Het is nu za nov 25, 2017 11:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 10:47 pm 

Ik ben een meisje van 14. Ik heb eindelijk mijn moeder zo ver kunnen krijgen dat ik ratjes mag. Ik wil natuurlijk 2 ratjes maar ik heb nog een paar vragen:

1. Kunnen ze op mijn kamer? Ik ben een lichte slaper dus ik ben bang dat ze veel geluid maken... Weten jullie anders een andere plaats?
2. Mannetjes of vrouwtjes? En waarom?
3. Is de furet XL een geschikte kooi?
4. Moet je perse een hele kamer hebben waar je ratjes in los kunnen lopen? Ze kunnen wel op mijn bed en bureau lopen maar en liggen best veel spullen op de grond... Is dit een groot probleem?
5. Ik heb het best druk met school enzo, maar kunnen ratjes ook gewoon op bed spelen terwijl ik daar huiswerk maak ofzo?

Ik ben van plan eerst te kijken of ik allergisch ben door een rattery te bezoeken (waar ik dan gelijk ook nog wat vragen enzo kan stellen)

Graag hoor ik van jullie! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 12:15 am 

Heej...
Wat leuk dat je van je moeder ratjes mag en super dat je eerst hier komt om advies te vragen. Ik weet niet waar je woont, maar je zou ook eens naar een opvang kunnen gaan om met ratjes te knuffelen en daar kun je ook met heel veel vragen terecht. Tegelijkertijd kun je ook zien of je misschien allergisch reageert. In de opvang zijn vaak hele lieve ratjes die wegens omstandigheden een nieuw thuis zoeken, vaak zijn er ook nog jonge ratjes. Onze ratjes komen allemaal uit de opvang, de meesten waren een half jaar oud, ook heb ik twee jaar geleden twee rittens uit de opvang gekregen. Met rittens heb je in het begin nog heel veel werk en die zijn ook nog best snel en ondeugend. Misschien kun je voor ratjes van rond het half jaar gaan, die zijn meestal al wat beter te hanteren en vast te nemen, die kleintjes zijn echt razendsnel weg als je ze laat loslopen.
Wij hebben soms ratjes tijdelijk in huis voordat ze naar de opvang gaan en die logeren dan bij mijn oudste dochter op haar kamer, die wordt er knettergek van. De jongste heeft op dit moment vier rittens op haar kamer, die slaapt overal doorheen terwijl ik op dit moment tekens wakker schrik, het ligt er maar aan hoe diep je slaapt.
Tijdens het huiswerk maken is het soms moeilijk om ze los te laten, je kunt dan niet de hele tijd op ze letten en bij mijn dochters zie ik dat dit ook niet altijd goed gaat. Wij hebben de kooi in de woonkamer staan en laten ze los als we na het eten lekker op de bank gaan zitten. Onze ratten weten dit en zitten dan al ongeduldig te wachten. Wij hebben ze geleerd om niet op de grond te lopen, daar lopen ze gevaar met de honden of stroomkabels waar ze op kunnen gaan knabbelen. Wij laten ze onder toezicht op de bank los en dat gaat super. Vaak nemen mijn dochters er ook een paar mee naar hun kamer om ze op hun bed los te laten, maar alleen als ze erbij blijven.
Wij zouden ook wel een losloopkamer willen, maar hebben hier geen plaats voor. Als je er elke dag voldoende tijd mee doorbrengt is dit ook niet noodzakelijk, die luxe heeft niet iedereen.
Verder is de furet een geschikte kooi voor twee ratjes, je kunt deze heel leuk indelen met hangmatjes, mandjes, buizen enz. Kijk maar eens bij het topic 'foto's van kooien', daar haal ik altijd leuke ideeën vandaan.
Zelf heb ik al jaren een groep mannen, meestal een stuk of 6. Nu heb ik op het moment 3 mannen en 2 vrouwen, ik zie dat de mannen en stuk rustiger zijn, de vrouwen zijn wat drukken en nieuwsgieriger, maar dat is mijn mening. Nu ik wat meer ervaring heb, vind ik vrouwen geen probleem meer. Verder zou ik je willen adviseren om een potje te maken waar je af en toe wat geld instopt, want de dierenarts kosten kunnen best fors zijn. Tevens zou je al kunnen vragen bij wie jouw ratjes mogen logeren als je met vakantie gaat, vaak is dit ook best wel moeilijk omdat veel mensen 'ratten vieze beesten vinden'.
Verder zou je kunnen schrijven in welke omgeving je woont, zo kunnen we je helpen bij het vinden van een goede dierenarts die bekend is met ratten, tevens kunnen we je dan helpen met een opvang in de buurt misschien.
Welkom hier en super dat je eerst hier komt voor info en niet zomaar ratten aanschaft, succes met je voorbereidingen :thumbsup:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 7:58 am 

@vicky Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik woon in Hilversum, en heb natuurlijk al een beetje rond gekeken naar dierenartsen, opvangen en ratteries maar ik vind het heel moeilijk om te beoordelen hoe "goed" ze zijn, dus wat hulp in dat gebied zou ik wel kunnen gebruiken!

Zou jij iemand die begint met ratten mannetjes of vrouwtjes aanraden? Want in vind dat toch wel moeilijk om te bepalen omdat ze me alle twee hun voordelen en nadelen lijken te hebben...

