Het is nu do nov 23, 2017 7:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do dec 11, 2014 9:41 pm 

Goedenavond! :D.

Zoals de titel het al zegt ben ik op zoek naar een engelse & amerikaanse rattery, heb heel even kort gegoogled maar kon er weinig over vinden.
De reden waarom ik hier naar zoek is omdat ik persoonlijk de lijnen veel beter vindt dan hier in Nederland, en de richtlijnen qua fokken over het algemeen ook.
Dat ik hier dan ook wat meer voor betaal is voor mij ook totaal geen probleem, doe het met alle liefde.

Zouden jullie mij kunnen helpen hiermee?

:D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 11, 2014 10:29 pm 
Moderator

Sommige rattery's uit Nederland hebben Engelse ratten in hun lijnen zitten, of waren dat van plan. En t was niet allemaal zoveel beter.

Rian van Rapalje en Carmelina van Topolino. En volgens mij nog wel wat, maar dat weet ik niet zeker.

Heb je al gekeken op een Amerikaans of Engels rattenforum? Fancyrats bijvoorbeeld?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 11, 2014 10:32 pm 

In alle landen zit er behoorlijk wat verschil tussen verschillende rattery's. De ene "Nederlandse lijn" is de andere niet en hetzelfde met Engelse en Amerikaanse lijnen. ;)

De Engelse rattenclub "NFRS" heeft een lijst met rattery-leden: http://www.nfrs.org/NFRS_Breeders_List.pdf (bedenk wel dat iedereen die lidmaatschap betaald op die lijst mag, het is géén 'keurmerk' oid)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 12, 2014 10:18 am 
Site Admin

Ik ben daar niet in thuis, maar wel heel benieuwd naar wat jou dan precies zo aanspreekt in de lijnen en fokrichtlijnen in Engeland en Amerika. :knikt: Wat is het verschil met Nederland?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 12, 2014 3:42 pm 

Jill* schreef:
Ik ben daar niet in thuis, maar wel heel benieuwd naar wat jou dan precies zo aanspreekt in de lijnen en fokrichtlijnen in Engeland en Amerika. :knikt: Wat is het verschil met Nederland?

Wat mij aanspreekt is dat ik uit eigen ervaring heb ervaren dat de lijnen vaak gezonder zijn. Ook dat daar toch wel wat minder (voor zover ik heb gezien, en gehoord) verpest fokkers zijn.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en er zijn altijd mensen overal ter wereld die net zoals hier in Nederland even voor de lol een nestje nemen, zonder hierbij na te denken over gevolgen.

Ik wil dan ook benadrukken dat dit mijn persoonlijke mening is gebaseerd op wat ik heb gezien en heb gehoord van vele kennissen die al jaren en jaren ratten houden.
Wil niet alles en iedereen over 1 kam scheren, want hier in Nederland heb je zeker ook wel goede fokkers.

Het is dan ook niet zo dat ik hier geen ratten zou halen, integendeel. Heb momenteel 13 ratten, en dat is nog steeds groeiende.
Nu kan ik nog 2 ratjes plaatsen in mijn mannen groep qua ruimte, en vandaar dat ik dan ook eens ervaring wil op doen met een Engelse lijn en/of een Amerikaanse lijn.

Ben momenteel al weer plannen aan het maken voor de aanschaf van een nieuwe grote binnen voliére of zelfbouw, maar pas dan kan ik uitbreiden met andere ratjes, dus dan kriebelt die * ervaring op willen doen met Engelse/Amerikaanse lijnen * toch wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 12, 2014 3:46 pm 

Marjoleine schreef:
Sommige rattery's uit Nederland hebben Engelse ratten in hun lijnen zitten, of waren dat van plan. En t was niet allemaal zoveel beter.

Rian van Rapalje en Carmelina van Topolino. En volgens mij nog wel wat, maar dat weet ik niet zeker.

Heb je al gekeken op een Amerikaans of Engels rattenforum? Fancyrats bijvoorbeeld?

