Sommige ratten hebben veel tijd nodig om te wennen aan een nieuwe situatie. Dan kan het nog een tijdje dooremmeren. In mijn ervaring schikken mannen zich eerder maar kan de strijd er (veel) harder aan toe gaan, en valt dat bij vrouwen meestal wel mee maar kunnen zij echt nog wekenlang blijven klieren. En als Tony nog nooit eerder andere ratten gezien heeft dan zijn broer is die situatie helemaal nieuw voor hem. Hij doet op zich ook niets vreemds, dit is normaal instinctief gedrag. Ratten in het wild beschermen zo de groep en het territorium tegen vreemden. En als er dan zo'n nieuwe toegang verworven heeft, dan moet het wel duidelijk zijn wie hier de baas is. Wie het eerst mag eten, het eerst aandacht krijgt. Mensen vertonen dat gedrag overigens ook in een nieuwe groep, vooral mannen onderling. Die nieuwe moet vooral niet denken dat hij praatjes mag hebben.
Zolang het bij een egel of een snauw blijft, en de kleintjes gedragen zich zoals het hoort, gaat het nog steeds goed. Het duurt alleen helaas wat langer. Ik zou ze vooral lekker de wereld laten ontdekken, een grotere ruimte geeft ook het voordeel van sneller en verder weg kunnen komen als Tony lelijk doet. En hij kan ze vast niet bijhouden.

Bovendien kan weer een nieuwe ervaring samen maken dat de kooi sneller geaccepteerd terrein wordt. Het nieuwste wordt dan het te claimen doel, de rest is inmiddels wel bekend en dus minder interessant. Vanille-essence kan helpen bij een eerste kennismaking, maar ik denk niet dat het nu nog iets uitmaakt. Ze weten inmiddels dondersgoed wie de anderen zijn, daar bedot je ze niet meer mee. Hooguit kan het de aandacht even afleiden omdat er natuurlijk eerst flink gepoetst moet worden. Die stinkzooi moet er af. Maar je kan het altijd proberen als je dat prettig vindt, het kan geen kwaad, en wie weet scheelt het. Niets zo onvoorspelbaar als een rat.