Het is nu za nov 25, 2017 4:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 24, 2014 7:42 pm 

Hallo allemaal.
Ik ben heel benieuwd wat voor voer iedereen gebruikt en hoe het bevalt en vooral waarom. Ik zelf geeft mijn dames Beaphar voor ratten. Dit voer is zo samengesteld dat in elk brokje dezelfde voedingsstoffen zitten en nog belangrijker, aan elk brokje zit dezelfde smaak. En dat is wel handig als je zulke zinnige dames hebt als mij :P . Ik moet toegeven dat de dames er sinds e dit voer krijgen er super gezond uitzien. Ze glansen helemaal van neus tot staart. Ik ben heel erg benieuwd hoe andere voer soorten bevallen en hoe de ratjes er op reageren. En misschien ook weer handig voor mensen die een nieuwe voersoort zoeken.

groetjes van mij, Ollie en Fakie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 25, 2014 12:24 pm 

Ik ben gestart met Reggie Rat (te koop bij Welkoop en diverse dierenspeciaalzaken), heb voer van Ratnations gehad en Beaphar.
Ratnations is prachtig voer, ruikt heerlijk, maar was voor mij te bewerkelijk: je moet tijdig bestellen, supplement zien te mixen......niet geschikt voor mij waardoor mijn ratten daar last van konden gaan krijgen en ben er daarom mee gestopt. Het werd qua smaak -voor zover te beoordelen- even goed gewaardeerd als Reggie, maar er waren geen lekkere grote stukken om te knagen.
Beaphar heb ik geprobeerd: ruikt heerlijk, maar de ratten herkenden het eerst amper als voer en aten er maar minimaal van(!), en ook hier: geen flinke stukken om mee te nemen en lekker op te peuzelen.
Zo ben ik weer terug bij Reggie: gemengd spul, gaat goed op (behalve het geperste groene spul) en ze blaken van gezondheid.

Daarnaast krijgen ze rozijntjes, af en toe een kattensnoepje, spercieboontjes zijn ook heel populair, stukjes droog brood, knackebrod, incidenteel een ei.....enzovoort

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 25, 2014 12:44 pm 

Ik meng zelf mijn voer en alles gaat schoon op. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 25, 2014 12:59 pm 

Ik ben begonnen met het zelf gemengde voer van de fokker.
Daar zat ook vaak veel gedroogde kruiden door. De ratjes vonden het lekker, maar er bleef toch vaak bepaald voer liggen. Ook waren de vachtjes wat verroest wat blijkbaar aan de hoeveelheid koper in het voer kan liggen.
Op advies van iemand zijn we overgestapt op het Ratrations voer.
De ratjes vinden het heerlijk en laten nu niets liggen.
Ze hebben zachte glanzende vachtjes en zijn niet meer 'verroest'.
Ik moest vanwege testen op allergie van 1 van onze ratjes een tijdje science selective geven.
Dat vonden ze ook erg lekker, maar zelf ben ik absoluut geen voorstander van een kant en klare brok.
Ik ben jaren geleden met onze hond afgestapt van het geloof dat een kant en klare brok van een goed merk het beste is wat je een hond kan geven. Nu geloof ik dat je het best zo dicht mogelijk bij de natuurlijke voeding van het dier (en voor een mens ook trouwens) kunt blijven.

Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 25, 2014 1:48 pm 

Ik meng nu zelf voer, maar als 't gaat om voer dat je kunt kopen ben ik helemaal fan van RatRations. :) Ik raad het reserveerders ook altijd aan. Gemengd voer vind ik sowieso beter voor ratten dan brokken, ze beleven echt plezier aan de variatie en selectief eten kun je goed voorkomen door niet te veel te voeren en het voer uit te strooien over de bodembedekking. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 25, 2014 1:56 pm 
Site Admin

Bedoel je (Hester) met het voer van Beaphar de Care+ brokjes? Die zijn eigenlijk niet zo geschikt om permanent te voeren, het zijn brokjes voor zieke/zwakke dieren. Ze zijn veel te rijk voor gezonde ratten, waardoor je eerder tegen problemen zoals tumoren of nierproblemen aan kunt lopen.

