Het is nu vr nov 17, 2017 7:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Voedselallergie?
BerichtGeplaatst: wo apr 05, 2017 7:42 pm 

Nou Tony is helemaal wondjesvrij en weer mooi op gewicht! Eind goed al goed.

Wat de mijt betreft althans... want volgens mij is een van de 2 jonge heren knetterend in de puberteit :( zaterdag lagen ze nog met zn 3 op elkaar gestapeld in de hangmat, maar sinds zondag is de sfeer betrokken en sinds vanavond is het echt bal. Tony weegt nu 610 gram en is een maand of 16, Midas is nu ruim een half jaar, 520 gram en heeft besloten terug te vechten als Tony m weg probeert te jagen. Echt flink dominant gedrag nu in de kooi. Egelen, zit elkaar achterna, blazen en hard klikken met de tanden... broertje Vos (slecht 450 gram) is van schrik onder de bank geschoten en laten we daar maar even zitten..

Op internet vind ook vooral: als er niemand gewond raakt > niet tussenbeide komen. Is dat goed, kloppend advies? T geruzie klinkt allemaal zo heftig... en mn schatjes lijken ineens niet zo schattig meer, maar kleine monsters met scherpe tanden en klauwen :(

Gewoon maar afwachten? En zo ja: hoelang is dit gedrag dan acceptabel? Voel me een beeeeeetje een overbezorgde moeder, maar jullie tips zijn tot nu toe altijd zo goed geweest!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 06, 2017 7:17 pm 
Site Admin

Fijn dat het dan toch mijt was! Wel erg jammer dat het nu tussen de heren nu niet botert. :confused: Ik ben er zelf eigenlijk vrij makkelijk in; ik laat ratten die zo onrustig zijn castreren. Rust voor de rat en rust voor de groep.

Als je dat (nog) niet wilt kan je de intro (deels) opnieuw doen, al is het wel vrij lastig als dit echt hormonaal (puber)gedrag is. Maar je kunt het proberen door ze weer kleiner te zetten met minder inrichting in de kooi en even kijken hoe dat uitpakt.

Niet ingrijpen als er niemand gewond raakt vind ik een gevaarlijk advies en doe ik zelf ook niet. De dingen die jij beschrijft zijn zaken waarbij ik al in op een eerder punt ingrijp. Liever komt het helemaal niet zo ver. Met egelen, blazen en klappertanden zitten ze al op stap 9 van 10 stappen tot echt vechten en hoe hoger ze zitten, hoe lastiger ze er zelf uitkomen. Ik grijp al in bij stap 4 of 5, maar dan moet je er dus echt dicht op zitten en de subtiele signalen herkennen. En dat is lastig, zeker omdat het ook van 0 naar 10 kan gaan in luttele seconden. Maar al ze in die sferen komen waarin ze blazen en klappertanden; zeker ingrijpen. Gewoon door even (positief) af te leiden, met iets lekkers bijvoorbeeld of een geluidje dat ze kennen. Ze aanraken/oppakken kan tot effect hebben dat dat net de trigger tot ontploffen is en dan kunnen ze jou of de andere rat alsnog aanvallen. Liever niet doen dus, tenzij noodzakelijk (als ze al echt elkaar willen aanvallen en je geen tijd meer hebt).

Als ze door opnieuw de intro doen niet binnen een week verbeteren (of als het erger wordt en er wel gewonden vallen); castreren. Niet te lang aanmodderen met dit soort gedoe. Als ze echt gaan vechten of ze elkaar vrij lang naar het leven staan komt het veel moeilijker (of niet) weer goed. Zoek voor de castratie wel een ervaren dierenarts die enkel met gasnarcose werkt, dan is de ingreep bij een gezonde rat niet erg ingrijpend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 06, 2017 7:25 pm 
Moderator

Helemaal eens met Jill! Ook fijn dat het mijt was (of niet want daarmee heeft het vertrouwen in je DA een knauw gekregen).

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 08, 2017 6:38 pm 

Heel erg bedankt voor de (uitgebreide!) reacties!

Het niet-ingrijpen voelde al niet goed, dus ben blij dat wij dat wel gewoon deden. De rust lijkt een beetje teruggekeerd, de hangmat wordt weer gedeeld, maar ze zijn nog niet helemaal ontspannen. Midas is een beetje aan het uitlokken, lijkt het, kijken hoe ver hij kan gaan. Zowel bij Tony als zijn kleine broertje, maar het verschil is dat Tony het niet pikt en zijn kleine broertje wel.

