Het is nu do nov 23, 2017 9:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: HELP!!! ZEER DRINGEND
BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2016 8:18 pm 

1 VAN MIJN 3 RITTENS IS UIT DE FURET TOWER ONTSNAPT! ZE IS ER WAARSCHIJNLIJK DOORHEEN GEKROPEN OMDAT EEN ANDER RATJE DIT OOKAL DEED WAT IK GELUKKIG SNEL ZAG. MAAR NU KAN IK HAAR NERGENS VINDEN! IEMAND HIER ERVARING MEE HOE IK HAAR KAN VINDEN OF LOKKEN? ZE IS/ZIJN ROND DE 7/8 WEKEN.
ALSJEBLIEFT IEMAND MET EEN GOED ADVIES!!! IK WEET ECHT NIET WAT IK MOET DOEN!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2016 10:38 pm 
Site Admin

Allereerst: Kalm blijven. :-) Als je onrustig bent zal ze nog meer geneigd zijn zich te verstoppen. Sluit deuren en ramen goed en zet voer en water neer. Je kunt het beste zelf rustig gaan zitten, een bekend huisje of slaapzakje met hun geur neerzetten en dan gaat ze hopelijk zelf weer rondlopen en de kooi/jou opzoeken. Wanneer je haar hoort kan je haar misschien ook rustig benaderen en oppakken, dat ligt aan hoe tam en gewend ze is. Als ze jou (nog) niet vertrouwt kan je beter wachten tot ze zelf ergens inkruipt. Veel succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2016 11:13 pm 
Opperfikkiestoker

Eens met Jill. Als ze al lekker tam is en aan je gewend dan zal ze als ze het vertrouwd (en jij wat rustiger bent) wel rond gaan lopen/je opzoeken en dan kun je haar pakken. Als dat nog niet lukt, maak een lekker plekje/nestje met de geur uit de kooi/van haar zusjes, dan zal ze hier waarschijnlijk in kruipen en kun je het huisje snel oppakken.

Wat je zelf ook al had bedacht denk ik, is dat je ook wat moet doen aan je tower. Anders blijf je bezig met rittens vangen. Je kunt een andere kooi aanschaffen (bijv een jenny) of er iets (gaas oid) omheen maken zodat de rittens er niet meer uit kunnen. Maar dat zou ik wel vanavond nog doen, anders blijf je aan het zoeken :clown:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2016 11:28 am 

Jongens! Ze is gevonden!! Ze zitten nu in een kleinere kooi :( maar het moet dan maar, ze kunnen later wel terug maar ze moeten nog iets groeien... echt heel erg bedankt voor jullie reacties!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2016 11:55 am 
Site Admin

Fijn, gelukkig maar! :thumbsup:
Weet je wat ze wegen en wat voer je ze? Rittens van die leeftijd zouden normaal gesproken echt niet meer uit een furet tower moeten kunnen ontsnappen, daar zouden ze al te groot/zwaar voor moeten zijn. Misschien zijn ze te licht/klein en is bijvoeren nodig.
Hoe klein is de kleine kooi? Genoeg speel- en klimruimte is wel een must, misschien kan je gaas om de tower maken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2016 6:16 pm 

Oeh wat we ze voeren... Ja toen ik 3 weken terug een zak cadeau kreeg van mijn moeder van de discus winkel heb ik het meteen overgegoten in een glazen pot, ik weet echt niet meer uit me hoofd wat het merk was. Wel speciaal voor ratten,
Baco weegt nu 123 gram, Splinter 117 gram en Bix 108 gram. We hebben ze wel van een goede rattery en er is verder helemaal niets mis met ze, alleen dat ze ontsnapten :roll:
Ik voer ze sochtends voor ik naar naar mijn scholing ga iets van fruit of pap (met kattenmelk) of iets in die richting, koude dingen, ik probeer zo afwisselend mogelijk van alles, en savonds geef ik iets nieuws. We geven ook wel eens iets van het avond eten. gedroogde meelwormen en kattensnoepjes voor ik ze uit de hand als ze op schoot zitten. Eigenlijk krijgen ze bijna de hele dag door verse en gekookte etc dingen. En daarbij de gewone brokjes. Schoon water enzo.
We hebben de ouders gezien en die waren best flink, misschien moet het nog komen dan?
De kleine kooi is dus een tijdelijke slaap en eet plaats. Ik haal ze er altijd een paar uur uit om te knuffelen en spelen
Zodra ze wat zijn gegroeid gaan ze meteen terug

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2016 7:40 pm 
Opperfikkiestoker

Wat fijn dat ze weer terecht is! wat een opluchting :)

Krap 100 gram voor 7 a 8 weken is wel erg klein hoor. Hier zijn ze met 4 a 5 weken al tegen de 100 gram en bij verhuizen (6 weken) rond de 125 gram. Verder sluit ik me aan bij wat jill al heeft gezegd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2016 11:09 am 
Site Admin

Dan zijn ze inderdaad wel erg licht voor hun leeftijd. Goed dat je ze bijvoert, zorg ook dat je het droogvoer onbeperkt aanbiedt. :)

Ze moeten wel echt permanent, ook nu, een geschikte kooi hebben. Ze zijn volop in ontwikkeling, ze hebben het fysiek en mentaal nodig om te kunnen klimmen, spelen en ontdekken. Misschien kan je tijdelijk van de rattery een geschikte kooi lenen? Ik neem tenminste aan dat ze daar ook niet willen dat de rittens nu in een te kleine kooi zitten, een goede rattery zou daar niet mee akkoord gaan en kent het belang van een goede ontwikkeling.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]