Het is nu di nov 21, 2017 12:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 14, 2014 6:37 pm 
Site Admin

Echt? Ik heb sinds '97 ratten en die werden toen toch ook al wel gemiddeld 2 jaar. Achteraf gezien wonderlijk gezien de slechte bodembedekking en voer. :oops:

Daarbij... Zowel ratten van 'goede' ratteries als broodfokratten/opvangers halen (tegenwoordig) die leeftijd dus dat bevestigd voor mij dan eerder het punt dat ik eerder maakte:
Jill* schreef:
Goede voeding en medische zorg doet daarin naar mijn mening meer dan een of andere stamboom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 10:24 am 
Ere-lid

Dat is de reden geweest waarom ik ben gaan fokken. Ik vond de leeftijd belachelijk laag.
Ik denk dat je de medische zorg moet schrappen, dat komt pas om de hoek kijken als het dier iets mankeert, tenzij het gebruik van huismiddelen daar ook onder valt.
Fokken is gokken, maar een rattery die echt naar gezondheid kijkt van beide lijnen kan zo wel een beetje bepalen of de combi een geschikte is. Weten dus hoe beide lijnen in elkaar zitten en daar je plan op trekken, fokken of juist niet. En, daar ben ik nog steeds van overtuigd, bij de kleurgenen (even simpel gezegd) blijven.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 3:49 pm 

Bloes schreef:
Rapalje schreef:
hoe groot denk je dat het verschil over 1 generatie kan zijn?

Ik neem aan dat je statistieken bijhoudt van Rapaljenesten, dus je hebt hier zelf vast wel een antwoord op? Ik ben wel benieuwd, merk je dat je huidige nesten gemiddeld ouder worden dan 'vroeger'? En over hoeveel verschil praten we dan?

Hier staan gemiddelden per nest, van de nesten waar alles van overleden is.
http://ratteryrapalje.nl/nestjes/nestjes-a-z.html

De eerste nesten werden helemaal niet minder oud dan de laatste nesten!
Dus ja tuurlijk heb ik zelf een antwoord op die vraag.
Hoe groot denk ik dat het verschil over 1 generatie kan zijn? Verdomde klein :)

Maar dat was dus net mijn punt met die opmerking: mensen vergissen zich daar vaak in.
Ik zelf ook hoor, toen ik begon met fokken dacht ik dat mijn ratten automatisch al kerngezond zouden zijn omdat ik dat graag wou.
Wat gebeurt er vervolgens? Als je 1,5, 2 jaar verder bent, worden je eerste nesten oud, ziek en gaan ze dood, en blijken het gewoon ratten te zijn zoals alle anderen. Je praat met verdrietige baasjes en bent zelf ook teleurgesteld. Dat is horde 1 en daar stoppen veel fokkers er maar weer mee.
Dan heb je net de eerste generatie gezien en nog helemaal niks opgebouwd.

Echter, de algemene gemiddelde leeftijd van ratten bleek uit verschillende forumpolls over de jaren steeds 23-24 maanden te zijn. Daar zitten bijna al mijn nesten ruim boven. Ze worden dus wel structureel ouder, want ik was al begonnen met goede ratten.
Dat is het punt: kies goede ratten.
Probeer dan eerst te zorgen dat je een lijn opbouwt, die betrouwbaar goede ratten oplevert en zo weinig mogelijk slechte.
(goed = gezond, sterk, leuk - slecht = tekort schietend op bouw, gezondheid en/of karakter, op wat voor manier dan ook)

Vanuit die basis kun je een heel klein beetje steeds meer naar je hand zetten, maar dat gaat tergend langzaam.
Na 8 jaar fokken heb ik nu 1 lijn waar ik op durf te bouwen, waar regelmatig ratten uit komen waar ik alles gewoon echt goed aan vind. En een heleboel dat zich nog maar moet bewijzen.
Een lijn opbouwen en structureel verbeteren, kost tientallen jaren.
Ik heb het gevoel dat ik nog maar net aan het beginnen ben. En ik ben toch al een van de langer fokkende ratteries in NL.

Je kiest ratten uit een nest om mee verder te fokken, maar pas na twee jaar weet je of dat qua leeftijd ook de ratten waren die het oudst werden...
Je selecteert niet direct op leeftijd, dus dat is net het resultaat wat het allermoeilijkst te bereiken is. Daar loop je altijd een paar generaties mee achter.
Ik selecteer op bouw, goed gebouwde ratten zijn meestal sterker en blijven gezonder. Maar als je te grote te dikke ratten kiest, branden ze juist weer sneller op.
Je bent als fokker niet altijd alleen maar aan het verbeteren, soms heb je pech en zet je weer een stapje terug.
Zolang je echter de basis hebt en er voor kiest om alleen maar met gezonde en sterke ratten te fokken, hou je dat in ieder geval in stand. Alleen als je die basis hebt, kun je verder gaan met selectie.

Het is dus ook een illusie dat je kunt beginnen met slechte ratten en dat in een paar generaties wel ff oplost. Daar gaan ook veel fokkers de mist in. Van die lui die roepen 'ja maar ik moet toch ergens beginnen' en hun ratten uit de Intratuin op elkaar kwakken.
Ik denk dat dat ook het probleem was bij de fokkers die bezig waren toen Jo begon. Ze fokten niet structureel alleen maar met goede ratten. Dus ook al wilden ze graag gezonde ratten fokken, hun ratten waren niet gezonder dan random vermeerderde ratten. Eerder ongezonder, omdat ze wél graag de leuke kleurtjes wilden en liefst allemaal door elkaar.

