Het is nu zo nov 19, 2017 6:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ratjes buiten houden
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 2:01 pm 

Iedereen nogmaals bedankt voor alle reacties.

Het lijkt erop dat dit verhaal een wending gaat krijgen. Vanochtend liep ik met het ratje, Boaz genaamd, over straat en ik sprak iemand uit een andere straat die ook haar hond altijd uitlaat op hetzelfde veld. Ze vertelde dat ze iemand had gesproken, op het veld, die OOK een ratje heeft gevonden daar. 1 + 1 = 2 lijkt me, die zijn vast samen daar losgelaten. Die vrouw heeft hem ook mee naar huis genomen en had gezegd dat ze hem dan maar zou houden.

Ik weet niet wie het is, maar kom er wel achter. Dit zou betekenen dat mijn Boaz naar haar gaat (als zij dat wil natuurlijk) of dat die van haar bij mij komt. Dat zou geweldig zijn he?

Nog even een andere vraag: hoe vaak pakken jullie je ratje uit zijn kooi om er mee rond te lopen of om hem zelf te laten rondlopen? En als ik Boaz uit zijn kooi haal en hem zijn gang laat gaan, merk ik dat hij steeds een beetje urine laat gaan. Is dat normaal (een soort afzetten van zijn territorium) of zou hij wat mankeren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 10:19 pm 
Site Admin

Het zou heel fijn zijn als ze inderdaad bij elkaar hoorden en weer samen kunnen. :knikt: Let er wel ontzettend goed op of beide ratten van hetzelfde geslacht zijn. Niet zelden houden mensen verschillende geslachten samen, bewust of uit onwetendheid, dus ga er niet zomaar vanuit dat ze wel van hetzelfde geslacht zullen zijn als ze samen gedumpt zijn. Ook bestaat natuurlijk de kans dat ze toch niet bij elkaar horen, pak een koppeling dus wel voorzichtig aan en zet ze niet direct samen in een grote kooi. Tips voor introducties zijn hier te vinden: http://ratjes.nl/introductie

Het druppelen van urine is normaal gedrag, dat is inderdaad markeren bij ratten. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 07, 2015 9:08 pm 

Vanochtend de dame gesproken die het andere ratje heeft gevonden en we hebben afgesproken vanavond te introduceren. Ze is zojuist geweest. We hebben eerst de kooi goed schoongemaakt. Vervolgens de ratjes in de badkuip gezet, dit ging wonderbaarlijk goed. Hadden weinig oog voor elkaar, wilden er alleen maar uit :D
Toen hebben we ze samen in de buitenren gezet die ik nog had staan. Daar vertoonden ze op een gegeven moment alle verschijnselen van een introductie. Achter elkaar aan rennen, met de kont duwen tegen de ander, op de achterpootjes staan en 'boksen' en daarbij het nodige gepiep. Dit steeds met vlagen, tussendoor deden ze ook hun eigen ding.

Toen de ratjes in de schoongemaakte kooi gezet. Dit werd niet echt goed geaccepteerd door mijn ratje, ze sprongen echt op elkaar en alles wat het andere ratje deed (eten, drinken, snuffelen etc.) werd door mijn ratje gelijk de kop ingedrukt.

Ze heeft nu het ratje weer mee naar huis genomen en morgenochtend gaan we het weer proberen. Ik durf zo de nacht niet in te gaan, ben bang dat het vannacht uit de hand loopt en ik morgen iets vreselijks aantref.

Wat zijn jullie meningen over bovenstaande? Is dit op de juiste manier aangepakt en zou het goedkomen tussen beide ratjes? Ik had verwacht dat het een warm wederzien zou zijn, maar het was alles behalve dat.

Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 07, 2015 9:44 pm 

Ik zou denken dat ze elkaar toch niet kennen.
Ik heb hier ventjes bij elkaar terug gezet die 3 weken uit elkaar waren en dat was gelijk weer dikke mik.
Geen problemen.
Een intro begint in een duna.
Daar laat ik ze 1 tot 2 dagen in zitten, het ligt er aan hoe het gaat.
Daarna zet ik ze in een ferplast mary en als dat goed gaat krijgen ze een open hangmat erin.
Na een paar dagen zet ik ze pas als het goed gaat in het grote hok met een open hangmat.
Een beetje een beknopte uitleg van een intro, maar ik denk dat er wel meer hier op het forum er over te vinden is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2015 9:13 am 
Site Admin

Weten jullie heel, heel zeker dat beide ratjes van hetzelfde geslacht zijn?

Verder: Qua scenario's is alles mogelijk. Misschien waren de ratjes wel van dezelfde eigenaar en op dezelfde plek gedumpt, maar wellicht zaten ze daar ook niet samen. Misschien is het toeval. Hier in de buurt zijn ook een paar beruchte dumpplaatsen voor dieren, lang niet alles wat er gedumpt wordt hoort bij elkaar natuurlijk.

Normaal gesproken kennen ratjes elkaar na een paar weken zeker nog. Wel is het zo dat deze ratjes onder flink wat stress hebben gestaan de afgelopen tijd (gedumpt, nieuw huis, alleen zitten) dus dat kan meespelen in hun reacties. Mocht je een nieuwe poging gaan doen, zie je dan kans om het te filmen?
Tot slot is het sowieso niet handig om bij een introductie de ratjes vrijwel direct in een grote kooi te zetten. Kennismaking op neutraal terrein als een badkuip is prima, maar wat Annet al schrijft: Daarna in een kleine kooi zoals een duna en van daaruit opbouwen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2015 12:11 pm 

Hebben jullie nou nog gecontroleerd of de ratten van hetzelfde geslacht zijn? :confused:

Het is in de meeste gevallen ook niet handig om ze bij elkaar te zetten maar dan weer uit elkaar te halen. Ze hebben dan geen kans om goede ervaringen op te bouwen en hebben alleen negatieve ervaringen met elkaar, dat helpt natuurlijk niet.

Lees je eerst even goed in over het doen van een introductie, anders wordt het inderdaad best lastig. Als je het goed aan pakt hoeft het helemaal geen probleem te zijn en kunnen de meeste ratten gewoon bij elkaar. :knikt:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]