Het is nu za nov 25, 2017 1:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ratje wil niet uit kooi
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 4:10 pm 

Hallo rattenliefhebbers. Sinds vandaag ben ik lid van dit forum. Een aantal jaar geleden heb ik jaren ratjes gehad en ook een paar nestjes gehad. Door man en kinderen gestopt, maar sinds een week heb ik weer 1. Volgende week komt er 1 of 2 ratjes bij. Mijn probleem is dan ook dubbe,. Ik heb nu een vrouwtje van een maand of 4. Ze heeft al een poos alleen gezeten voordat ik haar in huis nam. Ik kan haar prima aaien en ze laat zich redelijk oppakken. Het probleem is wel dat als ik haar bij me neem op de bank, ze gelijk terug rent naar haar kooi en er niet meer uitkomt terwijl de hele dag haar deurtjes openstaan. Ik weetniet hoe ik hiermee moet omgaan. Haar gewoon haar gang laten gaan if haar juist dwingen bij me te blijven zitten? En waar doe ik dan verstandig aan, om 1 of 2 rittens erbij te nemen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 4:27 pm 
Opperfikkiestoker

Waarschijnlijk is ze juist eenzaam en bang. Dus ja, er moeten (liever nog gisteren dan vandaag) andere ratjes bij. Maar als ze al langere tijd alleen heeft gezeten (heel haar leven?) kan het zo zijn dat ze niet meer precies weet hoe ze met andere ratten om moet gaan. Dit kan dus wel eens (tijdelijke) problemen geven.
Ik weet niet waar je andere ratjes vandaan komen, maar (kleine) rittens lijkt mij geen goed idee. Beter kun je een iets ouder ratje nemen (net zou oud al zij), die heeft wat meer 'body' dan een ritten van 6 weken. De kans dat het mis gaat en de rittens verwond zijn is dan veel groter. En omdat ze nog zo klein zijn, zijn ze kwetsbaar dus zijn ze ook eerder in levensgevaar.

Ik zou het koppelen overlaten aan een goede opvang. Dit is (waarschijnlijk) geen gewone introductie en iemand met veel ervaring is dan wel aan te raden.

Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 4:49 pm 

Bedankt voor je reactie. Ze heeft niet haar hele leven alleen gezeten. Sinds een maand ongeveer. Ze speelt ook niet, ligt heel de dag te slapen, dus denk inderdaad dat ze niet zo goed weet wat ze moet doen. De andere rat komt pas over een week. Bij een betrouwbaar adres vandaan. Maar zal ik er dan 1 of 2 bij nemen? Het is nietde bedoeling dat die andere 2 het gezellig hebbe en muis alsnog in haar eentje zit. Vond het zo zielig fat ze alleen zat bij dat adres waar ik haar vandaan heb dat ik het niet kon laten ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 5:29 pm 

Hou er rekening mee dat rittens wel een leeftijdsgenootje nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen, weet niet hoe oud je meisje is en hoe oud de nieuwe rat(ten) zullen zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 5:36 pm 

Muis is ongeveet 4 maanden en de rittens zouden rond 6 weken zijn. Verder is ze hee, lief en als ze bij me zit gaat ze zich ook gewoon zitten wassen enzo. Denk dat ze gewoon een maatje mist

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 9:12 pm 
Opperfikkiestoker

Bij rittens wordt een maximaal verschil van 2 maanden aangehouden. Dus in dat geval zou je moeten gaan voor 2 rittens.

Maar ik zou uberhaupt niet gaan voor 2 rittens. Ze is nu 4 maanden en ze zit al een maand alleen, dan heeft ze dus ongeveer vanaf dat ze was geplaatst (mag aannemen dat een fokker een ratje niet alleen houd/plaatst) alleen gezeten. Dan zie je vaak dat ze geen 'rats' meer spreken. Ze zal misschien flink moeten wennen weer met ratjes om te gaan.

Vera schreef:
(...) Maar als ze al langere tijd alleen heeft gezeten (heel haar leven?) kan het zo zijn dat ze niet meer precies weet hoe ze met andere ratten om moet gaan. Dit kan dus wel eens (tijdelijke) problemen geven.
Ik weet niet waar je andere ratjes vandaan komen, maar (kleine) rittens lijkt mij geen goed idee. Beter kun je een iets ouder ratje nemen (net zou oud al zij), die heeft wat meer 'body' dan een ritten van 6 weken. De kans dat het mis gaat en de rittens verwond zijn is dan veel groter. En omdat ze nog zo klein zijn, zijn ze kwetsbaar dus zijn ze ook eerder in levensgevaar.

Ik zou het koppelen overlaten aan een goede opvang. Dit is (waarschijnlijk) geen gewone introductie en iemand met veel ervaring is dan wel aan te raden.

Succes!

Dit stuk is nog steeds van toepassing. En met heel haar leven alleen bedoel ik dus vanaf dat ze het nest verliet (ze is nog niet heel oud natuurlijk), dus dat lijkt hier wel zo te zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]