Dus ook al gaat het nog zo langzaam... de fokkers die goed selecteren, voegen altijd iets toe boven de grote massa die dat niet doet. Want die goede ratten zijn nodig om op verder te kunnen bouwen, anders zak je steeds weer terug.

Psst, Jill: wil je een concreet getal? Zullen wij eens dierenartsrekeningen vergelijken? :nana: sorry, flauwww

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2014 4:35 pm 

Interessante discussie. :knikt: Dit is iets wat ik me al heel lang afvraag, hoe groot is nou eigenlijk het verschil tussen zorgvuldig op gezondheid gefokte lijnen en alle andere ratten?
Ik heb ratten sinds '85, destijds allemaal tam en afkomstig uit de dierenwinkel. En die werden op 2 uitzonderingen na allemaal ouder dan 2. Van de twee vroege overlijdensgevallen had eentje het zeer waarschijnlijk langer en beter volgehouden als ik toen had geweten wat ik nu weet en een betere da had gehad. Voor die tijd dus eigenlijk helemaal niet slecht. Toen ik in 2004 (ik was erg laat met internet) in aanraking kwam met Parzival en van het bestaan van opvangs hoorde, en in aanraking kwam met ratminnend Nederland, werd in rap tempo zowel het aantal als het 'type' rat uitgebreid. Ik heb sindsdien opvangers, halfwilde, wilde, ex labratten en ratteryratten in mijn groepen, dwars door elkaar heen. Voor wat betreft het oud worden zie ik eigenlijk geen verschil tussen de verschillende 'types'; er zitten uitschieters beide kanten op in alle 'types'. Voor de ratteryratten moet ik zelfs nog even een slag om de arm houden, vroeg overlijden heb ik al wel gehad maar heel oud worden nog niet, stomweg omdat mijn oudste ratteryrat op dit moment pas 1 jaar en 10 maanden is (en kerngezond 8) ).
Voor wat betreft het lang gezond blijven (ik bedoel hiermee de leeftijd waarop zich voor het eerst gezondheidsproblemen aandienen) zie ik wel verschil, alleen wss niet wat je zou verwachten. Met name de wilde en halfwilde ratten blijven het langst gezond. Ik heb ook het idee dat ze beter bestand zijn tegen infecties; oorontsteking, luchtwegproblemen en bmo's komen minder voor en pas op hogere leeftijd. Misschien dat Jill daar haar ervaring aan toe kan voegen, zij heeft er meer dan ik, ik baseer mijn aanname op een relatief klein aantal van 17 ratten wilde en halfwilde over de jaren heen. In tumoren en hartproblematiek zie ik geen verschil met tamme ratten. Ook worden ze al met al best oud, mijn oudste wilde is 2 jaar en 4 maanden geworden, mijn oudste halfwilde 2 jaar en 8 maanden. Ik snap dat wild en halfwild eigenlijk niet meedoen in deze discussie, maar gezien Jo's opmerking over de kleurlijnen vind ik het toch relevant om even te melden. Natuurlijker dan wild kan de kleur niet worden, en moeder natuur selecteert keihard. Alleen de beste exemplaren overleven het.

En uiteraard waren mijn labratjes het ongezonds, die kregen allemaal jong chronische luchtwegproblemen. Desalniettemin werden ze daarmee toch op eentje na allemaal ouder dan twee. :confused: Ik heb maar een klein aantal ratteryratjes, gebaseerd op dat kleine aantal durf ik niet te zeggen of zij langer gezond blijven en ouder worden. Zeker omdat ik van de 5 die ik er heb (gehad) er twee relatief jong zijn overleden en er eentje chronisch reutelt nog voor hij een jaar oud is. Als ik dit aantal zou nemen als representatief voor alle ratteryratten dan geeft dat een volkomen vertekend beeld.

Jo, jij houdt toch van alle ratten die bij jou in de opvang zijn geweest bij hoe oud ze zijn geworden (mits de baasjes dat netjes hebben doorgegeven)? We kunnen denk ik gevoeglijk aannemen dat dat bestand een goede doorsnede geeft van de gemiddelde tamme rat in Nederland. Daar zit van alles tussen, van broodfok tot pret- en oepsnest, van zomaar wat op elkaar geflikkerd tot op kleurtjes gefokt tot met toch nog enigszins verstand van zaken ratten vermeerderd. Dat is ook een groot bestand, met veel ratten. Als we dat nou eens afzetten tegen het bestand van Rian met 8 jaar fokratjes. Dan moeten we toch een goed beeld kunnen krijgen of gericht fokken loont en hoeveel dan? En dan heb ik het niet alleen over maximale leeftijden, maar ook over de gezondheid in het algemeen. Ik vind het minstens net zo belangrijk dat een dier zo lang mogelijk gezond blijft. Eigenlijk nog belangrijker dan hoe oud ze uiteindelijk worden. En dat zit deels in goede voeding en medische zorg, maar zeker ook in een goed immuunsysteem en aangeboren gevoeligheden (voor tumoren bv), en dat is toch voor een groot deel erfelijk bepaald.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]