Het is nu zo nov 19, 2017 12:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za sep 24, 2016 4:38 pm 

Hallo allemaal! Na drie jaar ratloosheid begint het weer te kriebelen. Mijn omstandigheden lijken eindelijk weer geschikt te worden voor nieuwe ratjes. Op dit moment ben ik bezig met overwegen of het echt kan en hoe ik het dit keer wil gaan aanpakken. Dat betekent natuurlijk ook een mooie kooi. Ik had voorheen een Royal Suite 95 waar ik enorm blij mee was dus ik overweeg die weer te nemen. Het probleem hiermee is dat hij eigenlijk net te hoog is voor de plek waar hij komt te staan ivm de bediening van de thermostaat. Ik vraag me af of iemand weet of het mogelijk is om de royal suite op te bouwen zonder de hele standaard met opbergrek en wielen er onder?

Het idee is dat ik weer 3 ratjes wil maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik graag de mogelijkheid voor een 4e ratje zou hebben. Als de royal suite niet zou lukken wilde ik voor een Jenny gaan en daar een grote deur in zetten. Maar ik heb in mijn surfwerk inmiddels al gemerkt dat de minimum maten de afgelopen jaren wat zijn opgerekt en dat de Jenny nu geldt als minimum maat voor 2-3 ratten. Daarom heb ik liever de ruimte van een Royal Suite om de mogelijkheid voor een extra ratje open te hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 26, 2016 9:43 am 
Opperfikkiestoker

Ik heb geen ervaring met de royal suite, dus dat weet ik niet. Leuk dat je weer ratjes neemt!
Een Jenny is prima voor 2-4 ratjes hoor! Maar er zijn meer traliekooien en ook grotere mocht je dat willen, is ook een overweging.
Zo hebben reserveerders van mij een zeno 3 (oid) die is iets van 80x50 en 100 hoog. Ook een mooi maatje voor 4-6 ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 26, 2016 1:47 pm 
Site Admin

In mijn herinnering kan dat eventueel wel, maar het is een paar jaar geleden dat ik een RS in elkaar heb gezet en ik heb hem niet meer om het te kunnen bekijken. Volgens mij bestaan de verticale 'staanders' uit 3 stukken, namelijk voor de bovenhelft kooi, onderhelft kooi en dan nog het opbergvak.
Of het handig is vraag ik me wel af, de kooi staat dan direct op de grond. Niet prettig met tocht en lastig met schoonhouden. Je kunt eventueel wel de wieltjes weglaten, dat scheelt ook al een paar cm (mocht het om een paar cm gaan).

Als je de ruimte en het geld hebt zou ik wel voor de RS gaan als je 4 ratten wilt. Ik vind een Jenny dus wel te klein voor 4 ratten. Ik doe het hooguit wel eens met heel tijdelijke samenstellingen of oudjesgroepen, maar voor gezonde vitale ratten vind ik het als permanente huisvesting te klein. Dan is 3 mijn maximum. Het is een persoonlijke voorkeur, ik weet dat 4 voor veel mensen perfect acceptabel is, het is dus maar wat je zelf prettig vindt. :knikt: Ik zie echter veel actievere en meer tevreden ratten in de grotere kooien die ik heb, met meer ruimte maak je ze echt gelukkig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 28, 2016 11:28 am 

Bedankt voor het meedenken. :D De Zeno 3 empire heb ik gezien en overwogen maar ik ben niet zo gecharmeerd van die knockdown systemen. Ik had ooit een Jenny KD maar die was nogal wiebelig en de hoekstukjes braken gemakkelijk. Dat lees ik ook terug in de reviews van de zeno. Hangmatten ophangen was ook altijd een gedoe. Het is jammer dat grotere traliekooien zoals de furet xl en jenny xl gelijk van die vierkante bakbeesten zijn. Dat past gewoon niet. Verder kan ik eigenlijk geen geschikte trailiekooien vinden. Ik heb inmiddels ook antwoord van Savic en het is mogelijk het onderstel weg te laten van de RS. Maar Jill heeft wel een punt dat dat met tocht niet ideaal is. Ik denk dat ik toch wat meubels ga omgooien zodat ik een RS op een beter geschikte plek kan zetten met onderstel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2016 1:17 pm 