Heb het nog niet met de dierenarts besproken, maar twijfel een beetje of ik het überhaupt wel aandurf om ze daar te laten castreren als de boel niet heel gauw weer de oude wordt. Het zijn superlieve mensen, maar ben het vertrouwen inderdaad een beetje kwijt :(

Ik denk dat het dan verstandig is om ze alle drie meteen te doen? Zijn er nog bijzonderheden waar we rekening moeten houden postoperatief? Dat kan een goeie dierenarts me natuurlijk ook vertellen, maar hier alvast checken leek me handig ;)

Gelukkig zijn er veel dierenartsen iets verderop in de stad, dus met goed doorvragen denk ik wel dat we iemand met voldoende ervaring kunnen vinden, mocht het toch nodig zijn. Ik hou jullie op de hoogte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 09, 2017 10:22 am 
Site Admin

Ik zou (naar aanleiding van het mijt-verhaal) ook niet naar deze DA teruggaan, al zeker niet voor een operatie. Castratie is een relatief simpele ingreep, maar nog steeds alleen bij een ervaren dierenarts die verstand heeft van ratten. Als je gaat rondvragen zou ik ten eerste dus vragen of ze vaker (zeker met regelmaat, niet twee keer per jaar bij wijze van...) ratten opereren en vooral wat voor narcose ze dan gebruiken. Bij ratten is het heel belangrijk dat er gasnarcose gebruikt wordt namelijk, geen injectie. Ook niet enkel 'inleidend' (pas vooral daar mee op, zat verhalen van dierenartsen die beloven gasnarcose te gebruiken en dat weliswaar ook doen maar dan wel een inleidende injectie geven). Het is dan dus wel van belang dat de dierenarts kennis heeft van narcose en pijnstilling bij ratten, want bij gasnarcose moet wel goede pijnstilling gegeven worden.

Als er inderdaad met gasnarcose is geopereerd zijn ratten binnen een minuut of 10 na de operatie weer wakker en helder. Ik houd ze zelden apart van de groep na castratie, als we thuis zijn krijgen ze even een papje en dan gaan ze hun schone kooi weer in, gewoon bij de rest. In jouw geval zou ik even bekijken hoe dat gaat, hormonen zijn niet direct afgezwakt (het maximale effect merk je na een week tot 4-6) en als ze echt nog ruzie maken kan het verstandig zijn ze nog even apart te houden en daarna opnieuw te introduceren. Je geeft na de operatie 5-7 dagen orale pijnstilling (check dit ook, vermijd dierenartsen die zeggen dat ze genoeg hebben aan de injectie pijnstilling op de dag van opereren), na 10 dagen kunnen de hechtingen eruit en dat is eigenlijk alles wanneer alles goed verloopt en je bij een kundige DA bent geweest. :knikt:

Afgaand op jouw verhaal zou ik voor nu alleen Midas laten castreren. Allemaal doe ik wel als het om (puber)opvangers gaat die gaan verhuizen, of een groep waarvan ik al redelijk inschat dat de rest ook problemen kan gaan geven, maar als je een groep hebt waar verder (voorlopig) weinig in gaat veranderen doe ik altijd alleen de rat die aanstichter is. Anderen kunnen altijd nog als het onrustig blijft daarna. Als je echter denkt dat Tony ook zo zijn aandeel heeft zou je hem meteen ook kunnen laten castreren, maar dat is van een afstandje lastig adviseren. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 09, 2017 9:36 pm 

Bedankt Jill, ik neem bovenstaande info mee in de zoektocht naar een kundige dierenarts. Ik denk dat zowel Midas als Tony eraan moeten geloven... ze vechten niet echt meer, maar echt gezellig is het ook niet. En aangezien bij de intro Tony Midas ook niet vanzelfsprekend accepteerde (hij kon het vooral goed vinden met Vos) denk ik dan allebei castreren toch t verstandigst is. Ik hoop echt dat het helpt. Dank voor het meedenken ieg!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 12, 2017 12:09 am 
Site Admin

Dan is beide waarschijnlijk wel zo verstandig, des te eerder is er ook weer rust en harmonie. :knikt: Houd je ons op de hoogte? Ik ben ook erg benieuwd naar een eventuele goede dierenarts die je vindt, altijd goed om wat adresjes te kennen. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 12, 2017 8:53 am 

We gaan een afspraak maken met Dierenkliniek de Wetering. Ik ga het nog een keer extra checken bij de DA zelf, maar wat ik begreep van de assistente doen ze gasnarcose + dormitor, geen ketamine. Ze zeggen regelmatig ratjes te zien. Rattencastratie staat zelfs op de online prijslijst.

