Bedoel je (Hester) met het voer van Beaphar de Care+ brokjes? Die zijn eigenlijk niet zo geschikt om permanent te voeren, het zijn brokjes voor zieke/zwakke dieren. Ze zijn veel te rijk voor gezonde ratten, waardoor je eerder tegen problemen zoals tumoren of nierproblemen aan kunt lopen.
Daarnaast ben ik sowieso geen fan van brokjes die allemaal hetzelfde smaken. Je moet er zelf toch ook niet aan denken om altijd precies hetzelfde te eten? Ratten zijn intelligente dieren met een behoorlijk ontwikkelde smaak. Logisch toch dat ook zij (zoals mensen dat ook hebben) voorkeuren hebben? Ik vind dat ze die mogelijkheid moeten krijgen. Ze weten goed wat ze nodig hebben hoor. Ik ben nu al een tijdje aan het experimenteren met (onbeperkt) aanbieden van hun basisvoer, verse groente en andere aanvullingen en er is echt geen enkele rat die er maar een paar dingen uitvist hoor. Ze eten naar behoefte, zowel qua hoeveelheid als qua soort voeding. Maar dan moet het ze wel aangeboden worden natuurlijk.

Daarnaast strooi ik het voer altijd uit door de bodembedekking of moeten ze op andere manieren 'werken' voor hun voer. Ratten zijn verzamelaars, het is fysiek en mentaal goed voor ze om daar aan tegemoet te komen.
Mijn basisvoer is in ieder geval ook RatRations. Ik ben erg tevreden over de 'puurheid' van het voer. Fabrieksvoer ruikt naar niks of naar iets chemisch, dit voer ruikt naar iets wat echt eetbaar is. De ratten eten het ontzettend graag en ik geloof er echt in dat zo puur mogelijk veel gezonder voor ze is. Ik vind hun ontlasting ook veel 'mooier'. Wie bekend is met vers vlees voeren aan katten en honden kent het verschil vast tussen ontlasting van een dier dat brokken eet en een dier dat vlees eet. Dat verschil zie ik bij ratten op voer met veel toevoegingen vs. RatRations voer ook.
De supplementen geef ik in principe 1 keer per week (omdat ik er nog zo veel naast geef), dus dat is het werk niet. Sowieso besteed ik graag wat tijd en energie aan een goed en smakelijk dieet voor ze.

Een aanrader als je je meer wilt verdiepen in voer en behoeftes van ratten op dat gebied is het boek 'The Scuttling Gourmet'. Wel in het engels geschreven dus.