Het is nu vr nov 17, 2017 7:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 12:46 pm 

Hallo allemaal,

Ik heb even contact met Vera gehad via PM over voeding. Op aanraden van haar lijkt het me wel interessant om van meerdere mensen te horen wat ze hun ratten voeren en waarom.

Mijn ratjes krijgen onbeperkt Science Selective en Teurlings dwerkonijnenvoer. Elk voer zit apart in een bakje :lol: maar beide bakjes gaan keurig helemaal leeg. Natuurlijk krijgen ze ook nog minstens 1x per week dierlijke eiwitten bijgevoerd + bijna dagelijks groente, soms fruit en ander lekkers ( Pasta, trosgierst e.d.) Een kennis van me voert haar ratjes voer van hangmatjesenzo.nl + science selective + supplementen. De meeste van haar ratten zijn over de 2 jaar oud en zien er goed uit, het viel me op dat hun vachtjes ook lekker zacht zijn.
Zelf zat ik te denken om dit voer ook te gaan kopen maar ik zie dat er verschillende mixen zijn. Ik zou dan moeten kiezen uit de adult mix en de adult mix vega. Wellicht zitten er hier mensen op het forum die ervaring hebben met één van deze mixen?
Mijn ratten zien er trouwens, net als die van mijn kennis, ook goed uit. Hun vachtjes zijn glad, ze zijn slank (maar niet mager!) en ze zijn actief en hebben schone neusjes. Maar ik wil natuurlijk het allerbeste voor ze en hoop dat ze minsten 2 jaar oud worden.

Ik wil graag ervaringen uitwisselen met jullie! :bloempje:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2016 2:17 pm 
Opperfikkiestoker

Ik zou zowiezo beperkt gaan voeren en het voer uitstrooien door de bodembedekker. Ratjes zijn in het wild de hele dag bezig hun voer te verzamelen en je neemt ze een groot plezier weg door ze niet lekker door de bodem te laten scharrelen naar voer. Zo voorkom je ook selectief eten en dat er 1 dominant kan zijn over de voerbak.

Beperkt voeren is ook belangrijk omdat (wetenschappelijk) onderzoek meermaals heeft aangetoond dat ratten (net als mensen) lekkerbekken zijn en graag een beetje te veel eten. Dit komt hun gezondheid niet ten goede, schraal voeren is gezonder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 11, 2016 5:18 pm 

ik voer ze voer uit het tuincentrum, beaphar Xtra vital rat. (alles voor ratjes zit er in!) het is prima voer
verder krijgen ze regelmatig tussen door druiven vinden ze lekker, ik koop ze zelfs voor hun! aardbeien, appel, restjes kip van het avond eten, restjes wortel van het avond eten, watermeloen, crackers, kaas... Dat zijn dus gewoon restjes, of dat ik een broodje kaas maak en ook wat voor hun afsnij. Ik geef ze het omdat ze het lekker vinden, ze het mogen hebben, en restjes mogen toch op! :D

Ze zijn helemaal gezond :lol:

Muisje, Snow, Kawaii en Fretdie zal ik niet vergeten

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 11, 2016 5:26 pm 
Site Admin

Ik heb het voer van Hangmatjes Enzo, ben er heel tevreden over. :knikt: Omdat ik veel ratten en veel gemengde groepen heb bestel ik altijd de Adult Mix (Vega, alles eet hier zo veel mogelijk vega(n)). Daarnaast krijgen de ratten hier dagelijks verse groente en de ratten/groepen die iets specifieks nodig hebben krijgen dat ernaast. Zo voer ik rittens dierlijke eiwitten bij, al ben ik aan het onderzoeken of dat (deels) vervangen kan worden door plantaardige eiwitbronnen.

Ik strooi ook alles uit. Ratten zijn intelligent en graag bezig, voedselverrijking (uitstrooien, maar ook op andere manieren voor eten laten werken) vind ik een must om ze geestelijk gezond te houden. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 11, 2016 5:30 pm 
Site Admin

Muis Pluis schreef:
(alles voor ratjes zit er in!)

