Het is nu za nov 25, 2017 11:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2016 12:15 pm 

Hallo!

Heb heeeeeel vroeger wel eens ratjes gehad, en krijg binnenkort weer 3 (of misschien 4) jongens in huis.
Kan bijna niet wachten! :joepie:
Als onderkomen heb ik de Savic Royal Suite 95 besteld; nogal een uitgave, maar het lijkt me een heel fijn ding.
Van vroeger (en ook toen ik nog fretten had) weet ik, dat grote, goed openslaande deuren echt ontzettend handig zijn.

Nu loop ik dus al een paar dagen door m'n huis, te meten en te plannen waar hij kan staan...
Ik heb nu 2 of 3 mogelijke plaatsen, en eentje daarvan is naast mijn bank, als het ware met de rug van het hok naar de zijkant van de bank (waarschijnlijk met 20 cm ofzo er tussen).
Dat lijkt me op zich heel gezellig; kan ik meteen zien wanneer er iemand zin heeft in spelen!

Maar de voorkant van het ding moet van de bank af kijken, als het ware, anders kunnen de onderste deurtjes niet open.

Zou het mogelijk zijn om hem zo in elkaar te zetten dat de onderste twee deuren van de bank af openen, maar de bovenste helft als het ware om te draaien, zodat die deurtjes naar de bank toe openen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2016 3:59 pm 
Site Admin

Welkom hier, alvast heel veel plezier met je ratjes! :D

Ik weet niet precies welk type Royal Suite je hebt besteld, de nieuwste variant ken ik niet. Maar bij de oude 'standaard' variant moet dit wel mogelijk zijn denk ik. :knikt: Het is toch een bouwpakket, wij hadden destijds boven en onder per ongeluk verwisseld. De maten van beide helften zijn hetzelfde natuurlijk en voor zo ver ik me kan herinneren bevestig je ze in de hoeken op elkaar en dat past dus altijd. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2016 4:07 pm 

Hoi Jill,

Dank je wel!

Ja, ik had al een paar keer gelezen dat mensen de tussenruimtes aan de bovenkant zo groot vonden... en dat die plaat dus eigenlijk voor het opslag-gedeelte onderop bedoeld was. ;)
Dat is dus ook iets om op te letten.

Als het lukt, zal ik hier wel wat foto's plaatsen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2016 5:08 pm 
Site Admin

Hij kan inderdaad op allerlei manieren verkeerd in elkaar gezet worden. :mrgreen: Bij ons is zoiets sowieso gedoemd te mislukken; mijn man denkt alles te kunnen zonder gebruiksaanwijzingen te lezen en ik heb absoluut geen geduld met dit soort dingen. Het was een goede relatietest. ;)

Veel succes, ik ben erg benieuwd of het lukt en hoe het er uit komt te zien dan! Foto's van je toekomstige ratjes zijn ook altijd welkom hier. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2016 5:26 pm 

Jahaaa, rattenfotos komen er sowieso!!

Ik vrees dat ik ook nog eens ga proberen het ding in m'n eentje in elkaar te zetten... Maar ik lees meestal wel gebruiksaanwijzingen en ben ook behoorlijk geduldig (oftwel koppig :lol: ).

Nouja, en anders haal ik er wel een handige buurman of twee bij.

Hoe gemakkelijk rolt het ding als hij eenmaal in elkaar zit?
Want als ik de bovenste deurtjes bij m'n bank laat openen, moet ik wel de kooi een kwartslag kunnen draaien bij het schoonmaken (de bank verschuiven lukt nl niet zonder minstens een handvol buurmannen!).

Nog eens nadenken en proefdraaien met een boekenkastje ofzo; ik wil niet het hele ding in elkaar hebben om er vervolgens achter te komen dat het toch niet zo'n goed plan was. :scratch:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2016 5:30 pm 
Opperfikkiestoker

Je kunt er ook 'eigen' wieltjes onder zetten, van een bouwmarkt ofzo. Waarvan je zeker weet dat ze goed rollen. Volgens mij doen wel meer mensen dat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2016 5:46 pm 

Ah!