Ik denk dat ik eerst met mijn ouders ga overleggen of ze ergens in de woonkamer kunnen (of iets in die richting) voor het geval ik inderdaad niet kan slapen maar ik wil wel graag een keertje proberen of ze in mijn slaapkamer kunnen (weet ik dat gelijk ook weer!)

Ik heb mijn vriendin en mijn oma gevraagd (die ook voor onze bejaarde kat komt zorgen) en die willen wel voor ze zorgen in geval van een vakantie. Heb je eventueel anders ook nog speciale opvangen of zoiets?

Dus als het een beetje rustige ratjes zijn en ik ze leer om op het bed/bank/tafel te blijven dan zou het in principe moeten kunnen? (Met wat speeltjes erbij zodat ze zich blijven vermaken natuurlijk)

Nogmaals ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 10:18 am 

Hoi.
Welkom :tralala:
Goed dat jullie je eerst goed verdiepen in het aanschaffen en verzorgen van je toekomstige huisdieren.
Ik sluit me helemaal aan bij de tips/adviezen van Vicky.
Wat betreft keuze voor geslacht:
Ons werd gevraagd wat we wilden met de ratjes:
Vind je het leuk om bv hele bouwwerken voor ze te maken van bv lego (onze kinderen waren toen8 en 10 nu 11 en 13)
Dan kun je beter vrouwtjes nemen. Deze zijn wat nieuwsgieriger, kleiner en behendiger
Mannetjes zijn iets luier/rustiger en groter en vaak wat knuffeliger.
Als ze nog heel jong zijn zijn zowel mannetjes als vrouwtjes erg snel en behendig. Het verschil merk je pas als ze wat ouder worden.
Wij hebben uiteindelijk voor vrouwtjes gekozen.
Ratten zijn erg slim en je kunt ze een hoop leren. :zon:
Ondanks dat sommigen zeggen dat vrouwtjes vaak niet lekker bij je kunnen liggen hebben al onze ( totaal 5) dames allemaal geleerd "s avonds uren bij ons te liggen slapen in capuchon of buikzak. :aai:
Wel willen ze overdag even lekker kunnen loslopen.
Wij doen dat hier op de slaapkamers van onze kinderen of in de gang en badkamer.. Als je dan wat dozen/huisjes/buizen enzo neerlegt heb je een geweldig speelparadijs.. Op je bed zou dit natuurlijk ook kunnen, ( vind ik zelf wat minder hygiënisch omdat ze soms toch wel plassen en poepen ondanks dat ze redelijk zindelijk zijn..)
Wat ik zelf wel een groot nadeel vind bij vrouwtjes is de kans op ontwikkeling van mamatumoren (borstkanker)
Überhaupt zij ratjes erg gevoelig voor tumoren dus is het inderdaad raadzaam rekening te houden met dierenartskosten.. Deze overstijgen vaak vele malen de aanschafkosten van een ratje :(
Succes met alles en hopelijk ga je veel plezier beleven aan deze geweldig leuke dieren!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 06, 2014 9:26 am 

Goed dat je je eerst verdiept :)

Wat is de reden dat je eerst wil kijken of je allergisch bent? Zit dat bij jullie in de familie, of ben je ergens anders allergisch voor?

Van wat ik begrepen heb kan een allergie voor ratten zich in het eerste jaar dat je ratten houdt naar boven komen. De jaren daarna kan het zijn dat je 'ineens' allergisch wordt, je hoort het wel eens van mensen die even weg van huis geweest zijn en dan terugkomen en zwaar allergisch zijn, maar dat hoor je echt zelden tot nooit.

Als er mensen in huis wel allergisch zijn (ouders?) dan is de ervaring naar wat ik lees toch wel dat ze er ook last van hebben als de ratten in ruimtes staan waar ze niet komen. Juist omdat jij dan wel met de ratjes knuffelt en dat schijnt ook vervelend te zijn.

Ik ben geen ervaringsdeskundige op dit gebied (fiew), maar dit zijn een beetje de dingen die ik telkens lees op fora mbt allergie voor ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 06, 2014 12:14 pm 

Zelf ben ik allergisch voor katten en paarden dus vandaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 06, 2014 2:38 pm 

Ik blijf het tof vinden hoe serieus jij en je ouders dit aanpakken, deed iedereen dit maar :pray:
Mijn oudste dochter is allergisch voor cavia's, mijn jongste en ik voor katten (in mindere mate) en ik merk als ik op de grond een stoeipartij met de honden heb gehad, mijn armen rood zien en jeuken, dit gaat weer over.
Wij zijn destijds ook eerst gaan knuffelen en spelen in de opvang in Maastricht en hebben daar alles kunnen vragen en zien hoe het allemaal te werk gaat. Super dat je dit gaat doen, het voorkomt een hoop ellende...

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 06, 2014 3:23 pm 

Ik ben ook allergisch voor katten en paarden maar met ratjes gaat het prima. Is wel eens wisselend geweest bij mij, maar had alleen maar last van wat jeukende bultjes als ze hadden gekrabt, verder niet iets waar ik 24/7 last van bleef houden zoals met katten in huis wel het geval was (hoewel ik over katten nu grotendeels heen ben gegroeid trouwens, dat kan ook nog :) )

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2014 1:22 pm 

Ik duim dat je niet allergisch bent voor ratjes! :thumbsup:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]