Het is nu za nov 18, 2017 6:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: "Zaagsel" in het wc'tje
BerichtGeplaatst: wo okt 01, 2014 3:36 pm 

Hooi,

Ik heb een vraagje over het "zaagsel" (tussen "" om verwarring te voorkomen, ik gebruik natuurlijk niet echt zaagsel, zo noem ik het alleen..) in het wc'tje van mijn ratten. Bij staat het wc'tje op het onderste plateau, ik heb hem daar neergezet omdat m'n ratten daar landen als ze uit de hangmat komen en over het algemeen dan gelijk naar de wc gaan.

Het probleem is nu dat mijn ratten (of één van de twee, dat weet ik niet) telkens al het zaagsel eruit graaft. Zodra ze dan naar de wc gaan wordt het supervies aangezien ze gewoon op plastic gaan en niks het opneemt. Ik gooi er telkens wat bij, maar dat is er in vijf minuten weer uit (als ze wakker zijn). Hebben jullie ideeën of tips om dit te voorkomen? Iets erin leggen als houten kattenkorrels heb ik al eens gedaan, maar dat beviel absoluut niet.

Alvast bedankt! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 01, 2014 5:10 pm 
Site Admin

Nee, daar is volgens mij weinig aan te doen. :) Wat gebruik je precies in het toiletje? Soms laten ze iets anders wel liggen, maar sommige ratten doen het helaas erg fanatiek. In zulke gevallen zet ik gewoon een leeg toiletje neer, dan wordt niet het hele plateau vies en spoel ik het toiletje gewoon 2x daags om. Maar misschien heeft iemand anders nog een gouden tip! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 01, 2014 6:47 pm 

Ik heb zelf toiletjes met een deksel erbovenop. Scheelt wel iets, alleen niet als ze het de andere kant opschuiven.. :whaha:

Ik heb de marchioro kittentoilet 35x24x22cm. Zijn ongeveer net zo groot als gebruikelijke hoektoiletten..
Ik gebruik nu back2nature als toiletvulling en deze gooien ze er minder uit dan andere producten.
Ook heb ik een tijd molton doekjes op maat gemaakt in het toilet gehad. Enig nadeel daarvan is de hoeveelheid wasjes...

Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 01, 2014 8:14 pm 

Ik heb er houtkorrels van katten in liggen. De heren laten alles netjes liggen, alleen met een achtervolging of stoeipartij gaat er wel eens iets uit.
De dames hebben de nare gewoonte om alles netjes eruit te halen en door de hele kooi te verspreiden. Ik laat ze hun gang gaan en ga er een paar keer per dag met een babybillendoekje door om de urine weg te vegen en de keutels te verzamelen :duh:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 8:52 am 

Ik gebruik corbokorrels in het toilet,
Half blijft erin
andere helft.......... :visopkop:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 3:16 pm 

Hmm dus niemand weet ik echt hoe ik het normale zaagsel (ik geloof dat ik van die hennepvezels ofzo iets heb?) erin kan blijven. Ik zou eventueel weer houtkorrels kunnen proberen maar ik heb zo'n vermoeden dat dat er net zo hard uitgaat (of misschien nog wel erger..). Een "dakje" erboven is in principe wel een goed idee, alleen is dat bij mijn wc'tje niet het geval. Het is gewoon zo'n standaard hoek wc'tje, maar dan echt superklein, de zijkanten zijn denk ik iets van 6 cm.

Natuurlijk kan ik het twee keer per dag gaan schoonmaken, maar dat wilde ik nu net voorkomen haha

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 3:24 pm 
Opperfikkiestoker

Misschien helpt het om een grotere te kopen, die je nu hebt is voor hamsters. Mijn ratten kunnen die ook niet waarderen en gooien die de hele kooi door. Ik heb nu gewoon grote (en vaststaan aan de tralies) en dat gaat prima.
Al zal er altijd wel wat uitvallen hoor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 3:40 pm 

Ik heb juist expres een kleine gekocht omdat ook een buis uitkomt op dat plateau en het anders allemaal niet meer gaat passen. Gelukkig laten ze het wc'tje zelf wel staan, die staat ook vast.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 3:52 pm 
Opperfikkiestoker

Klinkt alsof je wel een heel kleine kooi hebt dan? Hoe ziet je kooi eruit?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 3:58 pm 

Mijn kooi is niet erg klein, ik weet niet de precieze naam (ik heb hem al lang en tweedehands gekocht). Het is zo'n ferplast kooi, met twee verdiepingen. Sorry dat het niet echt duidelijk is

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 4:12 pm 

Misschien kun je hem eens opmeten, dan weten we meer qua andere wc'tjes. Ik heb zelf van die hoekje staan en die zijn aan de tralies bevestigd, ook fijn om schoon te houden.

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 5:25 pm 
Opperfikkiestoker

Ik heb geen idee hoe groot/klein je kooi is. Maar als je zegt dat een grote wc er niet eens in past dan klinkt dat als een erg kleine kooi ;)
Ik heb in mijn kooi 3-5 van dergelijke grote wc's staan en ik kan me ook niet voorstellen dat het niet in je kooi zou passen. Vandaar dat ik dat even vraag. Ik heb ook van die hoektoiletten ja, zoals vicky noemt waarschijnlijk. Ik heb 2 verschillende soorten maar qua grootte zijn ze ongeveer hetzelfde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 7:04 pm 

Ik heb nooit gezegd dat een groot toilet niet in mijn hok past, het past alleen niet op de plek waar nu mijn huidige wc'tje staat. Dit komt omdat het op een plateau staat (zo'n groot toilet, de enige soort die de meeste dierenwinkels verkopen geloof ik), zo'n groot toilet is bijna net zo'n groot als een plateau. Zeker omdat de buis van de bovenste verdieping erop uit komt. Ik heb intussen nog niet de tijd gehad om mijn hok op te meten, maar ik heb even op google gezocht en deze heb:
http://uw-huisdier.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/9/3/9353_ferplast_rattenkaefig__1_1.jpg

Mijn vraag ging trouwens ook niet over het wc'tje, maar over het zaagsel dat er (niet) in zit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 10:10 pm 
Opperfikkiestoker

Das een jenny. Dat is inderdaad een prima kooi.
Ik vond het zo gek klinken zoals ik al zei, daarom vroeg ik wat voor kooi je had.

Maar waarom ik het aanhaal is omdat ik de ervaring heb dat ze zo'n klein toiletje niet fijn vinden. Toen ik die had jaren geleden gooiden ze die ook steeds om ed maar toen ik een grote kocht en die in het hok zette was het meteen prima. Het zijn ook hamster wc'tjes en de meeste ratten vinden ze gewoon te klein. Dus misschien dat je ratten daarom alle zooi eruit gooien?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 10:19 pm 

Het zou kunnen, maar mijn ratjes zijn niet zindelijk (ondanks pogingen haha). Het wc'tje staat er meer voor eigen gemak, nu kan ik het vieze zaagsel er in één keer uit tillen. Ze doen het ook vaak rond het wc'tje, gewoon op de plek waar ze landen als ze uit de hangmat komen eigenlijk. Dat veeg ik er dan nog uit met stoffer en blik. Dus ik weet niet of het ze wat uitmaakt dat die te klein is?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]