Leuk dat je er weer bent, welkom terug! :-)
Ik herken het probleem met de RS, het is idd een zwaar en lomp bakbeest, maar wel ideaal als kooi. Bij mij past hij net niet onder het lichtknopje, dus daar staat hij nu gewoon voor, zo'n 15 centimeter van de muur af. Werkt prima, ik kan er nog goed achter met mijn arm als ik het licht aan wil doen. En het went best snel dat je dat even in een rare houding doet. ;) Misschien is dat nog een overweging?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2016 9:33 am 
Site Admin

Ik vind KD kooien ook gammele ondingen. Ik heb ze wel, maar ik mopper er regelmatig op. ;)
Misschien is een op maat gemaakte aluminium kooi nog een optie? Ik ben zelf erg tevreden over Volierebouw Gelderland, maar aan die kwaliteit hangt wel een prijskaartje. Op Marktplaats zijn vaak ook hobbybouwers te vinden waar je kooien voor de prijs van een (nieuwe) RS kunt laten bouwen. En als je geluk hebt staat er misschien wel een tweedehands alu op MP, die toevallig goed past. Kan de moeite waard zijn om even een kijkje te nemen. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2016 2:55 pm 
Opperfikkiestoker

Wat ik heb begrepen, zolang je de zeno niet uit elkaar wil halen is het een prima kooi :p Maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik heb wel 2 furet KD's. Hier ben ik erg tevreden over. In elkaar een stevige kooi (zeker met ferplast hoekverdiepingen erin) en relatief makkelijk in en uit elkaar te halen. Maar die zijn wel weer een maatje kleiner natuurlijk, prima als tijdelijke kooi maar voor wat jij wil te klein.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 05, 2016 1:02 pm 

Ik ben tot de conclusie gekomen dat als ik mijn bureau naar de logeerkamer bonjour ik een veel geschikter plek in de huiskamer heb om de RS kwijt te kunnen. Het opbergrek is dan zelfs wel erg handig. Het enige is dat de urenuitbreiding die ik zou krijgen niet doorgaat waardoor ik nu eerst nog even goed moet nadenken of dit het moment is om weer aan ratjes te beginnen. Ik wil het echt enorm graag maar ik heb ook nog een hamstermonster om voor te zorgen en ik wil zowel hamster als eventuele ratten niet tekort doen.

Ik zie op youtube trouwens veel mensen die fleece als bodembedekker gebruiken in kooien als de RS en critter nation. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben? Het lijkt me wel in stoffigheid schelen en het ziet er vrolijk uit maar het lijkt me voor de ratten nogal saai dat ze er niet in kunnen graven, mee slepen of nestjes mee bouwen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 07, 2016 2:06 pm 

Ik gebruik op het moment vetbed met een laagje kranten eronder als bodembedekking; dat is wat stugger en zwaarder dan fleece (ook al heb ik de allergoedkoopste kwaliteit vetbed die ik kon vinden; had eerst een iets duurdere, maar die was zo fluffy dat je de ratjes er bijna niet in terugzag....) en blijft daardoor goed op z'n plaats liggen.

Op de bodem van de RS gebruik ik dan, gewoon bovenop het vetbed, een lekkere laag Green Mile; daar kunnen ze door graven en woelen, ik strooi er ook hun droge voer over uit.
Bij t verschonen til je dan gewoon 't vetbed op en kiepert Green Mile, schilletjes etc in de vuilniszak.

Ook heb ik wat frutsels fleece en af en toe een stuk tissue of keukenpapier hier en daar in het hok, zodat ze daar nesterige dingen mee kunnen doen.
Tot nu toe doen ze daar niet veel mee, afgezien van één manneke die dat soort dingen trouw naar een poepbakje sleept.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 07, 2016 3:35 pm 

Ik ben er uit. Het gaat lukken om weer ratjes te houden. :joepie: Nu ben ik dus druk met zorgen dat ik alles weer in huis krijg.

Wat interessant Hedera! Ik had nog nooit van vetbed gehoord. Het klinkt wel als handig spul. In principe wilde is weer ecobed/bale gaan gebruiken maar ik zit er een beetje mee dat als ik aan het werk ben overdag er niemand thuis is om die enorme baal in ontvangst te nemen. Ik wil de buren het ook niet aan doen om hem steeds in hun hal gedropt te krijgen. :p Een herbruikbare stof zou dus wel handig zijn. Maar goed dat is ook allemaal wel uit te proberen als de ratjes er zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 07, 2016 5:27 pm 

Yay, wat leuk Ratsjie!! :dance:

Ja, die verpakkingen zijn enorm...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]