Het is nu wo nov 22, 2017 7:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 4:07 pm 

Lieve mensen,

Het eten dat onze heren krijgen is uit het assortiment van de Welkoop. Wat is een goed alternatief voor (Kenner) dwergkonijnenvoer met kattenbrokjes? De nieuwe Welkoop mixen voor knaagdieren was in ieder geval de 'knaagdierenvoer gemengd' variant heel erg tegengevallen. Ze hebben ook een tijdje JRfarm basid food (= JR ratten smulpartij van Zooplus) gehad en dat vonden ze erg lekker en zag er ook leuk uit. Dit was wel ietwat duurder.
Ik zag een heleboel mensen die RatRations gebruiken, maar welke dan, want daar zijn er zoveel van :-) En is het niet vervelend om daarnaast nog supplementen te moeten geven?
We wonen in Wageningen, dus qua winkels valt het tegen en online bestellen lijkt me dus wel de reƫelste optie geworden.

Oftewel nu ik moet overstappen, zie ik door de bomen het bos niet meer. :confused: En ik wil natuurlijk de heren blijven verwennen. Naast dit droogvoer krijgen ze ook af en toe (regelmatig...vrijwel dagelijks) verse dingen uit de keuken, en ze eten altijd alles schoon op. :rattig:

Alvast hartelijk dank voor de mogelijkheid om dit te vragen en het mogelijke meedenken/-delen van jullie ervaring.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 4:36 pm 
Site Admin

Qua 'makkelijk' verkrijgbaar voer vind ik Supreme Science Selective de beste optie. Wel erg saai voor de ratten omdat het maar 1 brokje in 1 smaak is. Hoeft geen probleem te zijn als je er genoeg vers in veel variatie naast geeft.

Als je online bestellen geen punt vind is Ratrations een goede optie. :knikt: Houd dan wel rekening met een (erg) lange levertijd, dat vind ik zelf wel een flink nadeel. Hangmatjesenzo.nl verkoopt sinds kort ook een kwalitatief goed mengvoer, zeker een aanrader en wat betere en snellere service. Bij beide moet je dus supplementen gebruiken, al ondervang ik dat tegenwoordig vooral door ze ook 1/10 deel van hun droogvoer Science Selective te geven. Als ik supplementen geef doe ik dat 1-2 keer per week omdat ze hier verder ook veel vers krijgen. Het is niet veel gedoe hoor, zeker niet als je kiest voor de varianten die je door het drinkwater kunt mengen. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 18, 2015 4:53 pm 
Opperfikkiestoker

Ik vind sciense selective geen goede optie voor langere tijd. Jij zou toch ook niet elke dag hetzelfde/zelfde smaak willen eten? Nou, ratjes ook niet. Dat zijn echte lekkerbekken. SS erbij, of ergens door gemengd vind ik een totaal ander verhaal.

Maar als je in de richting wil blijven van het (dwerg) konijnen voer, kun je ook gaan voor Teurlings dwergkonijnen voer. Daar zitten geen biks in (die worden niet gegeten door ratten maar zitten wel veel in konijnenvoer). http://www.drdknaagdierwinkel.nl/teurli ... 15-kg.html

Verder vind ik ratrations ook super voer, het supplementeren ernaast hoeft niet elke dag. Als je ze ook veel verse groenten/gevarieerd te eten geeft dan loopt het wel los. Dan kun je bijvoorbeeld 1 keer in de week (als je de kooi verschoont ofzo) ze een flesje water met supplementen geven en verder gewoon water. Ik zou even kijken naar jou ratjes. Hoe oud zijn ze? En daar het voer op aanpassen, grofweg is er voer voor zogende vrouwtjes en rittens (dit wordt vaak in de rattery gegeven, of een ander voer met met hetzelfde doel, rittens snel en goed laten groeien), voor alle ratjes en voor oudere ratjes. Dus zijn je ratjes tegen de 1,5-2 jaar dan zou ik mss al kijken naar het voer voor oudere ratten en anders voor voor alle ratjes geven. Er zijn een paar 'soorten' maar deze zijn allemaal even 'goed' het verschil zit hem gewoon in de gebruikte ingredienten. Ander smaakje dus, qua voedingsstoffen is het gelijk. En je kunt bijv kiezen of je met of zonder knoflook wil (schijnt heel gezond te zijn maar sommige mensen vinden het niet lekker ruiken, ik heb er persoonlijk geen last van).
Het grote nadeel van ratrations is echter de service en de levertijd, zoals Jill al aangaf. Het voer van hangmatjes enzo ken ik niet, wel is het op basis van dezelfde 'richtlijnen' als het voer van ratrations en hoor ik hier tot nu toe positieve geluiden over.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes met de keuze.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2015 3:04 pm 

Hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide reacties.
De heren Bonk, Tuck en Splinter zijn ongeveer 19maanden. We overwegen binnenkort misschien 2 jongere mannen erbij te nemen (van ongeveer 6 maanden), dus de afweging was ook over het afbouwen van de dierlijke eiwitten (wat makkelijk is als je ze zelf toevoegt). Ook daar hebben jullie eigenlijk antwoord op gegeven.
Waarschijnlijk ga ik gewoon afwisselen tussen wat jullie aanraden (RatRations en van Hangmatjes enzo), eerst (tijdelijk) maar met SS erbij als toevoeging, dat vond ik een reuze slim idee. Vooral om eerst te zien wat het meest in de smaak valt. De afwisseling vinden ze misschien ook wel zo leuk :D
Ik vind het er in ieder geval wel lekker gevarieerd uitzien. (Dan valt de Teurlings toch wat tegen, sorry). Ze gaan ook nog even de muesli voor knaagdieren van de Welkoop uitproberen, maar jullie alternatieven klinken smakelijker.
Gelukkig kan het bijna niet verkeerd gaan als er gevarieerd wordt en ik ben blij met het online aanbod :)
Nogmaals hartelijk dank, ook zeker voor de helderheid. Ook namens Bonk, Tuck en Splinter, die vast gaan smullen. :rattig:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 4:45 pm 

Garvo Konijnenmelange is ook een goeie.
Ik zou er trouwens geen kattenbrokjes bij geven.

Voor de eiwitten af en toe een eitje, visje, yoghurt, kip e.d. is voldoende voor volwassen ratten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]