Het is nu za nov 25, 2017 9:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2015 6:21 pm 

hoi iedereen

graag had ik opnieuw 2 ratjes in huis haalt maar ik ben bang dat het verkeerd zal lopen met mijn 7 poezen in huis.
ik heb hier een groot aquarium staan en 3 poezen doen niets liever dan de vissen te proberen te pakken, ze kunnen er natuurlijk niet aan want dit zou ik nooit toestaan maar ze mogen van mij wel bij het aquarium zitten.
vissen zitten achter glas, ratjes slechts achter tralies...
graag hoorde ik de mening van mensen die ratjes en katjes hebben.
ik heb bij zooplus een mooie kooi gezien waar ik extra draad om zou doen maar wat hebben de ratjes er aan als ze altijd in de kooi zouden moeten blijven. :nee:
enkele jaren geleden had ik (voor korte tijd) dwerg hamstertjes die heb ik moeten weggeven omdat Goofy de kooien in de grond smeet zelfs nadat ik ze had vastgemaakt in een gesloten boekenrek.
dus voor ik nu ratjes koop wil iets meer voorbereid zijn; de kooi "kunnen" ze niet de grond in gooien want hij staat op wieltjes en is 1m40 hoo. maar toch ben ik nog een beetje bezorgd.

ik las ook dat hennepvezel heel goed is als bodembedekking en sommigen geven als mening dat het ook goed ruikt. als ik denk aan hennep denk ik aan cannabis, ruikt het dan naar een cannabisplant? klopt het ook dat ik het best eerst 24u invries omdat er mijt op kan zitten? en voor het in de kooi mag eerst lichtjes besproeien met water omdat het beter urine opneemt?

ik ben al bijna een week aan het twijfel. in mijn hoofd gaat het van: wel, niet, wel , niet, wel, niet, ja, neen, ja, neen, ja,...
ik vind het super leuke diertjes maar wil niet dat het verkeerd zou lopen.

alvast bedankt voor jullie tijd en hulp :aai:

groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2015 9:11 pm 
Moderator

Hennepvezel ruikt niet naar wiet. Het ruikt gewoon een beetje naar zaagsel als ik het goed herinner.
Toen wij het nog gebruikten vroren we het niet eerst in, maar spoten het wel een beetje vochtig met een plantenspuit.

Wij gebruiken nu kartonbedding zoals ecobed, ecobale, finacard ect

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2015 11:53 pm 

Hennepvezel ruikt inderdaad niet naar wiet :D Ook ik spoot het eerst iets in met de plantenspuit maar het vliegt wel zo de kooi uit.

Ik heb hier 2 katten en 2 honden rond lopen. De katten talen er totaal niet na. Alleen als er nieuwe opvangers zijn gaan ze even kijken maar verder niet. In mijn eigen kooi (een zelfbouw) zit hokjesgaas. Hier zou ik dan wel voor kiezen. Waarom? omdat door de meeste kooien door de horizontale tralie, de staarten buiten de kooi kunnen komen. Met hokjes gaas kan dit veel minder snel (ik heb het nog niet gezien). Mijn honden "happen" ook regelmatig richting de kooi maar er is hier nog nooit iets gebeurt. Had de kooi horizontale tralie gehad, had ik denk ik al wat ratjes zonder staart gehad.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 24, 2015 9:11 am 

dank u Marjoleine en Mandy voor jullie vlugge en waardevolle reactie :buiging:

ik zou dan toch maar voor die ecobed gaan mits hennepvezel een beetje naar zaagsel ruikt en er vlug uitvliegt.
ik hoop jullie binnenkort mijn nieuwe lieverdjes te kunnen voorstellen :D

groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2015 1:40 pm 

Hier zitten ze om die reden achter glas. Toen de katten nog klein waren klommen ze steeds op de kooi en ik had de hele kooi dichtgebouwd met extra gaas. Dat was meer een bunker en ik zag de ratten bijna niet meer dus dat was ook niet echt wat :P Toen een terrarium gekocht en sindsdien wil ik niet anders meer. We hebben nu nog 1 kat maar die vind de ratten eerder eng dan interessant. Als ik een rat op schoot heb en ze wil op de bank liggen is ze ook weg zodra ze de rat ziet. Ik kan nu ook rustig een konijnenkooi neerzetten met ratten er in (ziekenboeg) en daar kijkt ze ook niet naar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2015 6:16 pm 

dank je jinX voor uw ervaring :D

ik heb al mijn kooi besteld normaal zou ik die morgen of overmorgen ontvangen.
gisteren heb ik mijn ratjes gekocht die heb ik nu in een omgebouwde grote kast zitten met gaas ervoor gestoken.
VOORLOPIG gaat alles goed, ik laat de ratjes nu een paar dagen rustig wennen en haal ze nog niet uit hun "kooi" wel laat ik hen aan me hand ruiken en streel ik ze eventjes een paar keer op een dag maar laat ze verder met rust.
de poezen zitten rustig rond de "kooi" ze komen alleen van hun plaats om te eten en daarna gaan ze terug bij de ratjes zitten.
ik heb ze nog nooit zo braaf en stil weten zijn :whaha:
gelukkig hebben ze nog niet aan het gaas gehangen wat voor mij al een goed teken is.
onze Tisha is helemaal niet geïnteresseerd in de ratjes die blijft zoals gewoonlijk rond mij hangen :hug:
ik hoop in de loop van volgende week mijn eerste foto's van me nieuwe schatjes te kunnen maken en aan jullie te tonen, ik vind ze echt prachtig en schattig :jippie:

groetjes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]