Het is nu ma nov 20, 2017 9:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 25, 2016 12:31 am 

Zojuist ging ik kijken naar m'n rat Snoopy, toen ik zag dat hij een gezwollen kaak had. Ik heb er even aan gevoelt en het is net een knikker in zijn rechterkaak.
Nu ben ik bang dat het kanker zou zijn, ik hoop dat het een abces is. Morgen bel ik zeker de dierenarts. Verder eet hij en drinkt hij. Hoe zou het komen dat dit er op een dag tijd gekomen is ?? :cry: :weetniet:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 25, 2016 7:51 am 
Opperfikkiestoker

Waarom morgen de da bellen? nu bellen!

Wat het is kunnen we helaas niet zeggen. Een goede da zal ernaar moeten kijken en eventueel een punctie doen.
Een abces kan soms helen op die plek, maar het is een nare plek en slechte prognose. Ik zou het een kans geven maar zeker niet te lang aanrommelen. Een tumor kan ook, ik denk niet dat er dan nog veel opties zijn, maar dat moet je met je da bespreken.

En hoe dat zo snel ontstaat. Soms ontstaat het ook snel, en omdat ratjes niet praten heb je misschien het begin stadium gemist. Toen het nog niet te zien was. Heel naar, het is een lastige plek.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 25, 2016 8:35 am 
Site Admin

Vandaag nog naar de dierenarts inderdaad. :knikt: Problemen rond/bij de kaak zijn vaak niet gunstig, maar afhankelijk van wat het is kan je geluk hebben als je er tenminste heel snel bij bent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 25, 2016 6:41 pm 

Vandaag is de dierenarts langs geweest. Hij denkt dat het een ontsteking door zijn tanden is. Hij krijgt nu antibiotica. Als ik geen verbetering zie dan gaat de dierenarts hem verdoven en dan onderzoeken. Zijn halsklieren zijn ook gezwollen :shock: Dus hij denkt aan een virus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 25, 2016 9:24 pm 
Opperfikkiestoker

Als de dierenarts denkt aan een virus, waarom dan de antibioticum? Dat helpt niets bij een virus..

Super goed van je dat je meteen het advies hebt opgevolgd en naar de DA bent gegaan. :thumbsup:

Behandeld deze DA vaker ratjes? Klinkt nu een beetje alsof hij/zij er niet zo heel veel vanaf weet, maar dat weet ik natuurlijk niet vanaf een scherm.
Wat voor antibiotica heb je gekregen en welke dosering moet je geven? En hoe zwaar is je ratje?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 25, 2016 10:35 pm 

Vera schreef:
Als de dierenarts denkt aan een virus, waarom dan de antibioticum? Dat helpt niets bij een virus..

Super goed van je dat je meteen het advies hebt opgevolgd en naar de DA bent gegaan. :thumbsup:

Behandeld deze DA vaker ratjes? Klinkt nu een beetje alsof hij/zij er niet zo heel veel vanaf weet, maar dat weet ik natuurlijk niet vanaf een scherm.
Wat voor antibiotica heb je gekregen en welke dosering moet je geven? En hoe zwaar is je ratje?

Ik moet hem Baytril geven. Hij weegt 500 gram en krijgt 3 dagen lang tweemaal daags 0,5cc en daarna 7 dagen eenmaal 0,5cc daags. Snoopy weegt ongeveer een 500 gram. Toen ik hem van mensen kreeg woog hij 700gram omdat hij zich amper kon bewegen door een te kleine kooi.
Hij heeft wel vaker ratjes behandelt, maar het was moeilijk om in de mond te kijken van Snoopy, hij wilde eerst de baytril kuur proberen. Momenteel zit Snoopy mooi te eten, maar als ik merk dat de zwelling niet weg gaat dan ga ik hem sowieso onder narcose laten bekijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 25, 2016 10:45 pm 
Opperfikkiestoker

Dat mag niet meer als eerste keus ab worden uitgeschreven. Ook is het niet perse de eerste keus ab bij een abces. Synolux was beter geweest.. da kan daar een officiële berisping voor krijgen, mag namelijk wettelijk niet meer.

Ook lijkt mij de dosering veel te hoog. hier kom ik zo op terug. Zit nu op mn mobiel.
Zowiezo niet na een week opeens halve dosering gaan geven, behalve als je wil dat de bacteriën resistent worden. En dan helpt dus ws geen enkele ab meer omdat ze al meteen het zwaarste geschut inzet.

Lijkt mij geen goede da voor ratjes..

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 25, 2016 10:53 pm 
Opperfikkiestoker

Baytril ( 2,5%): Per 100 gram rat 2x daags 0,04 ml

Als jou ratje 500 gram weegt moet hij dus 2x daags 5 x 0,04 = 0,2 ml krijgen. Hou dit ook aan! Dit zijn de goede doseringen. Als je 0,5 ml gaat geven vergiftig je je ratje gewoon, dat is meer dan het dubbele!

Fijn dat snoopy nog eet, maar dat doen ze meestal nog tot hun laatste snik. Ratjes zijn prooidieren en zullen niet snel zwakte (=niet eten) tonen. Tot het te laat is. Dus dat is geen goede maatstaf voor het welbevinden van de rat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 25, 2016 11:20 pm 

Vera schreef:
Baytril ( 2,5%): Per 100 gram rat 2x daags 0,04 ml

Als jou ratje 500 gram weegt moet hij dus 2x daags 5 x 0,04 = 0,2 ml krijgen. Hou dit ook aan! Dit zijn de goede doseringen. Als je 0,5 ml gaat geven vergiftig je je ratje gewoon, dat is meer dan het dubbele!