Ik hou jullie op de hoogte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 20, 2017 8:10 pm 

Dormitor is injectienarcose, en daarmee een risico. En dat is nou juist wat je probeert te vermijden. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2017 5:36 pm 

:| ik had uit t topic over voor- en nazorg bij operaties te hebben begrepen dat dormitor + gas op zich oké was, maar ketamine de grote boosdoener van slecht wakker worden was... heb ik dat dan toch verkeerd geïnterpreteerd?

Ze zijn vanochtend voor operatie gegaan en we mochten ze vanmiddag weer ophalen, niet voordat ze goed bijwaren, wat hadden gegeten en weer op temperatuur gekomen. Ze zijn duidelijk niet helemaal happy, maar ze eten en drinken en poepen en plassen. We hebben ze weer terug gezet bij Vos in de kooi, maar die begon meteen te egelen (we denken doordat ze nu zo gek ruiken), dus ben blij dat we alvast een backup kooi hadden ingericht. Ff een nachtje apart, weer even marineren in de eigen kooi en morgen doen we weer een poging, denk ik.

Pijnstillers meegekregen naar huis, informatiefolder, en de instructie om vooral te bellen als we het niet vertrouwen. Controle is kosteloos als we denken dat er iets mis is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2017 7:32 pm 

Het is minder slecht dan de variant met ketamine, maar nog altijd narcose. Dat brengt grotere risico's met zich mee. Bovendien heeft het een zwaarder en langduriger effect op het lichaam, net als bij mensen. Het duurt even voor alle chemicaliën er weer uit zijn. Ze zullen nog een tijdje wat sneller vermoeid zijn en wat meer slapen.
Dat gezegd hebbende, vroeger werden alle ratten met injectienarcose geopereerd en kreeg je ze met een beetje pech nog compleet groggy weer mee. En dat ging vaak nog goed ook. Dus het is geen ramp dat ze nu toch een vorm van injectienarcose hebben gehad. Bovendien zijn het in principe gezonde kerels, geen zieke ratten. Dat scheelt ook. Maar voor een rat met bv een hartkwaal of luchtwegproblematiek is deze vorm van narcose echt een groot risico. Dan neem je met alleen gas al een risico (waar je soms helaas niet onderuit kan omdat de rat nou eenmaal echt geopereerd moet worden).
In elk geval fijn dat alles goed gegaan is. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2017 8:21 pm 

Dank voor je reactie bikkeltje! Ze zijn nog absoluut niet hun oude, springerige zelf inderdaad, maar er zit absoluut leven in hoor! Voor hele kleine hapjes gestoomde makreel bijvoorbeeld, of lauwe havermoutpap en een korte aai.

Vos reageerde in tweede instantie gelukkig ook veel beter. Die heeft ook een stresssdag gehad natuurlijk, met zijn maatjes plots verdwenen. Alles is nu rustig in de kooi, we houden ze goed in de gaten vanavond!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 22, 2017 11:51 am 
Moderator

:thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 24, 2017 10:21 am 
Site Admin

Ik sluit me aan bij Bikkeltje. Bij gezonde ratten hoeft injectie geen problemen te geven, maar het is een onnodige belasting. Voor de toekomst zou ik je dus zeker willen aanraden naar een dierenarts te gaan die echt alleen met gasnarcose werkt. :knikt:

Hoe gaat het nu?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 24, 2017 5:37 pm 

Het gaat goed! Slomighied was er 24 uur naar thuiskomst wel af, al merk je nog dat ze na een halfuurtje buiten spelen sneller in slaap vallen als je ze terug zet. Normaal waren ze na een half uur echt nog niet uitgeraasd. Ze lijken ook nu al minder fel tegen elkaar. Vos is ook ontspannener.

Wondjes helen heel mooi, wordt niet aan geknabbeld gelukkig :) so far so good.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]