Daarnaast ben ik sowieso geen fan van brokjes die allemaal hetzelfde smaken. Je moet er zelf toch ook niet aan denken om altijd precies hetzelfde te eten? Ratten zijn intelligente dieren met een behoorlijk ontwikkelde smaak. Logisch toch dat ook zij (zoals mensen dat ook hebben) voorkeuren hebben? Ik vind dat ze die mogelijkheid moeten krijgen. Ze weten goed wat ze nodig hebben hoor. Ik ben nu al een tijdje aan het experimenteren met (onbeperkt) aanbieden van hun basisvoer, verse groente en andere aanvullingen en er is echt geen enkele rat die er maar een paar dingen uitvist hoor. Ze eten naar behoefte, zowel qua hoeveelheid als qua soort voeding. Maar dan moet het ze wel aangeboden worden natuurlijk. :) Daarnaast strooi ik het voer altijd uit door de bodembedekking of moeten ze op andere manieren 'werken' voor hun voer. Ratten zijn verzamelaars, het is fysiek en mentaal goed voor ze om daar aan tegemoet te komen.

Mijn basisvoer is in ieder geval ook RatRations. Ik ben erg tevreden over de 'puurheid' van het voer. Fabrieksvoer ruikt naar niks of naar iets chemisch, dit voer ruikt naar iets wat echt eetbaar is. De ratten eten het ontzettend graag en ik geloof er echt in dat zo puur mogelijk veel gezonder voor ze is. Ik vind hun ontlasting ook veel 'mooier'. Wie bekend is met vers vlees voeren aan katten en honden kent het verschil vast tussen ontlasting van een dier dat brokken eet en een dier dat vlees eet. Dat verschil zie ik bij ratten op voer met veel toevoegingen vs. RatRations voer ook.
De supplementen geef ik in principe 1 keer per week (omdat ik er nog zo veel naast geef), dus dat is het werk niet. Sowieso besteed ik graag wat tijd en energie aan een goed en smakelijk dieet voor ze. :)

Een aanrader als je je meer wilt verdiepen in voer en behoeftes van ratten op dat gebied is het boek 'The Scuttling Gourmet'. Wel in het engels geschreven dus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 26, 2014 1:42 pm 

oh gut nee begrijp me niet verkeerd. De dames krijgen een zeer gevarieerd dieet. Overdag als ze in hun speelhoek zitten krijgen ze verse groente en gedroogd vlees. Dit verstop ik in allemaal hoekjes en gaatjes en zo zijn ze een hele tijd zoet. en 's avonds als we op bed gaan dan krijgen ze nog een bakje droogvoer. meestal eten ze er niet eens veel van. Ze zijn veel te moe. :) ik zit alleen zelf ook te twijfelen over mijn droogvoer dus ik was benieuwd welke nou het meest bevalt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 26, 2014 2:11 pm 
Site Admin

Gelukkig maar! :thumbsup: In welke verhoudingen voer je ongeveer? (Qua percentage droogvoer/verse groente/extraatjes)
En is je droogvoer inderdaad Care+, of de gewone variant van Beaphar?

Je schreef in een ander topic dat je ratten zo veel drinken, dit kan ook komen door het voer namelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 27, 2014 3:44 pm 
Moderator

Wij zijn ook fan van Ratrations of een eigen mix gemaakt adhv het boek the schuttling gourmet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 27, 2014 6:13 pm 

Jill* schreef:
Gelukkig maar! :thumbsup: In welke verhoudingen voer je ongeveer? (Qua percentage droogvoer/verse groente/extraatjes)
En is je droogvoer inderdaad Care+, of de gewone variant van Beaphar?

Je schreef in een ander topic dat je ratten zo veel drinken, dit kan ook komen door het voer namelijk.

Inderdaad het is care +. En ik begin nu inderdaad ook te denken dat die twee dingen met elkaar te maken hebben.
hoeveel groente en extratjes ze krijgen kan ik niet precies zeggen, maar ze krijgen 's avonds een half bakje droogvoer dat is anderhalf handje. (kleine handjes) maar ik heb me wat verder verdiept in het voer waar jij het eerder over had. dat ziet er op de foto al zo lekker uit dat ik het zelf wel wil eten. :) dus dat gaan we uitproberen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]