Het is nu di nov 21, 2017 2:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2016 4:58 pm 

oeps kan mijn bericht niet aanpassen.

Stel dat ik nu wel een ratje bij jullie vandaan had gekregen en hulp / begeleiding zouden geven. In zo'n herhaaldelijk geval (waar ik inmiddels ook van geleerd heb) zou ik jullie bijvoorbeeld kunnen bellen voor advies. Dan had ik wel de juiste informatie gehad. Zou ik eventueel bij echt zulke hoge nood, iemand kunnen bellen om hierheen te komen om het beestje op te halen en in te laten slapen. Ik moet dan dus wel weten dat die nood zo hoog is, voordat ik dergelijke stappen kan ondernemen. Ik was onwetend en heb me laten informeren en die informatie was niet juist of niet volledig waardoor ik niet adequaat heb kunnen reageren en dat vind ik echt heel erg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2016 11:45 am 

Je hebt weinig ervaring met ratjes, oke. Maar benauwdheid is bij alle diersoorten spoed. Dat zul je ook op elke website van dierenartsen lezen. Bovendien is een dierenarts, die via de telefoon kan beoordelen dat er 'niets meer aan te doen' is, op z'n zachts gezegd eigenaardig. Zo'n uitspraak klopt ook nooit, want als uit onderzoek zou blijken dat het ratje sowieso niet meer beter kan worden (als op een röntgenfoto te zien is dat de longen vol tumoren zitten bijvoorbeeld), dan kies je voor inslapen. Dus 'niets doen' is bij benauwdheid nooit een optie. Ook als je helemaal geen verstand van ratten en hun ziektebeelden hebt, is er altijd nog zoiets als 'common sense' en ik kan me voorstellen dat Jill moeite heeft met jouw passieve houding hierin. Feit is dat veel dierenartsen weinig van ratjes weten. Het is dan aan ons om door te pakken. Tip: bel geen dierenarts buiten openingstijden met een heel verhaal over je rat, maar begin met 'Ik wil een afspraak maken'. Hij/zij zal dan wel globaal willen weten waarom. 'Ze is benauwd', volstaat. De rest komt later wel. Zo kom je veel zelfverzekerder over en zo geef je geen kans om je te laten afpoeieren.

Ook nu lijk je af te wachten of wij met een oplossing komen. Je hebt nee gehoord van Rian, je hebt nee gehoord van Jill en dat was het? Neem contact op met opvangen en fokkers, plaats oproepjes op fora en in FB-groepen. Je kunt op MP zoeken naar een oepsnestje in de buurt als reizen problematisch is. Ik vind dat Rian je hierbij actief hoort te helpen. Heeft ze ook aangeboden je ratje terug te nemen?

Succes! Ik vind dat ze al veel te lang alleen zit, dus ik hoop toch dat er (snel!) een oplossing komt.

sterredag schreef:
Ik heb begrepen dat de levensduur van een rat uit de dierenwinkel velen jaren korter is dan uit een rattery.

Even nieuwsgierig hoor, maar hoe oud denk jij dat een rat gemiddeld wordt?
Besef je dat ik nu naar de dierenwinkel kan lopen, twee ratjes kan kopen, ze een nestje kan laten krijgen en mezelf rattery kan noemen? Die benaming zegt helemaal niets. En inderdaad, de meeste ratjes in de opvang zijn afkomstig uit dierenwinkels/van broodfokkers, maar daar kunnen zij ook niks aan doen, ze verdienen allemaal een huisje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2016 1:47 pm 

Bloes schreef:
Je hebt weinig ervaring met ratjes, oke. Maar benauwdheid is bij alle diersoorten spoed.

Ook nu lijk je af te wachten of wij met een oplossing komen. Je hebt nee gehoord van Rian, je hebt nee gehoord van Jill en dat was het? Neem contact op met opvangen en fokkers, plaats oproepjes op fora en in FB-groepen. Je kunt op MP zoeken naar een oepsnestje in de buurt als reizen problematisch is. Ik vind dat Rian je hierbij actief hoort te helpen. Heeft ze ook aangeboden je ratje terug te nemen?

Succes! Ik vind dat ze al veel te lang alleen zit, dus ik hoop toch dat er (snel!) een oplossing komt.

