Ik was in eerste instantie niet van plan om te reageren in dit topic. Er werden voldoende adviezen gegeven en ik wilde de situatie niet nog verwarrender maken door er nog meer advies aan toe te voegen. Bovendien hou ik niet van dit soort discussies, ik hou me er het liefste verre van. Uiteindelijk is de rat in kwestie er zelden bij gebaad. Maar ik voel me nu toch gedwongen om het toch een beetje voor sterredag op te nemen en enige nuancering aan te brengen, want ik vind dat jullie wel heel hard over haar oordelen. Ja, ze heeft zich vooraf niet voldoende ingelezen (en dan bedoel ik voor de eerste groep ratten werd aangeschaft), dan wel niet voldoende onthouden/de verkeerde informatie gekregen/de juiste info niet correct toegepast. Waar exact het probleem in zit wil ik af zijn, het maakt voor Dapper niet uit. Daar staat tegenover dat ze bij Rian vandaan komen. Ik mag toch hopen dat zij ook de nodige informatie heeft gegeven voor ze twee van haar rittens bij gloednieuwe onervaren rattenhouders plaatst. Als dit niet is gebeurd lijkt me dat een omissie van haar kant. Maar wie van ons heeft zich voor zijn eerste ratten wel voldoende ingelezen? En wist daar ook gelijk de juiste informatie uit te filteren? Er wordt idd maar wat geroepen op fora, hoe moet je bepalen wat juist is als je niet de ervaring of kennis daarvan hebt? Wie zegt dat iemand die zich fokker of opvang noemt ook daadwerkelijk zich ratwaardig en correct gedraagt? Ik kan me goed voorstellen dat dat lastig is in het begin.
Daarnaast is ze naar de aangeraden dierenarts gegaan toen het mis ging met de intro. Ellen is niet goedkoop, dit is dus geen kwestie van geen geld uit willen geven aan de beestjes. Datzelfde geldt voor de aanschaf, mp of een dw is dichterbij en goedkoper. En ja, natuurlijk vertrouw je de aangeraden da. Ellen is niet de eerste de beste en bovendien aangeraden door niet de minste opvang, hoe had sterredag moeten weten dat een medisch goed onderlegde 'rattendokter' er op zijn minst merkwaardige ideeën op nahoud over de omgang met dieren in het algemeen en ratten in het bijzonder? Da's wantrouwen en tegenspreken is iets dat je moet leren en durven, bovendien is het lastig wantrouwen als je zelf onvoldoende medische kennis hebt.
En helaas, de adviezen die hier gegeven zijn wel tegenstrijdig als je ze allemaal goed leest. Niet naar mp, in godsnaam dan maar wel naar mp, rittens aanschaffen en intro doen, afstand doen van Dapper, geen afstand doen want je doet een oudje niet zomaar weg, wat moet je dan als je een rat alleen hebt zitten? Alle goede opvangs zitten vol en nemen op moment geen afstandsratten meer aan, tenzij in schrijnende omstandigheden. Hier aanbieden mag idd niet, maar wat wel?
Een deel van de discussie heeft zich op een ander forum afgespeeld (waar ik niet kom, de insiders weten waarom) dus ik mis een stuk van alles wat er gebeurd is, daarnaast ontbreekt de reactie van Rian in dit verhaal dus ik ken haar kant van het verhaal ook niet. Daarom moet ik een slag om de arm houden. Maar uit wat ik hier in dit topic lees komt sterredag op mij over als zeer zeker van goede wil en met de juiste bedoelingen. Helaas heeft ze onvoldoende kennis en ervaring om te bepalen wat wel en niet juiste info is, en is ze misschien wel wat naïef en impulsief geweest in haar beslissingen, en is ze in sommige opzichten echt gierend de mist in gegaan. Daar ontbreekt idd een stukje logisch nadenken. Daarnaast heeft ze ook wel botte pech gehad, en dat kan ons allemaal overkomen. Zelfs de meest ervaren opvangs zijn wel eens rittens verloren bij een introductie omdat die totaal onverwacht volledig ontspoorde. En voelen zich daar vervolgens wel hun hele leven schuldig over, of ze het nou konden helpen of niet. Lang verhaal kort, ik hoop vooral dat er een oplossing komt voor Dapper. Persoonlijk vind ik dat de fokker een grotere verantwoordelijkheid heeft in deze en mee moet helpen bij het vinden van een oplossing. Maar dat ben ik. Het staat iedereen vrij er anders over te denken, inclusief de fokker.
Overigens staat op deze website wel degelijk vermeld hoe oud en zwaar rittens moeten zijn, onder het kopje Aanschaf:
Citaat:
Let op dat de ratten niet te jong of te klein zijn.
Over het algemeen wordt uitgegaan van een minimum leeftijd van 6 weken én een gewicht van minimaal 100 gram voordat de dieren verhuizen naar een nieuwe eigenaar. In het geval dat de rittens niet bij andere ratten komen te wonen en vanwege hun achtergrond een achterstand hebben opgelopen, dan kan ook een wat lager gewicht worden aangehouden met een minimum van 75 gram.
Dit staat echter niet nogmaals bij Introductie. Als je Aanschaf niet meer hebt doorgelezen voor je aan de intro begon (ze waren er tenslotte al) heb je dit gemist.
Verder hoop ik dat sterredag de juiste begeleiding en de juiste informatie krijgt, want er zijn nog 4 rittens bij betrokken. En moet ik toch even opmerken dat ik het dapper vind dat ze terug bleef komen, de discussie redelijk en to the point hield, bleef uitleggen wat haar beweegredenen waren geweest, en hulp bleef vragen, ondanks alle negativiteit. Er zijn er hier echt voor minder weggelopen. Ik snap jullie boosheid en verontwaardiging, er zijn echt onnodige dingen gebeurd, maar ik krijg echt niet de indruk dat het opzet of laksheid en afschuiven was.