hier voor info komt en je goed gaat voorbereiden. Eigenlijk is alles al gezegd, geen dierenwinkel enz.
Al mijn ratjes komen uit de opvang, heb altijd ratjes van rond het half jaar gekregen, een keer twee broertjes die rittens waren en een keer een oudje dat bij mij haar oude dag mocht slijten. Nooit een moment van spijt gehad..
Heel veel succes met je zoektocht en veel plezier met de voorbereidingen :thumbsup:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 03, 2014 5:47 pm 

Als je eens het verschil wil zien tussen mannen en vrouwen en verschillende oorstanden (qua karakter maakt dumbo/gewoonoor niet uit) ben je welkom om eens te komen kijken hier.
(Ik ben karin van Rattery Ratpack en zit dus idd in Duiven).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]