Even nieuwsgierig hoor, maar hoe oud denk jij dat een rat gemiddeld wordt?
Besef je dat ik nu naar de dierenwinkel kan lopen, twee ratjes kan kopen, ze een nestje kan laten krijgen en mezelf rattery kan noemen? Die benaming zegt helemaal niets. En inderdaad, de meeste ratjes in de opvang zijn afkomstig uit dierenwinkels/van broodfokkers, maar daar kunnen zij ook niks aan doen, ze verdienen allemaal een huisje.

Ik heb dan ook absoluut geleerd van de situatie Bloes, mocht ik nog een keer hiermee in aanraking komen zal ik dus ook anders handelen. Ik ben op zoek gegaan naar meerdere opvangen binnen een reisafstand van 1 uur reizen/80 km ongeveer dat zijn er niet veel want degene in de buurt is ermee gestopt. Ik heb gevraagd of men opvangen wist op meerdere plekken. Den Haag is gewoonweg niet haalbaar voor me. Hoewel ik het zelfs nog overwogen heb. Ik heb ook nog meerdere ratteries benaderd of bekeken voor nestjes. En nee het aanbod om het ratje terug te nemen heb ik niet gekregen. Ook heb ik oproep op FB groep geplaatst en hier op dit forum dus bijvoorbeeld ook.

Hoe oud een ratje gemiddeld wordt afhankelijk of het van een dierenwinkel komt of rattery verschilt dat, tussen de 2 en 4 jaar (4 is wel heel oud) En zo bekeken is de mijne al bijna 2,5 jaar.

Maar kortom als ik het nu goed begrijp, ondanks dat marktplaats en dierenwinkel altijd afgeraden wordt, het in mijn geval juist wel aan te raden is als andere opties niet beschikbaar zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2016 4:59 pm 

Voor mij is het prioriteit dat het ratje niet meer alleen zit. Wat andere mensen dan wel of niet oke vinden, zal me een biet zijn. Maar heb je ook contact gehad met Ineke (Rattenopvang Leusden), Jet (Rattenopvang Ratjetoe, Amersfoort) of Miriam (Rattenopvang Rathalla, Tilburg)? Ook als ze in april geen geschikte ratjes hadden, kan dat nu wel het geval zijn. Je kunt nooit voorspellen wat er binnenkomt. Gewoon opnieuw vragen dus. Jongere vrouwtjes kunnen ook he? Of een mannelijk castraatje.
Ik weet niet precies waar je woont en wat haalbaar zou zijn. Soms zitten er ook wel ratjes in honden- en kattenasiels of in knaagdierenopvangen. Die vind je dan via ikzoekbaas.dierenbescherming.nl. En ja, op Marktplaats (als het echt niet anders lukt).

Een ratje van 2,5 jaar is al behoorlijk oud hoor, ik denk al wel bovengemiddeld zelfs.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2016 5:04 pm 

Goed om te lezen dat je het nu anders aan zou pakken trouwens. Vaak is de praktijk een harde leerschool. En leren van fouten uit het verleden is dapper. Ik hoop natuurlijk dat zo'n situatie zich nooit weer zal voordoen, maar met ratten moet je helaas overal op voorbereid zijn. :cry:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2016 5:14 pm 

Ratjetoe had niks en heb nu meteen ook weer gekeken en hebben op dit moment ook geen mogelijkheid (degene die ze hebben mag niet bij ander vrouwtje geplaatst hebben.
Qua afstand is dit net kantje bord, maar te doen. Tilburg is te ver.

Bedankt voor je tips, dat vind ik wat fijner dat alleen een afwijzing met als enige tip probeer den haag want die zijn minder streng. Want de rest van de opvangen zijn ook streng werd mij gezegd.

Fijn dat je meedenkt, want ik zit er best wel mee en heb ook echt getwijfeld laatst om er 1 mee te nemen toen ik toevallig in de dierenwinkel stond... maar niet gedaan, omdat iedereen overal zegt dat moet je niet doen. Je denkt dan een tip op te volgen en goed bezig te zijn en dan blijkt het tegenover gestelde.

Ik ben ook gaan kijken naar of een ander ratje erbij, of eventueel 2 jonkies erbij. Maar fokkers hadden op dat moment ook niks, ik kan zeker wel weer een rondje maken.

