Wat fijn dat jij je om het diertje bekommert!
In welke omgeving woon je? Ook ik zou je willen aanraden om contact op te nemen met een opvang. Dan kan de leeftijd van het ratje geschat worden, het geslacht worden bepaald als dat nog nodig is en er een inschatting van de conditie van het diertje gemaakt worden.
Een buitenverblijf moet in theorie kunnen, maar er moet dan altijd beschutting tegen zon of juist regen/kou zijn en kijk inderdaad erg uit met wilde ratten. Dat zijn meester in-en uitbrekers, dus een buitenverblijf moet echt solide zijn. Hout/plastic/kunststof is een eitje om doorheen te knagen (ook voor tamme ratten trouwens), dus aluminium zou wel mijn vereiste zijn als ik een buitenverblijf zou maken. Ook voor je rat(ten) zelf, je moet er niet aan denken dat ze uitbreken en ergens buiten lopen.
Nog even over dit:
wendela schreef:
Ik heb nl niet bewust gekozen voor een ratje (is op mijn pad gekomen), maar als ik er 1 bij neem die jonger is, dan moet ik steeds ratjes blijven houden als de oudere sterft, aangezien ze liefst niet alleen gehouden worden.
Een leeftijdsgenootje zoeken is om allerlei redenen aan te raden, maar helaas kan je er bij levende wezens niet op rekenen dat ze rond dezelfde tijd overlijden en zal er in de praktijk vrijwel altijd een ratje alleen overblijven. Het gaat zelden zoals je verwacht, ratten zijn kwetsbare diertjes. Houd daarom ook rekening met flinke dierenartskosten.
Het hoeft overigens geen probleem te zijn, bij een goede opvang mag je een ratje terugbrengen als de ander overleden is en je geen nieuwe ratten aan wilt schaffen (bij een goede opvang moet dit zelfs, ze willen niet dat ratten alleen zitten). Ook werken sommige opvangen met zogenaamde 'leenratjes' en kan je een ratje lenen als gezelschap tot je eigen overleden is. Kortom, er zijn allemaal opties.