Al is het 5% beter is het nog altijd beter, als die 5% er wel voor zorgt dat het ratje een paar maanden langer zou blijven leven vind ik het wel degelijk beter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 12, 2014 3:47 pm 

Tenmashi schreef:
In alle landen zit er behoorlijk wat verschil tussen verschillende rattery's. De ene "Nederlandse lijn" is de andere niet en hetzelfde met Engelse en Amerikaanse lijnen. ;)

De Engelse rattenclub "NFRS" heeft een lijst met rattery-leden: http://www.nfrs.org/NFRS_Breeders_List.pdf (bedenk wel dat iedereen die lidmaatschap betaald op die lijst mag, het is géén 'keurmerk' oid)

Hartstikke bedankt. Nee heb je ook wel gelijk in, ik schrijf de Nederlandse lijnen ook niet af. Heb alleen wel gewoon ervaren dat Nederlandse lijnen over het algemeen minder gezond zijn.
Maar dat kan nu ook weer flink verbeterd zijn, daar heb je dan ook weer een punt!

Nee daar was ik inderdaad van op de hoogte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 12, 2014 5:32 pm 
Site Admin

TheMcJunior schreef:

Wat mij aanspreekt is dat ik uit eigen ervaring heb ervaren dat de lijnen vaak gezonder zijn.

In welke zin dan? Zijn ze een stuk gezonder oud geworden? Waren er veelvoorkomende ziektes die in deze lijnen niet voorkwamen? Hoe oud waren ze toen ze overleden? En over hoe veel ratjes gaat dat?

Niets persoonlijk, maar ik ben altijd behoorlijk sceptisch over dit soort uitspraken. Er zijn zo veel ratteries die claimen dat gezondheid voorop staat èn dat hun lijnen gezonder zijn, maar ik heb het bewijs daarvan nog nooit gezien, of er over gehoord. Ik heb altijd alleen maar opvangers (gehad) en ik geloof er niet meer zo in dat met goed fokken ratten ineens wel veel ouder dan 2,5/3 jaar worden en geen nare dingen als tumoren, luchtwegproblemen etc. meer krijgen. Dat zit in de soort, niet in een lijn (want bv. wilde ratten krijgen dezelfde kwalen en worden net zo oud/jong). Ik heb zeer regelmatig ratten van een dubieuze achtergrond (broodfok dus, daar komen de meeste opvangers in oorsprong vandaan) die toch gemiddeld net zo oud worden en (on)gezond zijn als zogenaamd goed gefokte ratjes. Ik geloof er niet in, al hoor ik het natuurlijk graag als ik ongelijk heb en er ergens ratten gefokt worden die noemenswaardig gezonder zijn en ouder worden. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 12, 2014 6:52 pm 
Ere-lid

Ik zou contact opnemen met Rian ( nick is Rapalje) van rattery Rapalje, zei heeft contacten met Engelse fokkers. Mogelijk dat zij weet waar je terecht kunt.
Ook in Engeland heb je serieuze fokkers en minder serieuze, om het maar netjes te zeggen ;) Mijn kennis is van een aantal jaren terug, een flink aantal fokkers doen hun uitgefokte ratten weg. Veel zicht op wat de ouder dieren 'gedaan' hebben qua gezondheid en leeftijd heeft men veelal niet.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 12, 2014 9:01 pm 

Vreemd dat je Engelse en Amerikaanse fokkers gelijkstelt. Ik heb namelijk de indruk dat die op hele verschillende manieren fokken...
Het is voor mij ook alweer even geleden dat ik contact heb gehad met Engelse fokkers. Ik ken wel een paar namen maar dat is het dan wel. Denk dat je beter zelf kunt onderzoeken en rondvragen wat er bij je wensen past.
Er zit echt heel veel verschil in. Engeland is wel een van de beste 'rattenlanden' maar ook daar zijn uitendelijk maar weinig echt goede fokkers.
Er zijn best veel mensen die met het idee rondlopen dat alles uit het buitenland beter is, maar dat valt tegen... Wees dus kritisch bij je zoektocht.

Trouwens, met ratten uit het buitenland zijn de ervaringen aardig wisselend, ik ken ook veel pech-gevallen. Ook ratten uit goede lijnen worden hier soms ziek, ik heb zelf de indruk dat geimporteerde ratten het juist minder goed doen dan ratten die hier geboren worden. Ik denk dat het komt, doordat hier andere ziekteverwekkers voorkomen, waar ze geen weerstand tegen hebben opgebouwd.

Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen nu?

@Jill: tja, is ook niet zo gek he, dat ratten niet 'ineens' veel ouder worden en probleemvrij zijn. Is ook niet erg realistisch. Ik heb ook wel gemerkt dat mensen bizar hoge verwachtingen hebben van ratteryratten.
Het duurt even voor je resultaten ziet... en aangezien de meeste fokkers er na een paar jaar weer mee ophouden, of steeds maar wat nieuws gaan proberen en lijnen stopzetten, zie je niet zo veel resultaten.
In de echte wereld praat je over een verschil in kansen en kleine verschillen in gemiddelden. Een maand op dat gemiddelde van 24 is al heel wat... en het gaat geleidelijk, hoe groot denk je dat het verschil over 1 generatie kan zijn? En je hebt max 2 generaties per jaar...

Ik fok ratten die karakters hebben waar ik van hou, die sterk en goed gebouwd zijn en die gemiddeld misschien een paar maanden ouder worden dan ratten die ergens anders vandaan komen en die misschien een wat kleinere kans hebben op problemen tijdens hun leven. Ze hebben ook een betere start gehad. Ja, ik vind (de meeste) door mij gefokte ratten beter dan (de meeste) ratten uit de dierenwinkel om de hoek.
Jij vindt de verschillen misschien niet noemenswaardig, maar ik wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 13, 2014 12:59 pm 

Als ik vergelijk hoe vaak bv Annet met alleen opvangers en ik met bijna alleen nog rattery ratten bij de de DA zit,
denk ik echt wel dat er een verschil in de gezondheid zit. Lijkt me ook normaal. Bij mensen is ook al lang aangetoond
dat als je een betere start in je leven hebt je minder snel ziek wordt. Het lijkt me dus ook logisch dat ratten met een
betere start in het leven ook gemiddeld wat gezonder zullen zijn.

Ik kan me herinneren dat de Engelse ratten bij Denise meer last van luchtwegproblemen hadden? Vermoedelijk idd door
de andere ziektekiemen waar ze geen weerstand tegen ontwikkeld hadden. Net als labratten daar meer last van hebben.

TheMcJunior schreef:
Ik wil dan ook benadrukken dat dit mijn persoonlijke mening is gebaseerd op wat ik heb gezien
en heb gehoord van vele kennissen die al jaren en jaren ratten houden.

Ik ben wel nieuwsgierig waar die kennissen van jou dan hun ratten halen die het zo goed doen, misschien eens bij hen
informeren? Lijkt me eigenlijk ook de kortste weg als zij aan jou vertellen dat hun ratten het zoveel beter doen.
Ik vraag me ook wel af bij welke rattery's jouw andere 13 ratten dan vandaan komen en of je wel eens met hen over
hun fokdoelen/ resultaten etc. hebt gesproken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 13, 2014 2:00 pm 
Site Admin

Rapalje schreef:
@Jill: tja, is ook niet zo gek he, dat ratten niet 'ineens' veel ouder worden en probleemvrij zijn. Is ook niet erg realistisch. Ik heb ook wel gemerkt dat mensen bizar hoge verwachtingen hebben van ratteryratten.

Mijn punt is juist dat ik er geen hoge verwachtingen van heb. :P Juist omdat het niet realistisch is dat ze ouder worden en probleemvrij zijn. Zoals ik al schreef zitten die problemen en de leeftijdsverwachting volgens mij namelijk in de soort, dus doe je daar met (goed) fokken vrij weinig aan. Ik schrijf ook nergens dat het 'ineens' moet verbeteren, maar ik zie het gewoon nog steeds niet gebeuren. Ik geloof dat er een tijdje geleden op Tamme Ratten een onderzoekje was naar gemiddelde leeftijden, daar kwamen ratteryratten niet anders uit dan ratten met een andere achtergrond. En ik zie/hoor dat om me heen ook niet. Niet in gemiddelden tenminste, want ik wil mijn ratten waarvan ik de geboortedatum weet er best tegenover zetten en dan komen ze ruim boven het gemiddelde uit en zeker niet minder dan ratteryratten. Natuurlijk doet een goede start heel veel, maar dat geldt in dat geval dan ook gewoon voor rittens die in de opvang geboren zijn. Goede voeding en medische zorg doet daarin naar mijn mening meer dan een of andere stamboom.