Nogmaals bedankt! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2016 5:37 pm 

Graag gedaan. Alleen kritiek spuien zonder alternatieven aan te dragen heeft niet zoveel zin. :)

Als je toch ergens rittens vandaan wilt halen, dan wel altijd per twee he?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2016 6:04 pm 

Kijk eens aan op MP rittens gevonden die oud genoeg zijn om weg te gaan. En toevallig 2 vrouwtjes heeft en op 6Km afstand.

:) probleem opgelost!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2016 8:21 pm 

:thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 10:28 am 
Site Admin

Ik heb helaas nu pas weer tijd om bij te lezen.

Bloes schreef:
Alleen kritiek spuien zonder alternatieven aan te dragen heeft niet zoveel zin. :)

Ik hoop niet dat je mij hier mee bedoelt. Ik heb via mail gewoon advies gegeven, o.a met de gegevens van een ratkundige DA en gegevens van opvangen met minder zorgvuldige plaatsingseisen. Ik durf van een paar andere opvangen namelijk best te beweren dat zij met de gegevens die ik uit de vragenlijst heb ontvangen ook geen ratten bij Sterredag hadden willen plaatsen, dus dan heeft het weinig zin om te verwijzen naar opvangen die dezelfde voorwaarden stellen. Dat zou alleen maar extra tijd kosten voor weer een afwijzing.
Daarnaast vind ik dat het niet primair aan mij is om advies en alternatieven aan te dragen, dat ligt veel meer bij de rattery waar het ratje van Sterredag vandaan komt, en natuurlijk bij haarzelf. De passieve houding die jij al noemt vind ik namelijk niet prettig als het om levende wezens gaat.

sterredag schreef:
En je leest overal vooral geen rat uit een dierenwinkel te halen, en vooral wel ratten uit de opvang te halen. Dus dan is dat toch geen gekke gedachte?

Dat gaat om het verschil dat je bij een opvang begeleiding krijgt bij het maken van de juiste match en de verdere introductie, en informatie hebt over het karakter en (voor zo ver mogelijk) de gezondheid van de opvanger. Bij een dierenwinkel (of Marktplaats) moet je het allemaal zelf maar uitzoeken, als een introductie misloopt zit je met ratten die niet bij elkaar kunnen en geen alternatief. Tot slot steun je de broodfok financieel door ratten in een DW/MP te halen.

Ik kan me om die redenen ook niet vinden in het advies van Bloes om op MP te kijken. Dat is riskant, qua ziektes en qua introductie als je daar geen ervaring mee hebt, maar ik hoop dat het nu toch goed is uitgepakt voor alle partijen (en dat je niet bij een notoire broodfokker in Westervoort bent geweest).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 10:31 am 

ik ben niet in westervoort geweest.

En als er meer was in die vragenlijst, zou ik dat graag alsnog horen, want ik kan niet leren van iets wat ik niet weet. Maar dat dan graag per mail.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 11:43 am 

Jill* schreef:
Bloes schreef:
Alleen kritiek spuien zonder alternatieven aan te dragen heeft niet zoveel zin. :)

Ik hoop niet dat je mij hier mee bedoelt.

Zeker niet, het was een algemene opmerking, omdat ik vaak lees dat mensen wel alles kunnen opnoemen wat iemand fout doet en geen oplossingen aandragen. Jij hebt dat duidelijk wel gedaan.

Sterredag, ik vind het nogal jammer dat je nu je verhaal op een ander forum voortzet en dat ik nu dus daar lees dat het helemaal verkeerd is gegaan met de rittens. :nee: Ik schrik echt van je onwetendheid omtrent alles wat met ratten te maken heeft. Heeft Rian je destijds niks verteld? De rittens bleken PIEPklein, dit verschil had je toch moeten opvallen als je rittens van Rapalje gewend bent. Daarnaast kun je overal op fora lezen hoe je een koppeling moet aanpakken. Ten eerste vanaf een bepaalde leeftijd/gewicht en ten tweede enorm goed opletten hoe je oudere rat reageert. Bij twijfel altijd uit elkaar halen, want rittens zijn nog zo kwetsbaar. En een ritten van 45 gram introduceren...tja, het spijt me als ik niet specifiek benoemd heb dat dat niet oke is, maar dan kom ik toch weer uit op die 'common sense' die ook nu volkomen lijkt te ontbreken. Vragen had je altijd kunnen stellen. Het is niet mijn taak om alles uit mezelf uit te leggen. Ik weet niet wat jij wel en niet weet.