Goed idee, dank je.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2016 10:19 am 

:welkom:
Ik zou toch echt proberen om er iemand bij te hebben als je de kooi in elkaar gaat zetten; het kreng is nl loeizwaar. Het scheelt echt stukken als de één een deurtje of paneel vast kan houden op de juiste plek terwijl de ander de schroeven er in draait. ;) Ik heb geen idee of je deuren om kan zetten, kijk even naar de voorgeboorde gaten voor schroeven en de sluitpinnen van de 'slotjes'. Daar waar een pin komt, moet wel een gat zitten natuurlijk. Wieltjes rijden op zich redelijk, maar ik kan je wel aanraden ze elke keer heel goed schoon te maken als je ze zo wil houden. Sommige ratten hebben de neiging in de hoek tegen de kooi aan te piesen, en die urine loopt langs de lange delen naar beneden tot op de wieltjes. Die dan echt volledig vastroesten (zoals bij de mijne :fluiten: ).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2016 11:49 am 

Hoi Bikkeltje,

Dank je wel!
Hij wordt als t goed is vandaag bezorgd, dus dan kan ik m dit weekend mooi in elkaar zetten - eens kijken of ik daar iemand voor kan optrommelen.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat betreft de deurtjes; als dat maar op 1 manier kan, scheelt dat weer n beslissing. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2016 5:47 pm 

Okee, hoe koppig ik ook ben, montage in m'n eentje bleek inderdaad niet te doen! :lol:

Dat middelste stuk, als je de onderste voor & achterkant en de zijkanten moet bevestigen was zelfs met 4 handen nog even prutsen.

Nog een paar mogelijke valkuilen;

- Savic maakt in de gebruiksaanwijzing geen onderscheid tussen deurtjes en achterkant boven en beneden.
Maar als je hun logo discreet aan de onderkant probeert te plaatsen, blijken er ineens plastic stoppertjes te zitten op de hoeken waar je straks weer verbindings stukjes in moet doen... Gelukkig kan je die er gemakkelijk met een schroevendraaier uitwippen, om ze vervolgens op de uiteindelijke bovenkant weer in de open buisjes te stoppen.

- Over buisjes gesproken; als je de zwarte verbindingsbuisjes per ongeluk laat glippen voordat je er een schroef doorheen hebt, moet je het hele ding op z'n kop houden om ze er weer uit te krijgen.... :roll: :P

Ik had problemen met één van de wieltjes (schroefdraad in het gat waar hij in moest was niet goed), maar daar hebben we een mouw aan gepast. Ik ga Savic er nog wel over mailen, is iets om in de gaten te houden.
En één van de pinnen die in het gat aan de achterkant moest, wees te veel naar binnen; dat was (toen ik het eenmaal in de gaten had) met een klauwhamer snel verholpen.

Het andersom monteren van de bovenkant was geen enkel probleem!
Voorlopig vind ik het heel leuk om een stel deurtjes boven m'n hoofd te hebben als ik op de bank zit (en dan kunnen ze straks met het loslopen gewoon met een laddertje oid meteen vanuit de kooi naar de bank en zelf weer terug).

De montage van die bovenkant was een fluitje van een cent, duurde misschien een kwartiertje, dus als ik het straks bv te verwarrend vind of lastig met schoonmaken, of als ik de kooi bv ergens met de achterkant tegen de muur wil zetten, kan hij vrij gemakkelijk omgedraaid worden.

Alles bij elkaar ben ik tot nu toe heel tevreden!

Een witte kooi vind ik nog wat mooier (er was een grote, witte voliere die ze in Engeland veel voor ratten gebruiken, maar die wordt niet meer gemaakt - bovendien zouden verzendkosten uit de UK ook een dure grap zijn), maar het donkerblauw vind ik ook heel aardig. Weer eens wat anders dan zwart of donkergrijs.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]