Het is nu zo nov 19, 2017 4:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2016 12:14 pm 

Mijn ratjes Muisje heeft al een tijdje last van mijt. We hebben medicijnen gegeven aan haar en alle andere ratten, de kooi compleet schoongemaakt...

De wondjes zijn aan het genezen. Maar Muisje heeft tussen haar voorpoten een grote 'bobbel' zitten. Een zachte, flexibele, duidelijk zichtbare bobbel.
Ze lijkt er geen last van te hebben, maar alsnog maak ik mij zorgen.
Ik heb gelezen over opgezette klieren en tumoren, maar ik weet nog steeds niet zeker wat het is.
Iemand dan wel?
Zijn er dingen tegen te doen? (Liefst zonder dierenarts! Maar ik denk niet dat dat kan...)

Muisje, Snow, Kawaii en Fretdie zal ik niet vergeten

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2016 12:23 pm 

Ik persoonlijk zeg altijd, met bultjes zo snel je kunt naar de dierenarts en vooral niet zelf gaan klooien,
Een abces moet open en schoongemaakt worden (als je dat nooit aan de hand hebt gehad door een DA dus) en is het een tumor is het zo weg gehaald door een goede DA .
Waarom wil je liever niet naar een dierenarts? , met ratjes zit je helaas vaak bij de dierenarts als je pech hebt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2016 7:57 pm 
Opperfikkiestoker

Klinkt als een melkkliertumor. Zo snel mogelijk weg laten halen bij een ratkundige dierenarts (heeft ervaring met het opereren van ratten en werkt met volledige gasnarcose).
Ik zou meteen de eierstokken ook weg laten halen (grootste risico van de operatie is de kundigheid van de dierenarts (maar daar kun je een goede DA op uitkiezen) en de narcose en voor het bultje is ze toch al onder narcose). Deze tumoren zijn meestal hormoon gereguleerd en met het weghalen van de eierstokken is er een veel kleinere kans op het terugkomen van de tumoren. Eveneens verklein je de kans op een BMO (baarmoeder ontsteking) ook tot haast nihil.

Niet wachten tot de bult te groot wordt, ze kunnen snel groeien en hoe kleiner, hoe makkelijker weg te halen.
Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 30, 2016 8:18 am 

Inderdaad wat Vera zegt.
Vergis je er niet in hoe enorm hard een tumor kan groeien!
Ratjes laten helaas niet goed zien als ze er last van hebben, zie je wel gedragsverandering ben je eigenlijk al aan de late kant.
Ik heb ooit 1 ratje gehad, die vanwege meerdere redenen, niet operabel was. Ze is altijd blijven rondhupsen met de tumor en het leek haar niks te doen. Toch op een gegeven moment de knoop doorgehakt en haar te laten gaan. Bleek bij de dierenarts wel dat ook ik al aan de late kant was. Ik heb nooit wat aan haar gemerkt. Ze liep dezelfde dag nog over de bank te racen!

R.i.p.: Sam, Ixy, Zelda, Dazzle, Bailey, Hailey, Betsy, Sisy, Ginger & Jikkie

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]