Als ik je verhaal lees, stel je jezelf wéér passief op en leg je alle verantwoordelijkheid bij een ander. Je hebt onder druk (?) deze rittens opgehaald. Maar ik laat me nu niet de schuld aanpraten. Ik heb je nergens toe gedwongen, ik heb enkel mijn visie op de situatie gegeven, wat je daarmee doet is aan jou. Het is vreselijk verdrietig hoe dit is gelopen en als ik had geweten dat je zó weinig verstand van zaken had, had ik het ook niet aangeraden. Het ging mij om het oude ratje. Die hoort niet alleen te zitten en dat vind ik nog steeds. Een ratje uit de opvang halen heeft ALTIJD de voorkeur, maar omdat het allemaal zo moeizaam verliep en dat beestje inmiddels al zo lang alleen zat, vind ik dat je dan beter een minder alternatief kunt kiezen dan niets doen. Maar dit is ook een leerervaring voor mij geweest helaas.

Voor nu denk ik dat je beter afstand kunt doen van de rittens die je op dit moment in huis hebt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 12:10 pm 

Bloes schreef:
Maar ik laat me nu niet de schuld aanpraten. Ik heb je nergens toe gedwongen, ik heb enkel mijn visie op de situatie gegeven,

Dat wou ik ook helemaal niet, vandaar dat ik er voor gekozen had om niet hier verder te gaan op dit onderwerp en dat ik dit dus met de beste bedoeling dat gedaan heb. Juist omdat ik NIET iemand de schuld in de schoenen wou schuiven en ik soms niet goed weet hoe me op de beste manier uit te drukken. Dus ik hoop dat je begrijpt dat ik dat niet deed om te vluchten of stiekem te doen, maar simpelweg om te voorkomen dat iemand het gevoel zou krijgen dat ik iemand zou beschuldigen terwijl dat juist niet mijn bedoeling was.
Ja ik leer ook van mijn fouten en jij leert ook van je fouten. Ik dacht werkelijk dat ze minimaal 6 weken zouden zijn, maar bij rapalje heb ik ze met 9 of zelfs 10 weken gehaald, dus daarom viel het mij niet op, wel dat ze een stuk kleiner waren, maar niet dat ze daarmee te klein waren. Ik besef me nu ineens wel dat ik het gewonde ratje heb gewogen, ik ga vandaag de rest ook wegen en morgen weer langs de dierenarts. En ook nogmaals is mij door de dierenarts in duiven absoluut benadrukt dat ik niet iets verkeerds heb gedaan in handelen. Buiten het besef om dat ze eigenlijk te klein waren, maar nee dat zie ik niet zomaar aan een ratje af.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 12:12 pm 

O ja, en de dierenarts zelf heeft mij geadviseerd een nieuwe introductie helemaal niet te proberen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 6:36 pm 
Opperfikkiestoker

Dat vind ik een kwalijke zaak van die dierenarts. Ratten grijpen elkaar regelmatig vast om eens iets duidelijk te maken/te snuffelen. Als een ritten zo klein is (45 gram), dan zijn ze zo kwetsbaar dat ze inderdaad bij iets heel kleins al kunnen overlijden. Dat hoeft dus helemaal geen opzet of kwade bedoelingen van je volwassen rat te zijn geweest.
Vandaar ook het advies ratjes pas vanaf een bepaald gewicht (150 gram) te introduceren. Dan kunnen ze dat stevig vast pakken prima handelen. Ik zou zeker nog een introductie doen, maar pas als ze minimaal 200 gram wegen EN je het heel voorzichtig aanpakt. Netjes alle stappen volgt en liever wat te lang wacht dan te snel door te gaan.

Lees bijvoorbeeld deze: http://ratjes.nl/ratten-zijn-groepsdieren
en deze: http://ratjes.nl/introductie

Pagina alvast door. Als je dan nu al vragen hebt, kun je die stellen.
Hier op het forum zijn ook nog wel topic's over introducties te lezen en ook wel nestjes topic's over het bijvoeren van jonge ratten en nestjes. Succes!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]