Het is nu za nov 18, 2017 9:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 4:15 pm 

Hallo!

Ik ben Romy en ik wil weer heel graag ratjes, de laatste lieverds die ik had overleden 3 a 4 jaar geleden.

Ik woon zelf in Oisterwijk en ik WEIGER absoluut om ze te halen bij een dierenwinkel, en bij een ratten fokker vertrouw ik het ook niet helemaal. Ik zou liever 2 jongere meisjes halen bij een opvang, ik vind afscheid nemen van een dier heel erg moeilijk maar ik wil ze toch altijd graag houden :lol: daarom ga ik liever voor jongere ratjes, omdat ratjes over het algemeen ook al niet zo oud worden helaas.... alhoewel wij ooit een ratje hadden van 5 jaar.

Weet iemand van jullie meer over opvang plaatsen? Hoe Veel een ratjes daar gemiddeld kost, of er überhaupt een in tilburg (of omgeving) zit. Hoe dat werkt etc,

Oh en voor ik het vergeet te vragen/zeggen, ik zou graag 2 vrouwtjes vinden in mijn zoektocht,
Dus ik zet het ratje absoluut niet alleen ;)

Ik hoor graag van jullie! Groetjes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 8:18 pm 
Opperfikkiestoker

Waarom vertrouw je een fokker niet?
Je mag best zeggen dat je liever ratjes van de opvang wil, geen enkel probleem mee. Maar ik ben wel heel benieuwd waarom je fokkers niet vertrouwd. Er zit zeer veel verschil tussen fokkers, helaas mag iedereen zich fokker of rattery noemen. Dus ik vind het heel verstandig dat je kritisch bent, maar om nu iedereen over 1 kam te scheren gaat me wel erg ver :P

Ik ken 2 goede opvangen in Nederland, Rattenpootjes (Jill) in Apeldoorn en Ineke in Leusden. Er zullen er vast meer zijn, maar ook hierbij, wees gewaarschuwd. Wees kritisch en neem niet zomaar aan. De grote verschillen tussen fokkers zijn niet het enige, bij opvangen kan dit ook het geval zijn.

Ik heb een gemengde groep, opvangertjes (van Jill en Ineke), ratjes van bevriende rattery's en eigen fokseltjes, dat bevalt mij erg goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 10:57 pm 

Hallo Vera,

Wij hebben ooit een hond gehad van een "goede" fokker, niets mis mee. (Dacht wij teminste) leukste hond van de wereld, tot er later problemen bij kwamen kijken. Vaak naar de dierenarts, tot later zelfs agressie tikken. De hond was een bordeaux dog. Miss als je ze kent of foto's op internet ziet, dat je dan bedenkt dat zo'n hond levensgevaarlijk is met kleine kinderen of mensen überhaupt met een agressie probleem, (dit probleem was er plotseling uit het niets, het beestje was totaal niet gevaarlijk eerst, verre van zelfs...)

Mijn ouders kozen ervoor om hem in te laten slapen, die hond genaamd Dex was mijn alles, ik zou meer doen voor die hond dan voor mezelf. Ik heb t er nog steeds moeilijk mee.. ookal is het ruim 3 jaar geleden

Nu blijkt dat deze fokker een broodfokker was...
Ik heb slechte ervaring gehad met een fokker dat ik de volgende situatie liever voorkom....
Tenzij iemand hier ervaring heeft met een goeie in mijn buurt, (mijn moeder rijd mij met de auto omdat ik alleen een fiets heb)
Dan zou ik het wel overwegen, het gaat natuurlijk om het ratje wat ik een mooi en gezond leven wil bieden :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 7:56 am 
Opperfikkiestoker

Ik fok zelf ratjes, dus vandaar dat ik het nogal wat vond om alle fokker zo even over 1 kam te scheren. Ratjes van mij wonen ook in Best en Boxtel.
maar zolas ik al eerder heb gezegd, iedereen mag zich fokker/rattery noemen dus het is erg verstandig om niet alles te geloven wat ze zeggen en vooral zelf te blijven nadenken en gezond verstand te gebruiken.

ik doe mijn best en kan bijvoorbeeld wel wat zeggen over de karakters, maar wat betreft gezondheid kun je nog stedds pech hebben. Geen enkele fokker kan je de garantie geven dat je ratjes niet ziek worden of geen tumoren zullen krijgen. Er zijn namelijk zoveel meer factoren van invloed dan alleen genetisch. Zelfde als bij mensen, de levensstijl is ook van invloed.

