Het is nu vr nov 24, 2017 3:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: help oude dame van 2
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 10:10 am 

hoi allemaal
ik zit hier met een probleem
ik heb nog nooit ratten gehad
maar nu heb i9k sinds gisteren een dame van 2 gered maar weet ik ff niet wat ik voor haar ken doen
ik heb gisteren avond wel gelijk een grote kooi gehaalt voor haar h 145 b 60 d 60
de man van wie ze was had genoeg van haar en wou haar in de vuilnis contener dumpen
het probleem nu is dat ze ontzettend bang is en telkens gaat blazen ( net als een kat ? )
en echt je aanvalt en dan blijf bijten
wat zou ik nu het beste kunnen betekenen voor haar en hoe

mvg bianchy

Profiel  

Berichttitel: Re: help oude dame van 2
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 10:19 am 

waar woon je? Ik zou contact met een opvang in de buurt opnemen. Het is namelijk belangrijk dat de dame snel gezelschap krijgt. Ratjes zijn groepsdieren. Dit kan haar ook veel minder angstig maken.

Het kan ook nodig zijn om naar een dierenarts te gaan met haar. Dat is vanaf mijn kant natuurlijk moeilijk in te schatten maar als ze voorheen verwaarloosd is dan is dit mijn inziens niet onverstandig.

Goed dat je direct een groot hok voor haar hebt aangeschaft! :thumbsup:

Ik neem aan dat je van plan bent haar zelf te houden?

Heel veel succes en goede hulp toegewenst!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 10:23 am 

hoi
ik woon in Maassluis
wij willen graag dat ze lekker veilig bij ons blijf wonen ( me kids zijn nu al verliefd op haar )
het probleem is dat ze echt aanvalt en je dus ook niet de kans geef om haar te pakken
zo ver ik ken zien heb ze schone ogen en oren ziet er opzicht gezond maar oud uit
ze wel ontzettend dik dus weet nu niet of dat ze doorvoed is of zwanger

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 10:35 am 

Als ze echt zo oud is dan is een zwangerschap heel erg gevaarlijk dus hopelijk is ze gewoon dik..
Hoor je ook geen reutel of iets?
Wat voor bodem beddekking gebruik je in de kooi?
Ik zou haar even een dag de tijd geven om te wennen. Alles is ineens nieuw natuurlijk. Nieuw hok, nieuwe mensen, nieuwe geuren… Alles..

Soms is een rat agressief omdat ze zich niet lekker voelt. Soms omdat ze bang is..
Als ze agressief is omdat ze bang is dan zal je met heel veel geduld stukje bij beetje haar vertrouwen moeten winnen. Lekkere dingetjes proberen te geven (zoals appel, blauwe bessen, andijvie, witlof) is bijvoorbeeld een stap.

Heeft ze wel een huisje/hangmatje waar ze zich in kan verstoppen en zich veilig kan voelen?

Met spoed een vriendinnetje voor haar zoeken is nog steeds de belangrijkste eerste stap. De ratten opvangs zitten propvol op dit moment dus dat moet makkelijk zijn!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 10:41 am 

ja volgens de man was ze pas 2 maar kon hij en wou hij de verzorging niet meer aan
ik heb in het hok van die soord van cocos noten met gaten er in hangen en een soord van vogelbadje
heb de kooi compleet van marktplaats gehaald ( wel eerst gereinigt )
als vloer bedekking heb ik nu nog ff kranten omdat gistener avond de winkels als dich waren
wou ik ik ook een baby ratje er bij kunnen zetten ? kunnen me kids ze zien opgroeien
of is dat niet zo,n goed idee ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 11:15 am 

1 baby ratje is niet erg handig. Als die van 2 jaar dan komt te overlijden heb je weer maar 1 rat… Dat is niet handig. Verder is het zo dat een jonkie erg druk is en een leeftijdgenoot nodig heeft om mee te spelen. Dat kan een oude rat het jonkie niet bieden.

Wat je zou kunnen doen is 2 jongere ratten erbij nemen die goed tam zijn. De opvang's kunnen je hierbij goed adviseren. Zij weten exact welke ratjes echt tam zijn en welke dat niet zijn. Tamme ratjes voor erbij kunnen namelijk helpen om jullie oudere dame ook tam te krijgen. Zo kan ze zien dat aandacht krijgen niet eng is! :-)

Overigens zou ik zelf kiezen voor 2 ratjes van een half jaar tot anderhalf jaar. Dan is het verschil met de oude dame nog niet zo groot dat ze er niks aan heeft.

Ratten opvang's kunnen je ook goed adviseren met het op een juiste manier aanpakken van de introductie. Ratten vinden elkaar niet altijd direct lief en het is dus handig om te weten hoe je het beste te werk kan gaan.

Ook is het soms mogelijk dat je de dame meeneemt naar de opvang en zij "zelf" kan kiezen wie ze als vriendinnetje(s) wil. In overleg is er veel mogelijk!!

Veel succes!!

Kunnen andere forummers mij helpen antwoord te geven op de vraag over welke opvang's er in de buurt van Maassluis zijn!!???

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 11:19 am 

Wat zit er in het vogelbadje eigenlijk?? Zand? Water? Niks?
Er is ook een topic over inrichting kooien. Misschien dat je daar nog meer inspiratie op kan doen. Zeker als er nog 2 meiden bijkomen is de behoefte aan speel/slaap en loopmogelijkheden groot!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 11:25 am 
Moderator

Als ze zwanger is dan zou je daar twee meisjes uit kunnen houden en dan nadat het nestje groot genoeg is een leeftijdsgenootje voor deze. Als je nu een vriendin erbij zet en is krijgt een nestje zit die rat weer 6 weken alleen.

Even met een opvang bellen kan ik ook aanraden. Als ze al twee is kan een bevalling moeilijk zijn en erg zwaar, durf je dat aan?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]