Het is nu di nov 21, 2017 2:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dominant nieuw ratje
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2016 9:10 pm 

Hallo allemaal!
Ik heb twee vrouwtjes ratten, draak en sjoef, zij zijn nu ongeveer anderhalf jaar oud. Een week geleden heb ik een nieuw vrouwtje erbij genomen, okkie van 7 weken. Het probleem is dat okkie constant achter draak en sjoef aan rent, als ze aangevallen wordt gaat ze vaak staan ipv onderdanig op haar rug liggen. Draak en sjoef zijn haar na een paar minuten samen zat en vallen haar dan aan, sjoef trekt haar zelfs mee aan haar vel. Okkie schrikt even maar een minuut later begint het allemaal weer opnieuw. Ik probeer okkie af te leiden maar dit werkt vaak niet.
Ik laat ze 2x per dag samen in de kamer, ze zitten nog in een aparte kooi.
Hebben jullie nog tips voor mij?

Profiel  

Berichttitel: Re: Dominant nieuw ratje
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2016 10:04 pm 
Opperfikkiestoker

Nog een 2de ritten erbij halen.

Ratten hebben een leeftijdsgenootje nodig, zeker als ze zo jong zijn. Er mag niet meer dan 2 maanden verschil in leeftijd zijn en hoe kleiner, hoe minder groot het leeftijdsverschil mag zijn.
Je kleintje heeft een maatje nodig om lekker mee te spelen. Ook kun je pas de introductie doen als de ukjes groot genoeg zijn. Ik weet niet waar ze vandaan komen, maar niet van een goede fokker of opvang (want die had nooit 1 ritten meegegeven als er niet een leeftijdsgenootje aanwezig was). Dus de kans dat ze nog te klein zijn is zeer aanwezig. Weeg haar eens op een keukenweegschaal.

Daarna zou ik je willen adviseren om de info op de site over het introduceren eens te lezen en hier te vertellen wat je hebt gedaan als introductie. Maar het allerbelangrijkste is nu een maatje voor je ritten, liever nog gisteren dan vandaag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2016 10:49 pm 

Bedankt voor je reactie. Ik heb informatie gekregen van meerdere kennissen van mij en bij hun is het altijd goed gegaan. Zij hebben dan waarschijnlijk gewoon geluk gehad. Op elke site staat wat anders, ik heb gelezen dat er bij de introductie onder de 8 weken er geen problemen verwacht worden, anderen zeggen inderdaad weer dat je moet wachten tot ze groot genoeg zijn. Ik had dus deze website moeten gebruiken voor info :p bedankt voor de tip!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2016 10:54 pm 

Oh en nog even een antwoord op je vraag. Ik heb ze in een neutrale omgeving gezet met veel snoepjes en speeltjes. Mijn oudere ratten vonden het toen best eng en waren alleen maar bezig om een uitweg te zoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 9:40 am 
Opperfikkiestoker

Een introductie onder de 8 weken kan inderdaad, het gaat er vooral om dat ze zwaar genoeg zijn. Namelijk 150 gram, hierin verschillen sommigen van mening, anderen vinden dat het 200 gram bijv moet zijn. Ik denk dat je hierin je eigen gevoel moet volgen. Een introductie vanaf 150 gram kan prima. Je moet wel een echte introductie doen. Dus alleen ze aan elkaar voorstellen op neutraal terrein is geen introductie.

Waarom ik zeg dat je moet wegen is om de simpele reden dat je ritten niet bij een goede fokker of opvang vandaan komt, en dan nog wel eens veel te klein zou kunnen zijn. Broodfok rittens worden niet bepaald goed gevoerd. Dus eerst een ritten van dezelfde leeftijd erbij, als ze beide boven de 150 gram zijn, zou je aan de introductie kunnen beginnen. (normaal is dat met een week of 7 wel zo, maar het hangt echt van de omstandig heden af waarin het nestje is opgegroeid).

Dat het bij anderen goed is gegaan wil niet zeggen dat het de ideale situatie was. Ratten zijn intelligente dieren. Als jij een jong kindje bij alleen maar ouderen zet, dan is dat ook niet leuk. Die willen ook een leeftijdgenootje om samen, op het zelfde niveau mee te spelen. Zo is het met ratten ook. Rittens spelen vollop, oudere ratten vrijwel niet meer. En als ze nog wel spelen, dan is dat op een hele andere manier als waarop rittens dat doen.

Een introductie begint dus met het voorstellen, daarna gaan ze met zn alle in een kleine kooi. Dit is niet de kooi waarin ze normaal zitten, maar een kleine kooi als een duna of ferplast mary oid. Een kleine hamsterkooi kan ook, maar het is handig als ze niet kunnen klimmen. Hierin moet het onderling goed gaan, dus samen liggen slapen, geen ruzie. Wat gerommel mag, maar wacht met verder gaan tot dat over is. Soms gaat het snel en kun je na 1 dag al verder, soms duurt het wat langer. Een paar dagen in zo'n kooi kan gerust tijdens een introductie. Als dit dus goed gaat, kun je wat inrichting toevoegen. Een huisje (met meedere uitgangen), een plat hangmatje, een loopwiel. Als dit ook weer goed gaat (weer op nieuw wat gerommel kan) kun je ze in een wat grotere lege kooi zetten. Het liefst nog niet hun eigen kooi en wel een kooi waarin ze kunnen klimmen. Hier doe je weer hetzelfde. Eerst moet alles goed gaan, dan wat inrichting toevoegen en zo steeds meer de kooi inrichten. Gaat dat allemaal goed en zitten ze vrijwel in een ingerichte kooi, dan kunnen ze in de eigen, lege, kooi. Hier doe je ook weer hetzelfde. Als het goed gaat wat inrichting toevoegen. Tot ze uiteindelijk in de ingerichte kooi zitten. Als het dan goed gaat, introductie geslaagd.
Als het tijdens je introductie opeens niet (meer) goed gaat, dan ben je te snel gegaan en moet je een stap terug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 6:42 pm 

Oke super bedankt voor deze duidelijke uitleg! Ik ga het allemaal doen en dan komt het vast helemaal goed!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]