Dat beweert de fabrikant die een commercieel oogpunt heeft inderdaad. ;) Ik zal niet zeggen dat het superslecht voer is (er zijn ergere merken), maar eigenlijk kunnen alle commerciële fabrieksvoeders niet tippen aan een specifieke mix gebaseerd op de behoeftes van ratten. Mixen gebaseerd op het boek 'The Scuttling Gourmet' zijn dat dan. :knikt: Echt een aanrader om te lezen, het bestaat tegenwoordig ook als e-book in het Nederlands. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 11, 2016 8:21 pm 
Opperfikkiestoker

Dat ebook in het Nederlands is deel 1 in een reeks. Ik heb het gekocht, via bol.com (kost 3,50 dus dat is niet de reden om het te laten :-) ). Ik kan het iedereen aanraden. Ook als je niet zelf je voer mengt. Het is leuke achtergrond over de voedingsstoffen en wat onze ratjes nodig hebben. Zo staan er ook tips in over welke groente goed voor ze is en waarom :)
Ik ga de andere delen ook zeker kopen.

En ik ben ook niet zo van de commerciële merken. Ik heb ook liever voer wat echt afgestemd is op de behoeftes van ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 12, 2016 2:07 pm 

Interessant allemaal, dank voor jullie reacties!

Ik dacht dus ook goed bezig te zijn met mijn science selective :-) 1 brok zodat ze alle vitamines binnen krijgen :shifty:
Raar eigenlijk, compleet rattenvoer wat je in de winkel kunt kopen zou toch prima in orde moeten zijn. Ik heb ook altijd gelezen dat je echt rattenvoer moet kopen voor ze en geen knaagdiermix. Zo zie je maar weer...
Wat vinden jullie van de ingrediënten van de SS?
samenstelling:
Tarwe, sojapulp, gerst, haver, sojaolie, gedroogde appel (2,5%), zwarte johannesbessen, tarwezemelen, calciumcarbonaat, zout.
Kan genetisch gemanipuleerd soja bevatten.

Additieven per kg:
Vitamine A 15.000 IE, vitamine D 1.500 IE, mangaan 38 mg, zink 62 mg, koper 20 mg, ijzer 152 mg, calcium 1,5 mg, natrium 0,2 mg.

Analytische bestandsdelen

ruw eiwit 14.0 %
ruw vet 4.0 %
ruwe vezel 4.0 %
ruwe as 5.0 %
calcium 0.6 %
fosfor 0.4 %

Ik zou dat 1e deel van the scuttling gourmet ook graag kopen maar heb geen e-reader. Kan ik het ook wel gewoon op de pc lezen?

@Jill: bestel je dan ook de supplementen erbij?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2016 9:17 am 
Site Admin

Science Selective is -voor zover ik vergeleken heb- wel een van de betere fabrieksvoeders qua samenstelling hoor. :knikt: Het zit wat hoger in eiwitpercentage dan aangeraden wordt -zeker bij oudere ratjes en vrouwtjes- en het blijft een brok. Alles is hetzelfde en dat vind ik heel saai voor dieren, zeker voor verzamelaars en fijnproevers als ratten. :)
Ik krijg voor de opvang wel veel SS en dat voer ik dan ook gewoon, ik vind de kwaliteit goed genoeg om te voeren (Reggie Rat of zoiets geef ik niet). Daarom krijgen ze hier op het moment 1 keer per week SS en de rest van de week de andere mix. Supplementen ook, die geef ik eens per week (ook omdat ze er SS naast krijgen).

Wat het e-book betreft kan ik je niet helpen, ik heb het gewone (engelstalige) boek, maar misschien weet iemand anders het.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2016 10:48 am 
Opperfikkiestoker

Vit. A is veel te hoog volgens mij. Maar zo uit mijn hoofd weet ik het ff niet en ik ben te lui om het op te zoeken.

E-book kun je ook gewoon op je computer lezen ja. Je moet er wel een programma'tje voor installeren maar dan zou je het gewoon moeten kunnen lezen. Ik heb ook geen e-reader maar wel een smartphone en tablet. Daar open ik het op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 14, 2016 6:18 pm 

Ach ja natuurlijk, op de smartphone lezen zal wel lukken. Geen pc nodig :mrgreen:
Niet aan gedacht! Het lijkt me heel leerzaam en interessant.
Ik ben ook heel benieuwd naar welke groente nou echt goed voor ze is en waarom.

Bedankt Jill en Vera voor de info!
Ik denk dat ik ook maar de adult mix vega ga bestellen.
En als ik nou bijvoorbeeld 2X per week ss voer... zijn de supplementen dan nog steeds nodig? Of i.p.v. ss teurlings?

Mijn ratten zijn trouwens dol op paardebloemblad, herkenbaar? Ze worden echt super enthousiast als ik met een handjevol aan kom zetten :roze cheer:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]