Rapalje schreef:
Ik fok ratten die karakters hebben waar ik van hou, die sterk en goed gebouwd zijn en die gemiddeld misschien een paar maanden ouder worden dan ratten die ergens anders vandaan komen en die misschien een wat kleinere kans hebben op problemen tijdens hun leven.

Tja, prima toch? Als jij er blij mee bent en je reserveerders ook is dat toch wat telt? Of ze mooi zijn en leuk van karakter is subjectief, daar zoekt iedereen iets anders in (gelukkig). Maar met 'misschien wat ouder worden' is mijn punt dus gemaakt, want aan 'misschien' heb je niet zoveel. Nogmaals, als ik cijfers zie die bewijzen dat ik ongelijk heb hoor ik het graag (ik zie zelf ratten ook gewoon graag zonder problemen een mooie leeftijd behalen), maar ik ben nogal sceptisch over 'gezonde' lijnen als daar geen concreet bewijs van zie.

Mima schreef:
Als ik vergelijk hoe vaak bv Annet met alleen opvangers en ik met bijna alleen nog rattery ratten bij de de DA zit,
denk ik echt wel dat er een verschil in de gezondheid zit.

Dat is toch geen vergelijk, dat gaat maar over een paar ratten? Wil je zoiets goed vergelijken, dan moet je het veel breder trekken. En hoe vaak iemand bij een dierenarts zit zegt ook lang niet altijd iets over de gezondheid van de ratten, het kan ook betekenen dat een eigenaar oplettender is (want hoe vaak lees je niet over ratten die 'ineens' een grote bult hebben maar dat mensen het al die tijd als klein bultje gemist hebben) of dat een ander iets langer aankijkt voor ze naar de DA gaan enz. enz.
En hoe zit het met ratten die de DA niet eens gehaald hebben, die 'gewoon' op jonge leeftijd overlijden? Want ook dat lees ik regelmatig over ratteryratten (en natuurlijk ook over opvangers), dus dat doet ook iets met een gemiddelde.

Overigens gingen de vragen die ik stelde over de Engelse en Amerikaanse ratten die zogenaamd ouder zouden worden, maar schijnbaar is het een gevoelig onderwerp. :clown:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 13, 2014 2:32 pm 

Ik vind twee groepen van ongeveer 10 ratten over een periode van een jaar of zes, die op een vergelijkbare manier
gehouden worden, best heel vergelijkbaar hoor.
Dat ze beide (opvang/ rattery) ongeveer dezelfde gemiddelde leeftijd behalen ben ik wel met je eens.
Rittens geboren uit een mams die al in de opvang zat toen ze zwanger was zullen ook een betere start hebben
dan hun maatjes uit de broodfok, ga ik ook helemaal in mee.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de ratten die in Amerika en Engeland zoveel ouder zouden worden :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 14, 2014 12:33 pm 

Rapalje schreef:
hoe groot denk je dat het verschil over 1 generatie kan zijn?

Ik neem aan dat je statistieken bijhoudt van Rapaljenesten, dus je hebt hier zelf vast wel een antwoord op? Ik ben wel benieuwd, merk je dat je huidige nesten gemiddeld ouder worden dan 'vroeger'? En over hoeveel verschil praten we dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 14, 2014 6:33 pm 
Ere-lid

Toch even een knuppeltje gooien. :P Toen ik in 2001 mijn 1e ratten aanschafte en kort daarna I-net kreeg en zo in contact kwam met andere rattengekken, was de kritische leeftijd van ratten zo rond de 1 1/2. Als ze dat haalden kon je bijna opgelucht adem halen. Nu ligt die leeftijd toch wel beduidend hoger, zo rond de 2 á 2 1/2 Een half jaar lijkt niet veel, maar op een rattenleeftijd is dat toch een flinke verhoging. Waar dit nu aan ligt? Verbeterde levensomstandigheden, beter voer, betere bodembedekking?

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]