Het is nu zo nov 19, 2017 5:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Juiste kooi?
BerichtGeplaatst: di maart 03, 2015 4:04 pm 

Hallo,

Ik heb een kooi met de afmetingen:L 84 x B 48,5 x H 50 cm. Mijn vraag nu je ziet dat kooien vaak veel hoger zijn, zodat ratten kunnen klimmen. In deze huidige kooi is het voor mij makkelijke mogelijk meerdere verdiepingen te maken dan wel niet boven elkaar. Het is voor twee ratjes.

Ik was van plan een paar foto's erbij te plaatsen, maar ik heb geen idee hoe? :eh:

Profiel  

Berichttitel: Re: Juiste kooi?
BerichtGeplaatst: wo maart 04, 2015 7:46 pm 
Site Admin

Ik ben wel benieuwd naar foto's. Hier is een linkje met uitleg over hoe je foto's kunt plaatsen: viewtopic.php?f=27&t=12683

De kooi is helaas te klein als permanente huisvesting. Je kunt dat o.a globaal uitrekenen met een kooiencalculator (http://www.fancyratsforum.co.uk/calcula ... ecalc.html), maar zowel qua hoogte als qua bodemoppervlak is de ruimte wat karig. Ratten klimmen inderdaad graag, een hoogte va 70 cm is voor 2 ratten wel het minimum. Als je handig bent kan je zelf een extra kooi aan je huidige koppelen, maar je zou ook op bv. Marktplaats kunnen kijken naar een tweedehands Ferplast Jenny. Die zijn heel geschikt voor 2 ratten en vaak voor weinig geld te koop. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 04, 2015 8:38 pm 
Moderator

Ik vlog Jill, je kooi is helaas te klein.

Je zou hem wel kunnen houden als ziekenboeg of kooi voor introducties. Wij hebben daarvoor ook twee lagere en kleinere kooien staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 05, 2015 12:23 am 

http://s1380.photobucket.com/user/dadingdong/library/

Ik hoop dat hierop twee voorbeeld waaraan ik als indeling dacht. Ik denk dat jullie gelijk hebben kwa hoogte, maar aan oppervlakte moeten ze ruimte genoeg hebben? Zal ongeveer wel de minimale oppervlakte zijn. Staat ook aangegeven op meerdere rattery sites.

Ik zal kijken naar een andere kooi of een andere kooi eraan koppelen. Aangezien we er wel vijf thuis hebben staan. Tips welkom :D

Bedankt voor de reacties!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 05, 2015 12:31 am 

Ik heb die calculator even gebruikt. Ik heb een kooi van 75x75x90 en de calculator geeft 7 ratten aan?! Ja in centimeters berekent. Is dat niet ontzettend veel? haha

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 05, 2015 12:50 am 
Opperfikkiestoker

Hoi, Ik heb je foto's even bekeken. Ik vind je inrichting erg leuk, alleen zie je wel dat de kooi echt te laag voor ze is. Ratjes vinden het geweldig om lekker te klimmen. Een andere kooi hierop maken kan wel denk ik. Maar hierbij moet je oppassen dat je dan geen tralie verdiepingen maakt want dat is erg slecht voor de pootjes. Dus dan zou je het dak van deze kooi weg moeten knippen denk ik? Of nouja, dat is wat bij mij opkomt.
Houten plateau's kunnen wel gaan stinken (urine die erin trekt), hou daar rekening mee. Daarom gebruikt bijna iedereen plastic verdiepjes van ferplast, deze zijn van plastic en passen in vrijwel elke (geschikte) kooi.

Wat betreft de calculator, dat is maar een wiskundige formule. Ik zou het als leidraad gebruiken maar niet als heilig beschouwen ;) 75 bij 75 is een behoorlijk oppervlakte en 90 hoog is ook leuk hoog. Dat is een best grote kooi en goed ingericht zou ik idd ook zeggen rond de 6-8 ratjes. Mede afhankelijk van je inrichting (maar die ziet er leuk en vol uit) en de activiteit van je ratjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 05, 2015 10:34 am 
Site Admin

dadingdong schreef:
. Ik denk dat jullie gelijk hebben kwa hoogte, maar aan oppervlakte moeten ze ruimte genoeg hebben? Zal ongeveer wel de minimale oppervlakte zijn.

De bodemoppervlakte kan er inderdaad mee door, ik bedoelde vooral de combinatie bodemoppervlak+hoogte die jouw kooi aan alle kanten (net) te krap maakt. Als een kooi flink de hoogte in gaat, zoals bij een voliere, compenseert de hoogte het mindere bodemoppervlak. Net zoals veel bodemoppervlak kan maken dat een kooi best 10 cm lager mag zijn om nog geschikt voor ratten te zijn. Maar als je aan alle kanten ruimte tekort komt of net op het minimum zit is het te klein, dat bedoelde ik er mee. :) Het bodemoppervlak van jouw kooi is in ieder geval het minimum.

Om uit te bouwen zou je het dak er af kunnen halen (of de tralies bedekken, lopen op tralies is inderdaad erg slecht voor ratten) en er een kooi op maken zodat je de hoogte in gaat (minimaal 70 cm hoog) en dan heb je een mooi formaat kooi voor je ratten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]