Fijn dat snoopy nog eet, maar dat doen ze meestal nog tot hun laatste snik. Ratjes zijn prooidieren en zullen niet snel zwakte (=niet eten) tonen. Tot het te laat is. Dus dat is geen goede maatstaf voor het welbevinden van de rat.

Bedankt :) Ik ga deze doseringen gebruiken. Synolux heeft snoopy ook al eens gehad enkele maanden geleden wegens last van zijn luchtwegen (hij heeft lang in een erg vuile kooi gezeten bij z'n vorige baasjes.}. Als ik Synolux zou vragen aan de DA wat zouden daar de dosering dan voor zijn ? Ik weet niet meer precies hoeveel ik hem moest geven :?:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 26, 2016 8:35 am 
Opperfikkiestoker

Kom ik later op terug. Als je al baytril hebt gegeven mag je niet zomaar wisselen. Misschien kan het wel, maar dat kan niet altijd.
Bij luchtweg problemen is novadox de voorkeurs ab. Kan een reden zijn dat een da synulox uitschrijft, maar samen met dit klinkt het toch als een da met geen/weinig verstand van ratten. Ik zou eens een consult bij een da die goed is met ratten overwegen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 26, 2016 10:38 am 
Moderator

In België is het medicijngebruik voorschrift anders dan in Nederland. Hier is een aantal AB's niet meer als eerste gebruik toegestaan. Ik weet helaas in Vlaanderen (Eeklo als ik het goed heb) geen goede DA aan te bevelen. Misschien weet iemand anders een goede DA?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 26, 2016 10:52 am 
Site Admin

Ik vind Baytril dan weer geen gekke keuze bij een abces, zeker bij een kaakabces heeft dat ook mijn voorkeur (in combi met synulox soms). Het mag hier (in NL) inderdaad niet meer makkelijk worden voorgeschreven, maar dat neemt niet weg dat het vaak wel een van de beter werkende antibiotica is bij dit soort problemen.

Misschien is het een optie om rattenopvang Ratopia (BE) te mailen? Zij kunnen wellicht een goede rattendierenarts in jouw omgeving adviseren. :knikt:

Nog een toevoeging: Pijnstilling is ook geen overbodige luxe bij kaakproblemen, daar zou ik ook zeker om vragen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 26, 2016 9:32 pm 
Opperfikkiestoker

Mijn excuses, ik wist niet dat je in Belgie woonde. Daar is de wet en regelgeving ongetwijfeld anders dan in Nederland en die ken ik inderdaad niet.
Ik vind hoe dan ook enro geen eerste keus, ook niet bij een abces. Verder is het wel een uiterst effectief middel en werkt het prima tegen abcessen, maar dat willen we ook graag zo houden ;)

Ik zou ook Ratopia even mailen, en vragen met welke DA's zij ervaring hebben.

Hoe gaat het ondertussen met Snoopy?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 18, 2016 10:09 pm 

Vera schreef:
Mijn excuses, ik wist niet dat je in Belgie woonde. Daar is de wet en regelgeving ongetwijfeld anders dan in Nederland en die ken ik inderdaad niet.
Ik vind hoe dan ook enro geen eerste keus, ook niet bij een abces. Verder is het wel een uiterst effectief middel en werkt het prima tegen abcessen, maar dat willen we ook graag zo houden ;)

Ik zou ook Ratopia even mailen, en vragen met welke DA's zij ervaring hebben.

Hoe gaat het ondertussen met Snoopy?

Een update over Snoopy. Na ik zag dat de baytrill niet werkte heb ik een andere dierenarts gebeld, deze is dan langs gekomen en heeft aan Snoopy zijn kaak gevoelt (het was wel duidelijk dat deze DA ratjes gewoon was, hij was er namelijk niet vies van en aaide hem ook). Hij voelde dat het een abces was, hij heeft mij dan een flesje gegeven (weet niet wat het is) waar ik Snoopy dagelijks een half pipetje van moest geven. En ook een pil (ik denk dat hij zei dat het iets was voor de weerstand te verhogen). Ik moet Snoopy een kwartje van het poeder in de pil per dag geven en een half pipetje van het flesje tweemaal daags. Na twee dagen was Snoopy al heel merkbaar aan het verbeteren, zijn kaak werd weer smaller. Nu kwam ik op mijn kamer en zie ik dat het abces eindelijk open is. Het ziet er wel wat eng uit :shock: . Zijn oogje heeft wel geleden onder het abces, maar is ook heel veel verbeterd. Hoe kan ik nu het beste de wonde schoonhouden? Ik ben wel erg blij dat de ander geneesmiddelen zo snel en zo goed geholpen hebben. :joepie: . Snoopy eet ook nog steeds goed. En is er rap bij als er iets te schooien valt :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2016 6:19 pm 
Moderator

Probeer het abces te spoelen met uitgekookt water (laten afkoelen!). Zolang het open blijft kan het vuil er uit. Niet forceren om het open te houden. Ik hoop dat het inmiddels flink verbeterd is en ook beter blijft gaan. Met de medicatie moet je minimaal een week, indien mogelijk 10 dagen doorgaan, zelfs als het beter gaat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]