Staat allemaal in de beginpost Ursula.
Jolanda M schreef:
Voor rittens en de zogende mam gebruik je Anti schurft van Beaphar. Verkrijgbaar in dierenwinkels ed maar ook online te bestellen
Spray op je hand en wrijf daar voorzichtig de rittens mee in. Gebruik bij de mam dezelfde handeling. Let op: zorg dat het niet in de ogen komt!
Ook hier weer: herhalen op dag 7 en 14 Alle ratten moeten behandeld worden en de kooi + inrichting moet schoongemaakt worden met goed heet water. Houten spullen ed die niet goed schoon te maken zijn kunnen 24 uur in de vriezer, hangmatten wassen op 60 graden
Als de rittens 4 weken zijn kun je de rittens een veegje Anti-luchtpijpmijt geven, voor de mam zou ik de spray gebruiken zoals boven genoemd
Je moet altijd ALLE ratten behandelen die met elkaar in contact komen, anders heeft het geen zin. Nu komt mijt/luis vaak wel eerder tot uiting bij de ratten met de minste weerstand, maar de rest van de groep heeft het dan vaak ook wel. Een ratje apart houden is niet nodig (onzinnig zelfs, de anderen waren vast ook al besmet) en ook sneu voor het diertje. Gewoon iedereen behandelen, kooi goed schoonmaken en dan zit je weer goed.
Oormijt komt voor zover ik weet bij ratten niet voor, tenminste; ik ben het nog nooit tegengekomen. Volgens mij wordt de 'gewone' mijt op de oortjes (maar dus niet er IN) er wel vaak mee verward, waar ratten dus uiteindelijk de zogenaamde bloemkooloren van krijgen als er niks aan gedaan wordt. Maar dat is dezelfde mijt als waar in dit topic over gesproken wordt en die wordt dus behandeld met ivermectine.