Het is nu ma nov 20, 2017 5:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Help ik weet geen raad.
BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2017 4:00 pm 

Beste

Sinds vorige week ben ik eigenaar geworden van twee ratjes.
Ik had me goed ingelezen en doe volgens mij alles zoals het hoort.
Toch niest mijn ratje al een hele week.
Ondertussen maakt hij nog een piepend geluidje bij ook.
Gebeurt niet vaak maar ik wil wel op tijd zijn.

Mijn ratje is vrouwelijk en zit samen met een ander vrouwtje.
De één is vier weken ouder of de ander.
Ze zitten in een ferplast Jenny xl met hangmatje, een sputnik huisje, nestmateriaal hennep en papier, wijnstronk en knaaghoutje.

Ze zitten op een back-2-nature bedding en eten care+rat en muesli van happy farm.
Ze zitten niet in de tocht en niet te dicht bij een raam of verwarming.

Volgens mij doe ik echt wel alles goed maar heb de indruk dat hetverergert .
Op internet lees je allemaal verschillende oorzaken maar ik weet het niet meer.
Ik heb schrik dat ze ieder moment kan gaan.
Ik zoek dus hulp.

Ik ga morgen eens langs bij dierenarts maar ook daar weet ik niet of ze kennis hebben van ratjes.

Groeten

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2017 5:15 pm 
Opperfikkiestoker

Ik weet niet waar je ratjes vandaan komen, maar misschien kan de fokker je helpen aan een goede dierenarts?
Voor mij klinkt het alsof ze verkouden is. Omdat je schrijft dat het niet overgaat en erger wordt, zou ik inderdaad naar de dierenarts gaan. Die kan dan naar de longen luisteren en beoordelen of er antibiotica nodig is. Als je schrijft dat het erger wordt is dat waarschijnlijk het geval.
De dierenarts zal je waarschijnlijk novadox (smakelijke druppels) voorschrijven. Niet alle dierenartsen hebben ervaring met ratjes maar de antibiotica moet naar gewicht worden voorgeschreven. Per 100 gram moet je ratje 0,05 ml novadox 2 x per dag hebben. Dus als je ratje bijv 330 gram weegt, moet ze 3,30 x 0,05 = 0,165 ml 2x daags krijgen. Dit is een voorbeeld! Vraag om een ml spuitje, dan kun je netjes afmeten. Het spuitje wat er standaard bij zit is te groot/grof en kun je niet netjes mee afmeten voor ratjes. De meeste ratjes vinden novadox lekker, dus hopelijk drinkt ze het zo uit het spuitje

Als je ratje nog heel jong/klein is kan het beter zijn om een andere antibiotica te krijgen omdat novadox invloed heeft op de groei en ontwikkeling van je ratje.

Laat je even weten hoe het verder gaat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2017 3:40 pm 

Ondertussen aan het wachten bij de dierenarts.
Natuurlijk hier in de wachtzaal wordt er niet meer geniest of gepiept.
Vanaf ik meer weet laat ik het weten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2017 4:37 pm 

Ze geeft mij baytril meegegeven doe ik moet toedienen met spuitje.
Het vreemde eraan is dag het echt miniem is wat ik er mag geven en hoelang ze erover gedaan geeft om het uit te rekenen.
Ik bekijk het even na via Google.
Voor mijn ene ratje is het 0,1 ml en voor men tweede 0,2 ml.
De lichtste weegt 110gr. De zwaarste 190gr.
De dosis is 25mg/ml.
Iemand met verstand hiervan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2017 4:49 pm 
Site Admin

Baytril mag officieel niet eens meer voorgeschreven worden zonder kweek en het is al helemaal geen eerste keuze voor rittens. Ik snap ook niet zo goed waarom ze allebei een kuurtje krijgen, als ik jouw verhaal goed begrijp is er maar eentje die niest?

Wat is de diagnose van de dierenarts precies? Als je ritten echt kantje boord longontsteking heeft kan ik enigszins in de keuze van deze antibiotica komen, maar als het iets anders is zou Synulox of Novadox veel logischer en beter zijn om te geven.
Bij welke praktijk ben je geweest?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2017 4:56 pm 

Bogaerts Nieuwpoort in België.
Haar conclusie?
Het begin van een longontsteking.
Vacht, ademhalen,... Is ok.
Wat doe ik nu? Dosis geven?
Het niezen is dit moment beter.
Ik ga nog dagje wachten met toedienen tot ik meer info heb of de dosering wel klopt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2017 6:15 pm 
Site Admin

Ik zou even contact opnemen met rattenopvang Ratopia. :knikt: http://www.ratopia.be/
Ik kan je namelijk geen advies geven over ratkundige dierenartsen in België, zij weten wellicht een goede in jouw omgeving.

Zeker met rittens is het van groot belang dat je een juiste diagnose en juiste medicatie hebt. Er zijn helaas niet veel dierenartsen die hier voldoende verstand van hebben. Wat was de reden die deze dierenarts aangaf om beide ratten antibiotica te gaan geven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 21, 2017 1:30 am 
Opperfikkiestoker

Je rittens zijn nog zo klein, ik zou die geen baytrill geven tenzij het echt niet anders kan (kantje boord is zoals Jill aangeeft). Als ik het verhaal zo van je lees, zou ik dat er niet uithalen. Als ze nog zo klein zijn zou ik in eerste instantie vragen om synulox, dat is minder schadelijk voor zulke jonge rittens.
Ik sluit me aan bij het advies van Jill om contact op te nemen met Ratopia.

110 gram is echt heel klein! Mijn rittens verhuizen hier 6 weken met 150 gram.
Je moet ze goed bijvoeren nu het zulke kleintjes zijn. Dagelijks hoogwaardig droogvoer (ik zelf ben fan van 'op maat gemaakte' voermixen. Die moet je vaak online bestellen en kun je niet in een dierenwinkel kopen), dagelijks wat groente (alle groente mag wel zo'n beetje. Als het maar eetbaar is voor ons mensen. Wat veel ratten lekker vinden is witlof, broccoli (ook de stam), andijvie, boerenkool, paprika. Gewoon gevarieerd aanbieden. En zulke kleintje hebben ook wat extra dierlijke eiwitten nodig. Dat kan bijv uit een blikje kattenvoer (koop dat het liefst hoogwaardig voer zoals applaws of almo, daar zit ook echt (veel) vlees in), hard gekookt eitje, insecten (levend dan wel gedroogd), gekookte kip. Ook hier is variatie belangrijk.
Ook kan je convalesce support van royal canin kopen (online of bij de dierenarts). Dit is voer om aan te sterken, niet geschikt voor gezonde ratjes maar voor jonge (en zieke) dieren goed om aan te komen/krachten op te doen. Het is een poeder wat je met wat water aanmaakt tot een papje, ratjes vinden dit vaak heerlijk.

We zijn benieuwd hoe het verder gaat!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]