Wat betreft opvangen, die heb ik al genoemd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 11:37 am 

Nee klopt, niet alle fokkers zijn slecht. Maar naar mijn mening wel teveel.. Ik persoonlijk vind dat er regels voor moeten komen, iets als zo veel nestjes van dezelfde rat in een bepaalde tijd, of zoiets dergelijks, (en als die er al zijn moeten ze beter worden gehandhaafd)
En een officieel dingetje als bewijs ofzo iets,

een goeie fokker van tegenwoordig doet zijn of haar best er al op, die regels zouden niks uitmaken, wel voor de "mindere" fokkers. Die ik toch teveel heb gezien, en dan niet alleen met ratten. Vrienden van stief-familie van ons zijn broodfokkers, het enige doel dat deze figuren hebben is zo snel mogelijk zo veel mogelijk ratjes fokken om in te vriezen of levend te geven, (voor slangen dus)
Ik bedoel, kom op guys, het kan ook heeeel anders.

Ik had ooit een ratje gered van hun, hij bleef voor altijd net zo klein als een muisje, maar was zeker wel een rat. Deze was later ingeslapen, er was door de generaties ratjes heen zo gerommeld, ouders op kinderen en alles door elkaar. Het beestje had waarschijnlijk een slecht afweer systeem of zwakke organen, of iets in ieder geval want hij was echt helemaal op na een paar maanden....
(De dierenarts had er ook naar gekeken)

Maar u zit in Best en Boxtel? Of daar wonen gewoon Door u gefokte ratjes?

Groetjes!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 11:50 am 
Opperfikkiestoker

Nee, ik woon in Nijmegen, maar inderdaad, door mij gefokte ratjes zitten daar. Om aan te geven dat je soms wat verder moet kijken dan alleen tilburg, omdat de kans klein is dat je daar wat vind. Ik ken Tilburg verder niet (zo goed, ben er wel eens geweest). Misschien kun je er wel wat vinden, maar het is verstandig misschien iets verder te kijken ;)

En een rat hoort mijns inziens maar 1 nestje, mogelijk 2 (als er goede redenen voor zijn) te krijgen. Deze 2 nesten wil je wel redelijk snel achter elkaar (als in geen maanden tussen laten) omdat de rat anders juist weer erg oud is om een nestje te krijgen.

Ze zijn op dit moment bezig regels te maken. Helaas zijn die bijna rechtstreeks gekopieerd vanuit de honden/katten wereld en dat is absoluut niet vergelijkbaar. Bijvoorbeeld ze hebben het over 20 kleintjes fokken, bij een hond heb je dan een paar nestjes. Bij een rat met een beetje pech zit je er met 1 nest (ken een nest van 18 kleintjes) al bijna aan en met 2 nesten vrijwel zeker (mijn nesten tot nu toe zijn tussen de 12-16 rittens). Dus dat slaat nergens op.
Ook moet je een training volgen, waarbij het vrijwel niet (tot helemaal niet) over ratten zal gaan, tja wat is het nut daarvan dan?? Duurt wel enkele maanden. Ook moet je een stage gaan lopen van 25 dagen (uit mijn hoofd), als je fulltime werkt zijn dat meer dagen dan je vakantie hebt. Dus dan zou je een heel jaar niet meer op vakantie kunnen. Ook "mag" je er een flink bedrag (uit mijn hoofd a 600 euro) voor neertellen. Waar moet ik dat vandaan halen? Op mijn rittens maak ik al verlies, dus dit ook nog even uit eigen zak... Geef ik het liever uit aan de dierenarts.

Dus ik ben voorstander van om een soort kwalificatie te hebben, alleen zoals dit op dit moment door de regering wordt voorgesteld betekend dat, dat alleen de broodfokkers overblijven helaas. Want zolang de diertjes voedsel en water hebben is het ok en geen dierenmishandeling.
Besluit houders van dieren heet het geloof ik, of iets dergelijks.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 12:40 pm 

Okee, ik zal eens rustig rond kijken want het heeft geen haast. Misschien nog extra tips om een goede fokker te herkennen? Zodat ik daalk niet bij een vieze broodfokker haal.

Haha we kunnen ook met de hele rattensquad gaan demonstreren en staken voor de 2e kamer: wij eisen fatsoenlijke echte regels voor het fokken!!! :whaha: :whaha: :whaha:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 8:01 pm 
Moderator

Rathalla zit in Tilburg (van Miriam)...zij ving eerst op voor Parzival en Samsam.
Ik weet niet of ze ratjes heeft zitten, dan zou je haar even moeten contacten (ze heeft een facebook)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 10:51 pm 

Bedankt voor de tip!!
:knikt:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]